Nordnetbloggen

Tørlast: Fra slemt til værre

Stik mod analytikernes forventninger, investorernes ditto forhåbninger og tørlastselskabernes egen planlægning, er tørlastraterne ikke kun forblevet lave og på et økonomisk uholdbart niveau, men er endog faldet yderligere. Med et aktuelt niveau for tørlastindekset, Baltic Dry som ikke er langt fra lavpunktet i 2008, som samtidig markerede et 30 årigt lavpunkt, er der lagt op til massive helårsnedjusteringer, når selskaberne skal regnskabsrapportere.

Udisciplineret industri

Jeg har i tidligere indlæg argumenteret for at tørlastindustrien er en sektor, som private investorer langsigtet bør holde sig fra eller kun have en meget lille økonomisk interesse i. Det skyldes at forudsætningerne for at tjene penge langsigtet er dårlige på grund af en manglende økonomisk disciplin. Du kan se eller gense mit første indlæg ved at klikke her.

På vej mod den perfekte storm?

I et senere indlæg har jeg redegjort for at sektoren kunne være på vej mod den perfekte storm, som består af en for eksisterende aktionærer ubehagelig cocktail: Faldende rater punkterer indtjeningsforventningerne og gør investorerne nervøse. Ultimativt ender det i et aktiemæssigt storudsalg, som meget vel kan markere begyndelsen til en af de investeringslommer, som følger i kølvandet på kursnedgangen og som kan være givtig for investorerne. Det er her jeg mener risiko/afkast relationen er meget attraktiv. Se eller gense indlægget her.

Tørlastrater kollapset

De seneste måneder er de korte tørlastrater faldet yderligere fra et allerede økonomisk katastrofalt lavt niveau, og det presser selskaberne økonomisk. I starten af året forventede analytikere og i det mindste håbede selskaberne også selv, at tiden med lave rater var et overstået fænomen. Som en naturlig konsekvens heraf har en række selskaber, herunder ikke mindst Dampskibsselskabet Norden, øget sin spotrateeksponering. Meningen er og var, at når raterne steg, ville man være i stand til at få mere for at sejle. Det er dog gået stik modsat.

Ikke kun spotrater som er under pres

I sig selv presser raterne selskaberne økonomisk. De selskaber, som har lagt deres indtægter an på lidt længerevarende kontrakter, kan økonomisk fortsat holde skindet på næsen, økonomisk. Men også de bliver pressede, når de løbende skal forny kontrakterne på anderledes og økonomisk underskudsgivende niveauer. I tillæg til de lave rater, har selskaberne også en anden og betydelig udfordring.

Skibsværdier på vej ned?

I starten af året steg skibenes værdi og denne højere værdisætning har givetvis hjulpet økonomisk trængte selskaber til i det mindste at få det til at se ud som om den økonomiske sundhedstilstand var bedre end den i praksis var. De stigende priser var ikke baseret på stigende rater, men derimod på den forudsætning, at raterne ville stige. Da det er gået stik modsat, vil nogle selskaber blive tvunget til at tilpasse værdierne til den indtjening der aktuelt er, eller den indtjening og de rater, som forwardstrukturen tilsiger. Det er økonomisk en dobbelt uppercut til selskaberne.

Hvad kan ændre billedet?

Alt behøver dog ikke at være gråt i gråt. De seneste måneder er majspriserne faldet markant efter at USA øgede forventningerne til årets høst. Samtidig er der håb om at kineserne vil øge importen af metaller efter at også de er faldet en hel del. Hvis de faldende priser øger handlen, kan det være med til at øge de transporterede mængder og det kan understøtte raterne. Det sker dog næppe på kort sigt.

Hvad så nu?

