Nordnetbloggen

Vinderne i elbilindustrien ifølge Nordnets kunder

I de senere år er markedet for elbiler eksploderet, og den amerikanske virksomhed Tesla betragtes som en væsentlig årsag hertil. Bilindustrien er en af hovedårsagerne til øgede CO2-emissioner og har med de seneste års hårde klimamål været nødt til at tilpasse sig. Næsten alle de store bilproducenter investerer i øjeblikket i udvikling og produktion af batteridrevne biler. Tesla er på forkant med salget lige nu, men virksomheden kæmper med rentabiliteten, og de andre bilproducenter begynder at indhente elbilgiganten. Vi har dykket ned i de virksomheder, der konkurrerer om markedet for elbiler og set på hvilke aktier vores kunder finder mest interessante.

Tesla

Tesla betragtes som en pionér på markedet for elbiler, og den karismatiske grundlægger, Elon Musk, har bidraget til virksomhedens stigende popularitet på børsen i de senere år. Tesla har kæmpet med rentabiliteten og har tidligere lanceret en plan for at opnå “bæredygtig rentabilitet”. På trods af dette blev der i maj i år sendt en e-mail til alle ansatte om, at de nuværende kontanter rækker i de næste ti måneder, og at der måtte forventes fremtidige nedskæringer.

Aktiekursen har været nede med 22 procent siden begyndelsen af året, men på trods af dette er vores kunder overbevist om, at Tesla kan vende sig. I den tilsvarende periode er antallet af ejere hos os steget med 40 procent.

Toyota

Det kan virke indlysende, at verdens største bilproducent, Toyota, ville udfordre Tesla, da de begyndte at gøre sig bemærkede for et par år siden, men det var ikke tilfældet. I kølvandet på den store succes med hybridbilen Toyota Prius, der blev lanceret i 1997, har bilmastodonten i de seneste år investeret benhårdt i hybridbilsmarkedet.

Efterhånden som resten af bilbranchen ændrer fokus, og efterspørgslen på elbiler er blevet større, Toyota annoncerede tidligere i år, at man nu satser på, at i 2025 vil halvdelen af alle deres solgte biler være batteridrevne.

Aktiekursen er steget 18 procent i år, og hos os har 5 procent nye ejere tilføjet aktien til deres portefølje.

Volkswagen

Det er tydeligt, at verdens næststørste bilproducent ønsker at overtage markedet for elbiler. For tre år siden lancerede Volkswagen “Strategy 2025”, hvor de fokuserer på fuldstændigt at elektrificere deres produktlinje. Virksomheden planlægger at have 16 fabrikker i drift i 2022, der udelukkende beskæftiger sig med elbilproduktion.

Administrerende direktør Herbert Diess har tidligere sagt, at Tesla har visse styrker inden for udvikling af batterier og selvkørende biler, men at de hos Volkswagen er overbeviste om, at de har hvad der skal til for at konkurrere med Tesla på elbilmarkedet.

Aktiekursen er steget med 20 procent i år, men vores kunder synes ikke at være overbeviste, og siden årsskiftet har Volkswagen 7 procent færre ejere hos Nordnet.

BMW

BMW var tidligt med i kampen mod Tesla og lancerede allerede i 2013 deres første elektriske bil. På det tidspunkt var virksomheden ikke parat til at gøre sine eksisterende modeller elektriske, men lancerede i stedet en ny model – BMW i3 – for at se, hvor stor efterspørgslen var. For bilfabrikantens andre mærker, Mini og Rolls-Royce, har man ikke tidligere foretaget nogen større investeringer inden for elbilområdet.

Luksusmærket Rolls-Royce har udtalt, at de ikke er klar til at lancere en elektrisk model. Dog er der hos Mini fire eldrevne modeller i produktion, som planlægges lanceret i begyndelsen af 2020. Hos BMW er udviklingen af i3-modellen nu indstillet, og man planlægger 13 nye batteridrevne modeller i 2023.

Kursen er nede med 6 procent i år, men blandt vores kunder er der i løbet af året kommet 6 procent flere ejere.

Daimler

Da virksomheden Daimler for nylig meddelte, at man skiftede fokus til at udvikle elektriske biler og komponenter, var Teslas grundlægger Elon Musk hurtig til at bifalde beslutningen. Selvom virksomheden nu vil konkurrere direkte med Tesla, anerkender Musk, at det er et vigtigt skridt for Daimler, der står bag opfindelsen af forbrændingsmotoren.

Virksomheden, der primært står bag Mercedes-Benz-mærket, planlægger at lancere deres første elektrisk bil inden for kort tid. Elbilen får navnet Mercedes-Benz EQC. Daimler er i oppe med 5 procent i år, og antallet af ejere hos os har stået stille siden årsskiftet. Men på trods af at Daimler er forholdsvis sent inde i kampen om elbilmarkedet, har virksomheden historisk set været førende inden for bilinnovation, hvorfor man også anser dem for en seriøs spiller på markedet for elbiler.

General Motors

I november sidste år annoncerede USA’s største bilproducent, General Motors, at de ville afskedige 15 procent af sine ansatte og nedlægge fem fabrikker over hele verden. Den drastiske beslutning var et nødvendigt onde for virksomheden og et vigtigt skridt ud i at kunne spare omkostninger og samtidig fordoble deres investeringer i udvikling af elektriske og selvkørende biler. Markedet er endnu ikke helt overbevist og trods en kursstigning på 8 procent i år er antallet af ejere hos os faldet med 4 procent. Eksempler på mærker inkluderet i General Motors er Buick, Cadillac, Chevrolet og GMC.

