Spring til hovedindhold

SAS: Store kursfald kan give sjælden købsmulighed

SAS har meddelt, at de mandag og tirsdag har været nødsaget til at aflyse yderligere 1200 flyafgange. Den samlede regning for 5 strejkedage er på vej mod 500 mio. SEK inklusive negative følgeeffekter:

  • Det estimeres, at hver ”store” strejkedag (hverdag) koster ca. 75 mio. SEK. Weekenden er noget mindre.
  • I den målestok vil den samlede regning til og med tirsdag være på anslået 300 mio. SEK, hvis vi tager udgangspunkt i en weekend samlet set svarer til en hverdag.
  • Udover omkostningerne til kompensation, manglende billetindtægter og løn til alle personalegrupper udover piloterne, mangler SAS også massivt nye billetsalg for de kommende 1-2 uger. Ingen ønsker at bestille en billet, som måske alligevel ikke viser sig at være noget værd, og hvor man skal betale en betydelig merpris for en ombookning.
  • Det er ikke alle SAS fly som er aflyst, men i kundernes bevidsthed, er SAS slet ikke aktuelle for de fly, som alligevel flyver. Det betyder, at loadfaktoren de kommende uger vil være meget lav og halvtomme fly eller det som er værre, er ikke urealistisk.
  • Analytikerne har naturligt nok ikke justeret deres forventninger for helåret. Aktuelt er der en forventet indtjening før skat på ca. 1,460 mia. SEK, svarende til en nettoindtjening per aktie på 2,85 SEK.
  • 300 mio. mærket er blevet passeret og regningsnålen er på vej op på 500 mio. SEK. Indtjeningsforventningerne skal derfor nedjusteres til anslået 2,00 SEK med det som vi kender i dag.
  • Høje brændstof priser og en høj USD kurs og tilsvarend en meget svag SEK kurs, er der ikke nødvendigvis taget fuldt ud højde for i konsensusforventningerne.

5 % yderligere kursfald realistisk

Fredag faldt SAS aktien med mere end 4 %, og der er udsigt til at investorerne vil reagere nervøst mandag, hvor den eneste udsigt fra startbanen er en lang række af fly som står arbejdsløse hen. SAS aktien har været alt andet end flyvende, og aktieturbulensen fortsætter mandag.

Investorerne er vandbærer, piloterne stjernerne

Alt for mange investorer spilder deres tid, risiko og investeringskroner på at investere i luftfart. Strategien bør langsigtet være, at 1)Være undervægtet, 2)kun at fokusere på de selskaber med den bedste finansielle disciplin og 3)kun ”investeringsdyppe” tæerne når prisfastsættelsen på en af de større selskaber afspejler en urealistisk høj risiko for konkurs. Det sker sjældent og det bør investorernes investeringer afspejle.

Når det regner på præsten drypper det på Norwegian

Mens SAS’ fly står på jorden, flyver Norwegian videre, og SAS’ udfordringer varmer hos konkurrenten. Kombinationen af flere solgte billetter til en meget højere pris på interskandinaviske ruter, giver en hårdt tiltrængt hjælpende hånd til Norwegian. Alt i alt er der dog tale om en beskeden effekt. Hvis Norwegian eksempelvis sælger ekstra 10.000 billetter til en pris som er 1000,- større per enkeltrute end normalt, giver det blot 10 mio. ekstra. Hvis det for alvor skal batte noget hos Norwegian skal tallet langt højere op; til eksempelvis 100.000 billetter. I givet fald vil det ”kræve”, at strejken hos SAS skal vare hele næste uge ud og mere til.

Markante kursfald kan give sjælden købsmulighed

Investorerne bør langsigtet sige nej tak til luftfartsaktier i det gennemsnitlige tilfælde. Det gælder også og ikke mindst SAS og Norwegian. Skulle der i kølvandet på strejken hos SAS eller frygten for at forårets aktiekapitaludvidelse hos Norwegian ikke er nok, og aktierne falder så meget, at der er skabt tvivl om selskabernes overlevelse, kan det være en af de sjældne tilfælde, hvor det kan være interessant at løbe risikoen med et aktiekøb. Det kræver dog kursfald for SAS’ tilfælde til 1-cifret kursniveau og for Norwegian et fald til niveau med eller under niveauet for kapitaludvidelsen for snart 2 måneder siden.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Tilmeld
Informer mig om
guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer