Nordnetbloggen

Tour-de-force analyse af luftfartbranchen

Der findes visse brancher, der er notorisk elendige på lang sigt. Bilproducenter og elektronikproducenter er gode eksempler. Men luftfartsselskaber er formentlig den værste branche af dem alle.

Ifølge Warren Buffett har alle amerikanske luftfartselskaber tilsammen tabt penge fra branchens fødsel og frem til 1992. Amerikas og verdens tre største luftfartselskaber American Airlines, United Continental og Delta Airlines har siden alle været i betalingsstandsning, hvilket understreger Buffetts mere end 27 år gamle pointe. Også i Danmark har luftfartselskaberne haft kronisk svært ved at tjene penge. Tænk bare på Mærsk Air, Sterling, Cimber, SAS og senest Norwegian.

Hvor dårlig en investering luftfart har været de seneste 24 år fremgår af nedenstående graf.

Figur 1. Indeks for luftfartaktier over 24 år.

Som det fremgår af grafen, er et indeks for flyselskaber uændret efter 24 år, mens verdensindekset i samme periode er steget svarende til 6,6 procent pr. år. Investering i luftfart har med andre ord givet anledning til et relativt tab på 6,6 procent om året i forhold til markedet i øvrigt.

Historien om Southwest Airlines og lavpriskonceptet
Men der er ingen regler uden undtagelser! Det er i den forbindelse lærerigt at studere historien om Southwest Airlines. Dette selskab blev grundlagt i Texas i 1967 med en klar vision, og med et krystalkart koncept, som for øvrigt nærmest blev stjålet fra det californiske selskab Pacific Southwest Airlines. Alt helt ned til navn og personalehåndbog blev kopieret med tilladelse fra Pacific Southwest, der ikke anså det nystartede Texas selskab som en potentiel konkurrent.

Southwest definerede sig fra start som et lavprisselskab, der udelukkende skulle flyve korte distancer. Selskabet skulle kun have én type fly, Boeing 737, så alt personale kunne passe i alle fly. Der blev ikke serveret andet end snacks, og man fik ikke sædenumre, så vendetiden i mange år var blot 10 minutter. Southwest sparede fra start på alle udgifter, og var derfor i stand til at tilbyde markedets klart laveste priser. Resultatet var forrygende: Høj vækst og god lønsomhed. Som det fremgår af grafen steg Southwests aktiekurs 9,7 procent pr. år over de seneste 24 år (før udbytter).

Southwests forbillede Pacific Southwest klarede sig for øvrigt godt frem til 1988, hvor selskabet fusionerede med tre andre flyselskaber og dannede US Airways. Dette selskab gik i betalingsstandsning fra 2002 til 2003, og igen fra 2004 til 2005. I dag er US Airways overtaget af American Airlines, der selv var i betalingsstandsning fra 2011 til 2013. American Airlines har negativ egenkapital i marts 2019.

Konklusionen på ovenstående må være, at man skal holde sig fra luftfartsaktier, med mindre man kan finde et lavprisselskab som Southwest Airlines med en klar strategi og god lønsomhed.

Tour-de-force analyse luftfartbranchen
Jeg har til denne analyse beregnet historiske overskudsgrader for 27 store og kendte luftfartselskaber. Resultatet ses nedenfor.

Figur 2. EBIT analyse.

Som det fremgår, havde de 27 selskaber i gennemsnit en EBIT-overskudsgrad på ca. 6,1 procent i perioden 2006 til 2018. Ryanair Holdings havde branchens bedste overskudsgrad i syv af de seneste 13 år samt den bedste gennemsnitlige overskudsgrad med 16,7%. Næstbedste overskudsgrad findes hos Allegiant Travel, der har specialiseret sig i at flyve gæster til Las Vegas fra mindre byer i Nordamerika. Dernæst følger fire egentlige lavprisselskaber: Air Arabia (overskudsgrad: 12,6%), Wizz Air (12,3%), Southwest Airlines (10,1%) og Easyjet (8,7%). Lavprisselskabernes dominans er slående, og understreger delkonklusionen ovenfor.

Nedenfor ses udvalgte nøgletal for 25 større luftfartsselskaber.

Figur 3. Udvalgte nøgletal for 25 børsnoterede luftfartselskaber.

Jeg vil i det følgende kort kommentere de fleste selskaber i tabellen.

American Airlines, USA STØRSTE 2018 OMSÆTNING
AAL er verdens største luftfartsselskab målt på omsætning. Berkshire Hathaway (Warren Buffett) ejer 9,5% af aktierne. Buffett har investeret 10 milliarder dollars i de fire største amerikanske selskaber fordi han mener konsolideringen har medført begrænset konkurrence, og dermed god lønsomhed for alle de store aktører. Tiden vil vise om han får ret.

Delta Air Lines, USA STØRSTE BØRSVÆRDI
DAL er verdens største luftfartsselskab målt på markedsværdi. Berkshire Hathaway ejer 9,6 % af aktierne.

United Continental Airines, USA
UAL er verdens tredjestørste luftfartsselskab målt på omsætning og markedsværdi. Berkshire Hathaway ejer 9,5% af aktierne.

Lufthansa, Tyskland LAVESTE PRICE/EARNINGS FOR 2018
Lufthansa er Europas største flyselskab målt på omsætning, og verdens største målt på antal medarbejdere. Indtjeningen er høj, udbyttet er godt og kursen er lav. Spørgsmålet er om Lufthansa er en klassisk valuetrap? Måske smuldrer indtjeningen så udbyttet bliver sløjfet og der skal rejses ny kapital. Sådan plejer det i alt fald at gå med de nationale luftfartsselskaber!

Air France-KLM, Frankrig
AF er Europas næststørste luftfartsselskab målt på omsætning. Indtjeningen er acceptabel i 2019, men hvad med fremtiden? Pas på! Nationale luftfartsselskaber har alle dage været elendige investeringer på lidt længere sigt.

Intl. Airlines Group, U.K.
IAG er selskabet bag British Airways, Iberia, Vueling og Aer Lingus. Endnu et stort nationalt luftfartsselskab. Pas på!

Southwest Airlines, USA
Southwest er Amerikas største luftfartsselskab målt på antal indenrigspassagerer. Southwest har over 750 stk. Boring 737 fly, og over 130 millioner passagerer i 2018. Udover stigende udbytter har selskabet et massivt aktietilbagekøbsprogram, hvor man de seneste 12 måneder har tilbagekøbt 6,3% af aktiekapitalen. Southwest har historisk været luftfartbranchens bedste investering, og aktien virker endnu rimeligt prissat med P/E2019=11,4 og P/E2020=10,0. Berkshire Hathaway ejer 10,0% af aktierne.

China Southern, Kina
China Southern er Kinas største luftfartsselskab. Ligesom med Air China og China Eastern er selskabet kontrolleret af den kinesiske stat, der ejer 58%. Aktien parallelt noteret i Hongkong og Kina. Rabatten i Hongkong er 36%.

Air China, Kina
Air China er kontrolleret af den kinesiske stat, der ejer 80 pct. af aktierne. Air China ejer 30 pct. af aktierne i Cathay Pacific. Denne aktiepost har en børsværdi på 11,6 milliarder kroner, mens Air Chinas egen børsværdi er 91 milliarder kroner. Aktien handles med 26 pct. rabat i Hongkong i forhold til kursen i Shanghai.

China Eastern Air, Kina
Staten ejer 64% af China Eastern. Aktien handles med 34 pct. rabat i Hongkong i forhold til kursen i Shanghai.

Cathay Pacific Airlines, Hongkong
Cathay Pacific er et veldrevet Hongkong-baseret luftfartsselskab, der fire gange er kåret som verdens bedste flyselskab ifølge SKYTRAX – senest i 2014. Kun Qatar Airways, der ikke er børsnoteret, har vundet flere gange – senest i 2019. Denne rangliste omfatter 100 flyselskaber og er baseret på hundredetusindevis af kundetilbagemeldinger. Koncernen omfatter Dragonair og Air Hongkong. Cathay Pacific har soliditet over middel, udbytteafkast over middel, Kurs/indre værdi under middel.

Singapore Airlines, Singapore
Singapore Airlines vandt SKYTRAX prisen i 2018 og blev nummer to i 2019. Indtjeningen er ikke tilfredsstillende med en forventet egenkapitalforrentning på blot 6,1% i 2019.

Turkish Airlines, Tyrkiet LAVESTE KURS/INDRE VÆRDI
Turk Hava Yollari som selskabet også hedder er Tyrkiets største luftfartsselskab. Selskabet flyver til flere forskellige lande end noget andet flyselskab i verden – 105 lande. Væksten er høj, og indtjeningen er tilfredsstillende. Den tyrkiske stat ejer endnu 49 pct. af aktierne. Turkish Airlines ligner umiddelbart en god investering med branchens laveste vurdering på K/I=0,50, og en attraktiv Price/Earnings-rate på 5,4 for 2019 og 3,7 for 2020. Men pas på nationale luftfartsselskaber. De skuffer typisk på lidt længere sigt.

Aeroflot, Rusland HØJESTE EGENKAPITALFORRENTNING
Ruslands luftflagskib har oplevet pæn vækst og acceptable drift siden finanskrisen. Men i 2014 og 2015 fik selskabet alligevel så store underskud som følge af høje renteudgifter, at egenkapitalen blev negativ i en periode. Flåden er moderne og indtjeningen er høj i 2019 og 2020. Den russiske stat er hovedaktionær med 51 procent af aktierne. Hvis man tør købe et nationalt luftfartsselskab, ligner Aeroflot en spændende investering.

Ryanair, Irland HØJESTE OVERSKUDSGRAD
Ryanair blev grundlagt i 1984, og har siden 1990 været drevet som lavprisselskab efter Southwest-modellen. Selskabet driver i dag en flåde bestående af 430 stk. Boring 737-800 fly. Ryanair har betydeligt lavere priser end Easyjet, men har alligevel bedre overskudsgrader, da omkostningerne er helt i bund. Ryanair har således branchens bedste historiske EBIT-overskudsgrad på gennemsnitligt 16,7 pct. i perioden 2006 til 2018. Ryanair er vokset til at være Europas største flyselskab med 142 millioner passagerer i 2018/19. Dertil kommer søsterselskaberne Lauda og Buzz med yderligere 11 millioner passagerer. Selskabet har siden 2008 returneret 6,9 milliarder euro til aktionærerne i form af udbytter og aktietilbagekøb. Ryanair ligner bestemt en åbenlys branchevinder, og aktien virker rimeligt prissat med P/E2019=11,6 og P/E2020=9,6. Kursen toppede omkring 17,9 euro i august 2017, og er siden faldet 43 procent.

Figur 4. Kursgraf for Ryanair.

EasyJet, Storbritannien
EasyJet blev grundlagt i 1995 som lavprisselskab efter Southwest-modellen. Selskabet er siden vokset til at være Europas næststørste flyselskab med 42 millioner passagerer de seneste seks måneder. Det første udbytte blev erklæret for 2013. Udbyttet for 2018 på 0,59 pund, giver et attraktivt udbytteafkast på 5,9 pct. Selskabets kontanter overstiger gælden, så selskabet reelt er gældfrit. Trods overbevisende historiske resultater, er EasyJet attraktivt prissat med P/E2019=11,3 og P/E2020=10,0. Kursen toppede omkring 18,8 pund i marts 2015, og er siden faldet 47 procent.

Figur 5. Kursgraf for Easyjet.

SAS, Sverige LAVESTE PRICE/SALES 2018
SAS har ligesom mange andre nationale luftfartselskaber været i kronisk krise i årevis. Selskabet har vedvarende tabt markedsandele og døjet med skuffende indtjening og kapitaludvidelser i 2001, 2002, 2009, 2010, 2014, 2016 og 2018. SAS har ofte været ramt af strejker. Det skete senest med pilotstrejken i april 2019 som medførte store tab på kort sigt, og højere omkostninger fremover. Den danske og den svenske stat ejer tilsammen 29% af aktierne, efter den norske stat smed håndklædet og solgte ud i juni 2018. Kursen toppede omkring 336 svenske kroner i juni 2007, og er siden faldet 96 procent.

