Nordnetbloggen

Tankaktier: Lavere spotrater ændrer ikke ved investeringscasen

I 2 tidligere indlæg om tankmarkedet, som du kan se her og her, har jeg argumenteret for at det for første gang i mange år og generelt for en sjælden gangs skyld kunne være tiden til og umagen/risikoen værd at investere i tankmarkedet. De astronomiske rater er nok faldet, men det ændrer ikke ved investeringscasen, men er blot naturligt.

Lavere spotrater efter kontrakts tumult

Den seneste uger er spotraterne for tanktransport, ikke mindst for de allerstørste af slagsen, faldet en del. Det er helt naturligt. Ikke kun fordi raterne var mere end 10 doblet, som i sig selv er et helt uholdbart højt niveau, men også af andre årsager. Samtidig er det et godt spørgsmål om disse rater mere var fantasirater end de var reelle. Det forlyder at en betydelig del af de allerdyreste, hvis ikke alle transporter, blev opsagt og aldrig vil finde sted.

Ekstreme rater får raffineringsmarginer til at kollapse

Når raterne falder tilbage efter at have været på skyhøj jordomsejling, skyldes det helt naturlig markedsøkonomi. Jo højere rater, jo flere skibe vil blive udbudt og samtidig falder efterspørgslen. Det er logik for perlehøns. Der er især en faktor, som betyder noget her. Når priserne på transport stiger så markant som tilfældet har været, kommer transporten til at udgøre en uforholdsmæssig stor andel af lastens værdi. Det betyder, at de marginer, som raffinaderierne tjener på at forvandle råolie til destilerede produkter som for eksempel benzin, falder ekstremt. Det viser sig meget hurtigt i den efterspørgsel, der er til at sejle råolie til raffinaderierne.

Er der en kinesisk/iransk embargo eller ej?

Det er stadig et åbent spørgsmål, om der eksisterer en ”de facto” embargo mod kinesiske Cosco for at have omgået det amerikanske Iran forbud. I hvert fald er det sandsynligt, at skibsbrokere ikke tør booke skibene, eller ikke tør gøre det i meget stor udstrækning, og det påvirker raterne op.

Tørdok sæson påvirker udbuddet

En del af kapaciteten har været sejlet ind i tørdok. Både for at blive regelmæssigt serviceret, men også for at få installeret de ”scrubbere” som skal rense svovludledning fra den bunkerfuel, som fra 2020 blot må indeholde 0,50 % svovl. Det har også taget kapacitet ud af markedet. Nogen forlydender har meldt om at skibe, i takt med eksploderende rater, er sejlet ud af det tørskoede indelukke igen uden scrubbere på jagt efter kontrakter med meget høje rater. Det er dog nok kun sket i mindre udstrækning.

1-3 årige rater kursafgørende

Konsekvensen af den seneste måneds ratetumult har været, at de længerevarende rater er steget. Prisen for at leje et større skib (VLCC, Suezmax) i et år ligger nu på ca. 2x det som var gældende for 6 måneder siden. Det påvirker ikke kun indtjeningen i 2020, men det påvirker i høj grad også skibsværdierne. Skibsværdierne er afgørende for investorernes langsigtede tiltro til tankselskabernes attraktion. Lavere spotrater er en kortsigtet ting, men for den længere sigtede investeringscase er højere langsigtede rater vigtigere.

2020 præget af betydelig usikkerhed

Usikkerheden med hensyn til hvad der kommer til at ske i 2020 er stadig stor. Nye bestillinger på skibe ligger på et langsigtet lavt niveau, og det understøtter både rater og skibsværdier. Frem til begyndelsen af 2020 er der derfor gode muligheder for at usikkerheden kortsigtet vil holde raterne høje og have en positiv indvirkning på de længere rater.

Nordic American Tanker – gearing rimer på spekulation

  • Når man investerer meget spekulativt skal man fokusere sin investering; diversifikation er langsigtet godt, men I dette tilfælde det forkerte.
  • Nordic American Tanker har en betydelig gæld. Det er lige netop det, som giver ekstra medvind, når raterne stiger. En gearet investering.
  • Efter en række meget dårlige og skuffende år, har investorerne tabt tålmodigheden med selskabet og ledelsen. Det har fået investorerne til at short sælge aktien. Det er ikke kun men også inddækning af disse korte positioner, som har fået aktien til at stige.
  • Min investeringscase har været centreret om de større skibe. Når det regner på præsten, drypper det på degnen; som bekendt. De største skiber er ULCC/VLCC, som kan transportere mere end/op til 2 mio. tønder a 159 liter. Suezmax ligger i niveauet nedenunder med en kapacitet op til 1 mio. tønder olie ad gangen.

Tørskoet men ikke i investeringstørdok, endnu

De kommende uger og måneder kan blive spændende. Jeg sejler i skrivende stund stadig med ombord som aktionær i NAT. De længere-sigtede rater er stigende, og det kan være en katalysator. Den enkelte investor skal gøre sig sine egne overvejelser. Mine går her og nu på et exitniveau, med det som vi ved i dag, mellem 4,5-5 USD per aktie.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

2
Efterlad en kommentar

avatar
nyeste ældste mest populære
Hans
Gæst
Hans
Dvs. ud af Torm og Norden NU?

Nyhedsbrev

Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.

Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Nyhedsbrev.
Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.











Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.
Tilmeld
Tilmeld
Nyhedsbrev.

Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.
Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.
Tilmeld
close-link