Halvårsregnskaberne er på vej.  De seneste uger har udvalgte selskabers aktiekurs været på en rutschetur, som i et vist omfang afspejler de svagere rater. Investorerne håber naturligvis på, at de lave rater er et forbigående fænomen. Nok er kurserne på nogle selskaber faldet, men de afspejler fortsat ikke den økonomiske skade de lave rater vil forvolde, hvis rateniveauet fortsætter året ud. For at fuldende den perfekte storm, mangler der fortsat 2/3 trin. 1)Selskaberne skal nedjustere og investorerne kapitulere. Konsekvensen vil i givet fald være at kurserne falder (for) meget og byder på et langsigtet interessant indstigningspunkt.

De investorer som allerede er investeret i tørlastselskaber er desværre fanget i en kattepine. Hvis raterne forbliver på det nuværende lave niveau de kommende måneder, vil det uundgåeligt føre til pres på aktiekurserne og yderligere fald. Hvis man vælger at ride stormen og håbe på at de lave rater, i det mindste på lidt kortere sigt, kan føre til en større økonomisk ansvarlighed, kan det være ”the short term pain for the long(er) term pain”.

Hold dig langsigtet fra tørlastsektoren men kortsigtet er der altid muligheder

Uanset hvad udfaldet bliver, forbliver sektoren langsigtet risiko/afkastmæssigt uinteressant for private investorer. Hvis den perfekte storm indfinder sig, og yderligere kursfald kulminerer med et aktiekollaps, er der gode muligheder for at investorerne får muligheden for et attraktivt indstigningspunkt. Det vigtige bliver at udpege de selskaber som både overlever og som ikke i en økonomisk presset situation bliver tvunget til et tvangsudsalg eller en altødelæggende og aktionærudvandende kapitaludvidelse.

Norden er en af de dygtige selskaber. På kort sigt er kombinationen af lave og faldende tørlastspotrater og flere “åbne-dage” (mere spotrateeksponering) en svær og uheldig cocktail. Når halvårsregnskabet kommer den 13/8 bliver vi klogere på hvor meget de lave tørlastrater har betydet for Norden. Det heldige for Norden er at de ikke kun er afhængige af tørlastraterne, men også har en tankskibseksponering.

 

Anm.: Jeg ejer ikke aktier i Norden eller andre tørlastselskaber

PS: Ved en fejl havde jeg angivet halvårsregnskabsdatoen til at være den 29/7, men det er retteligt den 13/8. Jeg beklager fejlen.

 

 

 

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

guest
2 Kommentarer
ældste
nyeste mest populære
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Gæst
Gæst
2014-07-30 09:56

Jeg har fulgt D/S Norden samt dry bulk markedet siden kollapset under finanskrisen – og jeg tænker ligesom du, at regnskabet fra D/S Norden bliver sørgelig læsning. Selv tror jeg på en større nedjustering, da Q1 generelt var skidt, Q2 endnu værre og Q3 indtil videre ligner en katastrofe. For investorer der allerede er investeret i tørlast, vil jeg dog ikke anbefale et salg, da kursen i øjeblikket ligger et stykke under indre værdi – og derudover snart er halveret siden nytår. Jeg tror derfor, at det bør være mere fornuftigt at time et salg til en større opgang i… Læs mere »

Gæst
Gæst
Svar til  Anonymous
2014-08-05 12:41

Hej Peter – Jeg har desværre ikke set din kommentar før nu:-( Det er svære tider for branchen også for Norden. Norden har planlagt et 2014 efter stigende spotrater. Det er gået lige omvendt og regnskabet den 13/8 bliver spændende læsning. Tankmarkedet har ikke været katastrofalt på samme måde som tørlast, og det kan givetvis hjælpe med til at balancere billedet lidt for Norden. Når det er sagt, vil alt andet end en “meget” stor nedjustering for 2014 være en stor overraskelse. Dels på grund af raterne. Dels på grund af forventningerne og ikke mindst fordi Norden har skiftet ledelse… Læs mere »

Nyhedsbrev

Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.

Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Nyhedsbrev.
Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.











Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.
Tilmeld
Tilmeld
Nyhedsbrev.

Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.
Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.
Tilmeld
close-link