Nordnetbloggen

Tankrater: Tør du tanke tankaktier?

De seneste uger har et af samtaleemnerne på aktiemarkedet udover Brexit, lavere vækst(bekymringer) og USA-Kina samtaler, været relateret til at fragtraterne for olietankere er eksploderet. Du kan se eller gense mit indledende indlæg om dette emnet ved at trykke her. Raterne er fortsat op, og det relevante investeringsspørgsmål er 1) Fortsætter raterne med at være høje 2) Vil USA sanktioner mod Cosco være intakte 3) Tør investorerne købe ind på at raterne for hele 2020 nu har forskubbet sig i opadgående retning?

Fortsætter amerikansk ”Iran boykot”?

Der er usikkerhed og forvirring med hensyn til Cosco og USA’s holdning. Nogen har rapporteret, at befragtere øjensynlig i et vist omfang igen tør lave kontrakter og tør binde an med at booke Cosco og datterselskabers skibe til fragt. Andre forlydender siger det modsatte. Indimellem hævdes det, at kinesiske skibe i starten af oktober har slået ”transpondere” fra, som skal gøre det muligt at overvåge, hvor skibe befinder sig. Usikkerheden er stor og derfor er raterne fortsat høje på kort sigt. Torsdag nåede de ifølge forlydender over 100.000 USD per dag i spotmarkedet for Suezmax og op til 150.000 USD for de helt store VLCC skibe. Sidstnævnte svarer til at det koster 1 mio. DKK at leje de største olietankskibe til transport for 1 enkelt dag.

Raterne topper kortsigtet nu

Hvis Cosco og co. bliver ”taget ud af markedet” vil raterne på kort sigt forblive ikke kun høje, men ekstremt høje, men næppe så høje som nu. På helt kort sigt er udbuddet af skibstonnage helt uelastisk. Balancen mellem skibe og efterspurgt tonnage er forrykket og derfor eksploderer raterne. Tordnende høje rater, vil dog inden for nogle få uger sandsynligvis få nogle til at skifte ”hest” og lidt mindre skibe kan blive ”omskolet” fra at fragte raffinerede produkter til at sejle med råolie. Det kan ikke forhindre, at raterne forbliver høje, men det vil sandsynligvis få raterne til at falde igen over de kommende dage og uger. Simpelthen fordi rater, som er 4-5 gange højere end det langsigtede gennemsnit ikke er holdbare uanset hvad.

Er 2020 game changer?

På kort sigt vil indtjeningen eksplodere for de selskaber, som opererer i spotmarkedet og tør tage risikoen for at meget høje rater i dag, bliver vekslet til lavere langsigtede rater, som det altid sker. For aktieinvestorerne er der ud over et meget kortsigtet fokus også spørgsmålet om, hvad der sker i 2020. Det er reelt det som afgør, hvor tankskibsaktierne skal hen efter den meget kortsigtede optur.

Længere rater stiger, lidt

1 års tidsrater (de rater som bliver sluttet mellem befragter og udbyder) er begyndt at give sig i opadgående retning. Med en fast omkostningsbase er det den svingfaktor, som investorerne skal holde øje med. Datagrundlaget er stadig sparsomt og ratestigninger stadig for små til at investorerne for alvor kan få armene op, men det går, for investorerne, i den rigtige retning. For de største skibe er 1 års raterne steget til 50.000 USD/dag og 31.500 USD per dag for VLCC/Suezmax. Markedsaktørerne tænker spilteoretisk: Skal man tage de sikre og højere rater, eller skal man nyde rater, som er 4-5 gange så høje som langsigtede gennemsnit så længe det varer?

Er stigende skibsværdier det næste?

Hvis længeresigtede rater stiger, vil det også betyde, at skibsværdierne vil stige. Det viser med al tydelighed, at shipping er en langsigtet farlig investering; at man langsigtet skal holde sig ude, men at der kan være kortsigtede investeringslommer, som spekulativt kan være interessant at se på. Det er en af disse, som vi befinder os i. Det som især bevæger skibsværdierne er udsigterne for de lidt længere rater. Derfor gælder det for investorerne om ikke kun at holde øje med spotmarkedet, men ikke mindst hvordan priserne på de lidt længere tidsrater udvikler sig.

Jeg er stadig ombord

Jeg forbliver investeret i Nordic American Tankers. Der er en betydelig risiko for kortsigtede udsving og kursfald, og hvis raterne vender den tunge ende nedad igen, vil en del af de seneste dages kursstigning forsvinde i horisonten. Aktien er noget nær fordoblet på under 3 uger og de høje kortsigtede rater i et større omfang allerede indeholdt i aktiekursen. Derimod har investorerne ikke indstillet sig på at 2020 raterne kan stige; at forholdet mellem kort- og længere sigtede rater kan indsnævres; at skibsværdierne kan stige og at shortsælgende investorer får brændt deres fingre yderligere.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Efterlad en kommentar

avatar

Nyhedsbrev

Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.

Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Nyhedsbrev.
Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.











Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.
Tilmeld
Tilmeld
Nyhedsbrev.

Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.
Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.
Tilmeld
close-link