Spring til hovedindhold

Tesla: Mere software- end bilaktie, trods alt

Tesla har gjort et ekstremt bemærkelsesværdigt aktiecomeback de seneste måneder. I et forsøg på at retfærdiggøre stigningen, bliver det stadig oftere fremhævet, at Tesla ikke skal vurderes som en bilaktie, men mere på niveau med IT aktier. Det er næppe hele sandheden bag opturen:

  • Det bliver mere og mere tydeligt, at Tesla er langt foran øvrige bilproducenter, når det drejer sig om overgangen fra fossile brændstoffer til grøn fremdrift.
  • Nogle investorer hævder/tror deres forspring teknologisk er op til 3 år eller måske mere.
  • Det er især distancen til tyske BMW, Mercedes og Volkswagen, som bliver nævnt. Alle 3 har i mange år været synonym med teknologisk og designmæssigt førerskab.
  • Elon Musk er en kontroversiel person, men ingen kan tage fra ham, at han er en ekstremt visionær person.
  • Teslas aktiekurs er siden bunden i midten af marts måned steget med 350 pct. Der er ikke kommet væsentlige nyheder, som kan betinge en stigning i nærheden af dette niveau.
  • En meget betydelig del af opturen skyldes, at markederne generelt faldt meget og efterfølgende er steget meget igen. Hovedparten af stigningen skyldes ikke selskabsspecifikke nyheder indtjening- eller omsætningsmæssigt, men at investorerne har købt Tesla på en forventning om at også andre vil købe aktien.
  • En del af opturen kan tilskrives, at en række shortsolgte positioner formentlig er blevet nedlukket med større tab. Det har givet kursopturen ekstra fart på og energi.
  • Teslas markedsværdi er 30 pct større end den samlede værdi af BMW, Mercedes og Volkswagen tilsammen. Det er ikke kun bemærkelsesværdigt, men meget bemærkelsesværdigt.
  • Merværdien er ikke kun et tegn på at Tesla har en meget høj eller de tyske konkurrenter en meget lav prisfastsættelse. Det er også et tegn på Tesla er andet og meget mere end ”blot” en bilaktie.
  • Tesla vil givetvis have en betydelig del af el-bilsmarkedet ”for sig selv” det kommende år eller sågar mere.
  • Tesla har ikke, som de andre større bilproducenter, et netværk af forhandlere og værksteder som distributionssteder, som de økonomisk skal beskytte. Netop værdikæden og de forbundne kar kan være en blandt mange årsager til, at de ”oprindelige” bilfabrikker” har været for langsomme til se den grønne bevægelse rulle ud på vejene.
  • Tesla er meget mere end blot en bilaktie. Spørgsmålet er om investorerne tager udgangspunkt i en økonomisk og kapitalmæssig skalerbarhed, som bliver svær at indfri? At producere og sælge biler er mere kapitalkrævende end tilfældet er for en ”normal IT-virksomhed”. Set i det perspektiv er prisfastsættelsen ikke kun høj, men ekstremt høj.

Tesla deler naturligt investorerne

Jeg er hverken positiv eller negativ indstillet overfor en investering i Tesla. Jeg forstår de som betragter Elon Musk som en af verdens mest visionære mennesker sammen med Jeff Bezos fra Amazon. Jeg synes de skeptikere, som finder at Tesla har en prismærkat, som er helt uvirkelig, har en pointe. Prisen spiller ikke nogen særlig rolle for de investorer, som er kørt fra alle andre med en investering i Tesla. Det handler ikke mindst om at tro på, at udviklingen fortsætter, og at der ikke kommer en disruptiv innovation indenfor kortere tid, som kan få især de tyske bilfabrikker til at ane Teslaens baglyter i det fjerne.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Tilmeld
Informer mig om
guest
24 Kommentarer
Nyeste
Ældste Mest populære
Se alle kommentarer
Gæst
Gæst
2020-07-30 02:24

Advarsel: Ikke decideret investeringsrelateret! Jeg må indrømme, at jeg er blevet noget desillusioneret over hele elbils-projektet. For mig at se mangler både beslutningstagerne OG bilproducenterne fremsynethed. I min naive ingeniør-optik, var pointen med elbilerne at komme af med de fossile brændsler som vi stadig brænder af i stor stil (billigt nu – men darn, jeg tror det kommer til at koste i fremtiden!). For at nå det mål, skal der gøres noget ved eldistributionsnettet. Jeg er ret overbevist om, at når “de fleste” kommer hjem ved 16-18 tiden og sætter deres elbiler til nettet, bliver det i mange tilfælde et… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-07-30 09:35