Norwegian Air Shuttle, Norge
Norwegian blev grundlagt i 1992, og har siden 2002 defineret sig selv som lavprisselskab. Norwegian er Skandinaviens største lavprisselskab med 37 millioner passagerer i 2018. I modsætning til EasyJet og Ryanair, ser Norwegian ikke ud til at have styr på omkostningerne. Selskabet overskudsgrad var således kun 0,4 procent i perioden 2006 til 2018, hvilket er dårligst blandt 27 børsnoterede luftfartsselskaber. Norwegian har siden 2013 forsøgt sig med langdistanceflyvninger – bl.a. til New York. Norwegian bryder dermed en af Southwests grundregler om udelukkende at flyve korte distancer. Norwegians soliditet er blot 3,4 procent, hvilket er kritisk lavt. Kursen toppede omkring 380 norske kroner i august 2015 og april 2016, og er siden faldet 89 procent.

Wizz Air, Ungarn HØJESTE SOLIDITET
Wizz Air blev grundlagt i 2003 som lavprisselskab efter Southwest-modellen. Selskabet bruger fortrinsvis mindre kendte lufthavne som Malmø for at holde omkostningerne i bund. Wizz Air havde 34,6 millioner passagerer i 2018. Omsætningen er de senere år steget ca. 20 pct. årligt, hvilket gør Wizz Air til et af branchens hurtigst voksende selskaber. Wizz Air fik underskud frem til 2011, men har siden 2011 oplevet bedre drift end branchen generelt. Aktien blev noteret på London-børsen i februar 2015. Indtjeningen forventes at stige 19 pct. årligt frem til 2021. Aktien virker rimeligt prissat med P/E2019=11,3 og P/E2020=9,2. Kursen toppede omkring 38 pund i juni 2018, og er siden faldet 7 procent.

Allegiant Travel, USA
Allegiant blev grundlagt i Californien i 1997. Efter en betalingsstandsning i 2000 fik selskabet ny ledelse under Maurice Gallagher. Allegiant blev samtidigt et lavprisselskab, og hovedkvarteret blev flyttet til Las Vegas. Selskabet specialiseret sig i at flyve gæster til Las Vegas fra en række mindre lufthavne rundt om i USA. Typisk er Allegiant eneste flyselskab der tilbyder disse ruter. Selskabet har historisk leveret meget høj lønsomhed. Allegiant er en niche spiller, og aktien virker rimeligt prissat med P/E2019=10,9 og P/E2020=10,0. Kursen toppede omkring 233 dollars i august 2015, og er siden faldet 38 procent.

Aegean Airlines, Grækenland
Aegean er Grækenlands største flyselskab. Konkurrenten Olympic Airways blev endeligt overtaget i oktober 2013 efter en sej proces, der varede over tre år. Selskabet fik underskud i 2010, 2011 og 2012, men kom styrket ud af krisen uden større kapitaludvidelser. Aegean har de seneste seks år oplevet højt indtjening. Det forventede resultat for 2019 forrenter egenkapitalen med 23,4 procent. Udbyttet blev genindført for 2014, og udbyttet for 2018 på 0,60 euro, hvilket giver et saftigt udbytteafkast på hele 7,3 procent. Kursen toppede omkring 9,5 euro i sommeren 2018, og er siden faldet 13 procent.

Air Arabia, Emiraterne HØJESTE UDBYTTEAFKAST
Air Arabia har analysens tredjebedste overskudsgrad i perioden 2006 til 2018. Aktien er børsnoteret i Dubai, og giver analysen højeste udbytteafkast på 9,3%. Selskabet fik underskud i 2018 grundet udsving i dollar og oliepris. Pas på, det kan ske igen.

Disclaimer: Jeg ejer ikke aktier i nogle af de nævnte selskaber.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

3
Efterlad en kommentar

avatar
nyeste ældste mest populære
Jesper
Gæst
Jesper
Man må håbe for Southwest Airlines at der ikke er for mange af de nye 737-Max i deres flåde…

Nyhedsbrev

Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.

Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Nyhedsbrev.
Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.











Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.
Tilmeld
Tilmeld
Nyhedsbrev.

Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.
Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.
Tilmeld
close-link