Nordnetbloggen
Thorleif Jackson
Analytiker

Tankskibe – en branche helt i bund

Tankskibsaktierne er handlet helt i bund i april 2018. Hvis du tror raterne normaliserer sig med tiden, og du gerne vil købe på bunden, er det nu du skal så til. I denne artikel foreslås tre investeringsstrategier.

Tankerbranchens gennemlever netop nu den værste krise i en hel generation. Fragtraterne ligger således netop nu nær det laveste niveau siden 1980’erne. Nedenstående graf viser fragtraternes udvikling siden januar 2009. Grafen er sakset fra Frontlines seneste investor præsentation.

Tankermarkedet var stærkt i 2004 og lavede en historisk top i 2008. Siden faldt raterne dramatisk og forblev lave i en årrække. Markedet var senest stærkt i efteråret 2015, hvorefter raterne igen er faldet voldsomt tilbage. Alt i alt har det været en svær tid for branchen siden 2008. Nedenstående skema viser overskudsgrader for 10 børsnoterede aktører år for år.

Som det fremgår var branchens overskudsgrader høje og særdeles tilfredsstillende i perioden 2003-2008 samt i 2015. Omvendt gik raterne gennem gulvet i 2011 , 2012 og 2013. Raterne er for nyligt faldet kraftigt, og 2018 kan hurtigt vise sig at blive et nyt rædselsår. Branchens aktier er også handlet helt i bund, hvilket afspejler markedets dystre forventninger. Her er en graf, der viser tankeraktiernes generelle udvikling siden december 2004.

Som det fremgår er branchen helt og aldeles i bund i april 2018. Hvis man gerne vil købe aktier, når udsigterne er allerværst, kan det være god timing, at tanke porteføljen op med tankskibs-aktier lige nu. Hahaha. Jeg har beregnet nøgletal for 10 børsnoterede selskaber. Se tabel nedenfor.

Som det fremgår, fik syv af ti selskaber underskud i 2017, og i 2018 forventes hele otte af ti at få underskud. Bemærk også at alle aktier er prissat langt under indre værdi. I gennemsnit handles aktierne til K/I=0,53.  Man kan frygte at flere af selskaberne går fallit, eller bliver tvunget ud i nye kapitaludvidelser. Som ny eller potentielt aktionær er der al god grund til at være forsigtig. En god ide kunne være helt at undgå selskaber med soliditet under gennemsnittet (gæld over gennemsnittet). Til vurdering af dette forhold, har jeg beregnet selskabernes soliditet. De stærkeste selskaber målt på soliditet er: Nordic American Tanker (soliditet på 66,2%), Euronav (65,7%), og DHT Holdings (53,5%), mens de svageste selskaber er Teekay Corp (36,3%), Scorpio Tankers (37,5%) og Frontline (37,9%).

En fornuftig investeringsidé er at købe aktier i branchens mest stabile og sikre selskab. Her er en kursgraf for branchens mest solide selskab: Nordic American Tankers.

Som med de fleste tankskibsaktier er kursen i bund. Den er nu faldet mere end 96% siden toppen. Det ser umiddelbart ud til at Nordic American Tanker har været en elendig investering, men tallene snyder, for selskabet har udbetalt mere end 48,56 USD i udbytter siden børsintroduktionen i september 1997. Hvis man ellers har undladt at geninvestere udbytterne og desuden undladt at købe flere aktier (!?!), har Nordic American Tanker faktisk været en fornuftig investering med et samlet afkast på 170%. Det ligner umiddelbart et godt tidspunkt at købe aktien i april 2018. Eller hvad?

En anden investeringsidé er at købe aktier i de svageste aktører. Hvorfor? Fordi de typisk stiger allermest i et evt. ralley /come back (crap ralley hahaha).

En tredje investeringside er at købe hele branchen. Det kan man gøre ved at købe en ETF, der følger branchen, eller ved at købe en mindre position i 3-5 udvalgte aktier, eksempelvis de største målt på omsætning eller markedsværdi.

Hvad mener du om tankerbranchen og de tre skitserede strategier?

Disclaimer: Thorleif Jackson ejer ikke aktier i de nævnte selskaber.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

3
Efterlad en kommentar

avatar
nyeste ældste mest populære
CasperF
Gæst
CasperF

Hej Thorleif, mange tak for dine 2 skibsanalyser. Jeg tror dog, at du har glemt at fratrække Tsakos’s preferenceaktier fra egenkapitalen før du beregnede K/IV. Sidst jeg tjekkede havde de 185mio USD i pref aktier, hvilket må sænke egenkapitalen tilhørende common shares med ca 12% og derved øge K/IV til ca 0.23. Hvad afholder dig i øvrigt fra at være forelsket i Tsakos Energy? Den har stadig den laveste K/IV og forventer positiv indtjening i 2018 og 2019 pga dens mange faste kontrakter (hvoraf en del godt nok kun sikrer skibene arbejde, men afregnes til spotraterne). Den har godt nok… Læs mere »

Nyhedsbrev

Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.
Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.
Tilmeld

Nyhedsbrev
Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.

Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.
Tilmeld
Tilmeld
Vil du teste Nordnet Beta? Tilmeld dig her:
Tilmeld

Obs! E-mailadressen skal være den samme, som du har registreret på nordnet.dk under indstillinger.
Nordnets nyhedsbrev

Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.
Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.
Tilmeld
close-link