Ford Motor

USA’s næststørste bilproducent Ford har gjort mange forsøg på at konkurrere på markedet for elbiler. Allerede i 1997 blev Ford Ranger EV lanceret. Modellen lykkedes aldrig at blive populær, sandsynligvis på grund af den korte rækkevidde bilen kunne køre på en opladning. I de senere år har den største investering været Ford Focus Electric-modellen, der blev produceret i over 9.000 eksemplarer. Modellen blev sidst produceret i 2018, men Ford har ikke givet op. For nylig annoncerede virksomheden, at de vil konkurrere med Tesla når det kommer til rækkevidde per opladning. Ifølge Ford vil deres nye SUV kunne klare sig op til 600 kilometer, hvilket kun Teslas Model S kan håndtere på nuværende tidspunkt.

På børsen er selskabet steget 19 procent i år, men antallet af ejere hos os har siden årsskiftet forhold sig stabilt.

Andre måder at investere i markedet for elbiler

Det er ikke kun bilproducenter, der tjener penge på markedet for elbiler. Andre, der kan tjene på en overgangen fra fossile biler til eldrevne, er virksomheder, der er frontløbere inden for udvikling af batterier og genopladning af disse. Nogle virksomheder at holde øje med:

  • Garo – udvikler og sælger ladestationer.
  • PowerCell – en brændselscellevirksomhed, der udvikler elektricitetsgeneratorer til blandt andet Volvo.
  • Albemarle – en af verdens største lithiumproducenter.

Hvad synes du om markedet for elbiler? Vil nogen af de store bilproducenter konkurrere med Tesla og, har vi overset nogle producenter? Kommenter gerne nedenfor.

Blogindlægget skal ses som inspiration og er ikke en anbefaling eller råd om investeringer. Husk, at finansielle instrumenter både kan stige og falde i værdi. Der er en risiko for, at du ikke får tilbage de penge, du investerer.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

7
Efterlad en kommentar

avatar
nyeste ældste mest populære
Jakob Fobian
Gæst
Jakob Fobian

Jeg synes absolut det er værd at kigge på de kinesiske producenter. Det er et kæmpe marked, og efterhånden som pengene er begyndt at blive flere, så er der en sandsynlighed for at der vil blive produceret endnu flere biler i Kina end de allerede gør. Og hvis ellers kvaliteten kan komme med op på niveau, så kan de blive store spillere på markedet. Kia Motors har bestemt også et kompetent program af hybrid på nuværende tidspunkt, og har med Kia Niro Phev et godt bud på en fin elbil, hvis de kan få rækkevidden op på niveau med de… Læs mere »

Torben
Gæst
Torben
Præcis – jeg mener investeringsmæssigt at der bør ses på en spiller som NIO, selv om de er mindre etableret end de gamle travere ovenfor, og viser sig langt mere volatile. Når først de får hul igennem, så kommer de langt.
Hans
Gæst
Hans

Jeg tror elbilen bliver en “døgnflue” – i elbil hypen ser man helt bort fra forureningdproblemerne omkring fremstilling og skrotning af batterier, ligesom man ser bort fra problemerne omkring opladning. For det første tager en opladning for lang tid. For det andet skal man bo i et parcelhus for at kunne oplade bilen om natten – hvordan forestiller man sig, at en elbilejer, der bor på 4. sal midt i Kbh skal oplade sin bil??? BMW m.fl. forsker i brint som drivmiddel – det er helt fri for forurening, så mon ikke det er der, vi ender med konverteringen væk… Læs mere »

Steffen
Gæst
Steffen

Alle undersøgelser jeg har set refereret peger entydigt på at el-biler har en markant mindre negativ effekt på luftforurening og CO2 over bilens levetid. Efterhånden som vi får mere og mere vedvarende energi i el-mixet, så bliver fordelen ved elbiler endnu større. Du spørger til hvordan man skal oplade hvis man bor i en lejlighed, og det er der flere svar på. Nogle har faste parkeringspladser og kan få en lader der, men de fleste som har bil kører jo i den og på mange arbejdspladser er det forholdsvis enkelt at tilbyde opladning til medarbejderne. Alternativt kan man jo lade… Læs mere »

wittality
Gæst
wittality
Hans, hvorfor mener du at man skal bo i parcelhus for at kunne oplade bilen om natten? Jeg bor i indre kbh og ser da flere steder små ladere som let kan stå lige udenfor huset. I løbet af de seneste år er tiden på opladning allerede faldet ret drastisk, og det her er kun begyndelsen. Ingen tvivl om at brint som drivstof er sejt og vigtigt, men at kalde elbilen for en “døgnflue” er ikke ret i min optik.
Floridor
Gæst
Floridor
vw udtaler: Administrerende direktør indrømmede senere, at Volkswagen sigter mod at nå Paris-klimamålene i 2050. Diess tilføjede også, at han personligt ikke ser et alternativ til elektrificering i de næste ti år. Når han talte om brændstofcellekøretøjer, argumenterede Diess for, at det ville tage “to til tre gange så mange vindmøller og solcellemoduler” for at få teknologien til at fungere. HVORFOR skulle brændselcelle”batterier” kræve så store mængder el?? tænker han på H2-produktionen? og er der nogen, der kan give t bud på problemet (s løsning)
Jørn B Nielsen
Gæst
Jørn B Nielsen
Floridor – Det er fordi at konverteringen fra at lave el til brint og så omvendt, via brændselsceller i bilen, fra brint til el, har en effektivitets grad på ca 30-40 % Hvorimod direkte opladning af batterier til el motoren i bilen, ligger på ca. 80-90 %

Nyhedsbrev

Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.

Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Nyhedsbrev.
Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.











Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.
Tilmeld
Tilmeld
Nyhedsbrev.

Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.
Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.
Tilmeld
close-link