Hej Anders Tak for dine interessante betragtninger. Når jeg skriver som jeg gør – Mere software end bilaktie, trods alt – skyldes det ikke en ide om at jeg er nogen teknisk ekspert, men investeringsmæssigt at en pris på noget som bare er i nærheden af 200 USD/aktie og formentlig langt lavere ville være “den naturlige” pris, hvis der var tale om en overvejende bilaktie. Mens Tesla prisfastsættes til ca 6x EV/omsætningen for 2021, er det samme forhold for Daimler 0,20! Prisfastsættelse svarer således til en meget lidt sandsynlig fremskrivning, drevet af investor entusiasme og en “the winner takes it… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-10-03 00:36

Den overordnede diskussion omkring belastningen af el-netttet er behørigt dokumenteret Flere steder, bl.a. af udbyderne (https://lmgtfy.app/?q=elbiler+elnettet+belastning).
Mht V2G så start fx her: https://www.inputmag.dk/skjult-tesla-opdatering-model-3-kan-oplade-begge-veje/ 🙂

Jeps, jeg kører Tesla, og bliver til stadighed overrasket over ny funktionalitet der tilbydes “over the air”. I de 8 år jeg har kørt el-bil (pre-Tesla), kan jeg kun konstatere at det er et område der er inde i en rivende udvikling – pt anført af, ja gæt selv:)

Hilsen
Morten

Gæst
Gæst
2020-07-15 14:34

Ingen af de eksisterende bilfabrikanter har formået at levere en elbil der er bedre end Teslas Model S fra 2012. Deres forspring er enormt. Ikke mindst på softwaredelen. Se VWs problemer med ID.3. Derudover er Tesla ikke kun biler. De sælger solceller/tag, som vil overstige deres bilomsætning. De sælger batterier både til private i lille skala og til lande/firmaer i stor skala. De vil være de første til selvkørende biler. Derefter vil de kunne sælge software som kan bruges i deres biler. Allerede nu betaler man 99kr/md for deres softwarepakke. Der er kæmpemuligheder. De er førende på elmotorer. Dem vil… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-07-15 15:27

Hej Andrej

Tak for kommentar. Uanset hvad bliver det spændende at følge og Elon Musk er super “godt stof”

Med venlig hilsen
Per

Gæst
Gæst
2020-07-10 12:16

Kommentarern om at Tesla vil have elbilmarkedet for sig selv i nogle år fremover er jeg sådan set ikke uenig i, men Tesla konkurrerer ikke med andre elbiler, men derimod med fossilbilerne. Tesla vokser eksponentielt og hele batterilagring og solcelledelen af firmaet er overset. Når batteridagen i september er overstået vil det være klart, hvordan Tesla vil skalere denne del i fremtiden og tage kontrol over batterifabrikation. Full selfdriving vil uden tvivl komme og når det sker så er der en helt ny agenda for ridesharing. Inden FSD er på plads vil Tesla givetvis starte ridesharing med menneskelige chauffører ala.… Læs mere

Gæst
Gæst
2020-07-10 09:18

Tesla kunne ikke tjene penge da de havde hele premium- elbilmarkedet for sig selv. Nu begynder tyskerne at komme med lækre premium-elbiler, med kinesiske batterier på niveau med Teslas. Jeg tvivler på at Tesla kan holde niveauet.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-07-10 09:23

Hej Anders

Jeg tænker at tyskerne ikke kun vil forsøge at angribe premium segmentet, men håber på at kunne erobre elbilsmarkedets “golf” segment. Tesla og Elon Musk har gjort det fremragende. Aktiekursen er tårnhøj og risikoen tilsvarende. Indtil videre har det været umagen og risikoen værd at sætte sine aktiepenge på Tesla, men det er langtfra givet det bliver ved med at holde

Med venlig hilsen
Per

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-07-11 12:40

Hej Anders. Det er vel ikke så underligt, at Tesla i en heftig opbygnings- og investeringsfase ikke kunne tjene penge. Det er da helt normalt og grunden til, at opstartsvirksomheder har brug for meget finansiering – især i en så investeringstung branche som bilindustrien. Og ja, de tyske premium-elbiler som Mercedes EQC og Audi e-Tron er virkelig lækre, og i mine øjne som biler langt bedre end Teslas. Jeg har prøvet dem begge grundigt, og havde nok købt en EQC, hvis ikke det det var for det “lille” problem, at de ikke kan leveres… >1 års ventetid er helt i… Læs mere

Gæst
Gæst
2020-07-10 08:16

For 3 år siden havde jeg den antagelse at enten ville Tesla lide døden og blive opkøbt af BMW, eller Tesla ville være foran. Jeg vurderede det til 80% sandsynligt Tesla ville lide døden og 20% sandsynligt Tesla ville være foran. Min antagelse var rigtig, men sandsynligheden helt forkert. Det skal nævnes at jeg af samme årsag IKKE investerede i Tesla. Og mon ikke Tesla snart kommer med både billigere batterier og mindre elbiler. Det er jo som om alt markedsføringsmæssigt omhandler hvor mange km på en opladning. Min nuværende diesel har kørt 260000 km. Mindst 90% er med mindre… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-07-10 08:27

Hej Ib

Tak for din kommentar, som godt opsummerer hvad der meget nemt kunne være sket. Virkeligheden overgår dog ikke sjædent fantasien på aktiemarkedet:-). Mon ikke tyskerne vil gøre rigtig meget for at få et comeback?

Med venlig hilsen og god tur
Per

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-07-10 12:24

Hej Ib, for 3 år siden havde jeg den modsatte opfattelse. For godt 4 år siden købte jeg en Tesla model S brugt af en ven og det er det bedste køb jeg nogensinde har gjort. På nuværende tidspunkt bliver alle de biler Tesla kan producere solgt og den billigeste version koster 370.000kr. Hvis man kan lade derhjemme, så skal man aldrig nogensinde bekymre dig om at vente på opladning. På lange ture igennem Europa kan man lade på Teslas supercharger netværk. De nye model 3’ere lader meget hurtigt og typisk 15 minutter for at køre et pa hundrede km.… Læs mere

Gæst
Gæst
2020-07-09 00:18

Nu kan man sige meget godt om Tesla, uden at gå i fakta om deres problem fyldte kvalitet, og produktion issue. Men Tesla skal have æren af at smadre de gamle olie stater for netop at holde på udviklingen af elbiler og den udvikling som er gjort der. som forsil biler har stået for i 100år. Men Hr. Musk er også lidt ensporet. Og vil ikke acceptere fuel cell Eller brint bilernes ankomst. Og det vil han komme til.. og han mener det er dumt eller ej, for en optankning på 20-30minutter er bare ikke godt nok, brint tager 3-5minutter.… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-07-09 08:45

Hej Tommy

På mange måder er Tesla godt investerings- og omtalestof”:-)

Med venlig hilsen
Per

Gæst
Gæst
2020-07-07 19:00

Virkelig interessant læsning. Jeg har hidtil hovedsageligt investeret i investeringsforeninger og har derfor endnu til gode at investere på dybt vand, i form af “fritstående” aktier. Ligesom med Bitcoins, føler jeg desværre, at jeg atter er kommet en postgang for sent. Er det sandsynligt, at denne aktie vil være fornuftig at investere i? Om ikke andet, så på kort sigt eller er risikoen for stor? Overvejer at investere måske et par hundrede tusinde og sælge ud, inden næste opdatering fra dem kommer, i og med at jeg ikke ved om det vil være positivt eller negativt. Når man læser kurserne… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-07-08 07:10

Hej Thomas En investering i Tesla kommer i givet fald sent nu. Spørgsmålet er om det er for sent? Der er rigtig meget gang i og fart på Teslas aktiekurs. Stigningen på 3 måneder er efter min mening kortsigtet overdrevet af Fear of missing out = FOMO. Jeg tror Tesla er langt foran konkurrenterne. Med “langt” tænker jeg “nogle år”. Min skepsis går på hvad et selskab som Tesla trods alt kan være værd givet behovet for arbejdskapital. I USA er vækstaktier 0/1. Prisfastsættelsen spiller absolut ingen rolle så længe væksten er intakt. Det er nok det som for de… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-07-12 11:40

For sent…? Det kommer an på hvor lang din horisont er. Der vil komme korrektioner undervejs, men over de næste 5-10 år vil TSLA vokse fortsat og man kunne godt forestille sig, at dette bare er starten på den eksponentielle kurve.

Gæst
Gæst
2020-07-07 11:51

Spændende indlæg om Tesla. Jeg anser ikke Tesla for at være 3 år foran det øvrige bilproducenter, nærmere omkring 10 år foran. Det baserer jeg på at jeg netop har været på bilferie i 16 dage i en el-bil, som ikke var en Tesla og det var en jungle at skulle lade op. Vi har kørt lidt over 4.000 km. i DK, Tyskland, Schweiz og Frankring. Vi har været ved 30 ladestandere, fra 12 forskellige udbydere på vores tur. 10 af de 30 ladestandere virkede ikke. Vi har skullet betale for opladning via 5 forskellige app’s undervejs og har i… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-07-07 12:08

Hej Nina

Tak for din kommentar. Mine tanker går ikke kun på hvor meget mere Tesla kan være værd i forhold til andre bilproducenter, men også at give et billede af og på, at investorerne et stykke hen ad vejen måske regner med en skalerbarhed, som er sværere for Tesla som bilproducent end for Microsoft som softwareselskab. Arbejdskapitalen følger med:-)

Med venlig hilsen
Per

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-07-10 09:43

Per, jeg synes nu, at Tesla skalerer ekstremt godt af en bilproducent at være. Det tog få år at få den første gigafactory lavet, og fabrikken i Kina blev planlagt, opført, og sat i drift på langt kortere tid, end VW har formået at ombygge en lille, allerede eksisterende fabrik til elbiler, som de ikke kan få til at fungere ordentligt… Og nu er de så i gang med en stor fabrik ved Berlin – dem kunne de sikkert have bygget 10 af på den tid, det tager tyskerne at lave en lufthavn… 🤣

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-07-10 09:49

Hej Kim

Tak for din kommentar: Skalerbarhed = Der kræves ekstremt meget arbejdskapital til at producere en bil. Det er ikke som Google eller for den sags skyld Microsoft, hvor de marginale omkostninger i forbindelse med +1 salg er så tæt på 0, som vi næsten kan komme. Tesla og andre bilfabrikker skal binde rigtig meget arbejdskapital i bilproduktion. Det giver en naturlig overligger for hvad aktien kan handles det. Det er det som jeg mener med økonomisk skalerbarhed. Der er stor forskel på “skalafordele” og skalerbarhed som jeg skriver om

Med venlig hilsen
Per

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-07-10 22:06

Hej igen. Jo, som teoretisk betragtning er jeg helt enig med dig i definitionen af økonomisk skalerbarhed. Jeg ved det virkelig godt som mangeårig ansat i Danmarks mest succesrige softwarevirksomhed 😉 Men nogle gange trodser prisfastsættelsen altså teorien. En sammenligning med Amazon er nærliggende. Amazon var også i lang tid prissat helt vildt i forhold til de almindelige prisfastsættelsesmetoder, men når virksomheder som Amazon og Tesla er tilstrækkeligt disruptive og kan skaffe den fornødne kapital, kan der altså sagtens være nogle mekanismer i spil, som gør gammelkendte begreber som økonomisk skalerbarhed mindre vigtige. Man kan for eksempel pege på, at… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-07-10 09:54

Nina, jeg er helt enig. Jeg har fulgt elbilsmarkedet tæt i mange år og været en glødende ambassadør for VW’s satsning på elbiler. Men jeg har nu afbestilt den ID.3, som jeg havde forudbestilt. Jeg tror ikke længere på dem og er bekymret for dem. De kan sagtens gå Kodak-vejen, hvis de ikke tager sig sammen. Netop med ladeinfrastruktur er det et fortvivlende gedemarked! Jeg har 13 (TRETTEN) forskellige ladekort, og ingen af de to ladeoperatører, jeg har været i dialog med, har den mindste forståelse for, at det er bydende nødvendigt at tilbyde alm. kreditkortbetaling. Den ene operatør var… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-07-10 12:18

Hej Nina, jeg er helt enig, men må jeg ikke spørge om, hvorfor du ikke købte en Tesla eller du vidste måske ikke at ladning ville være et marerridt uden en Tesla?