Spring til hovedindhold

Pandora

Björn Gulden tiltrådte som ny koncernchef den 01-03. Bestyrelsen har på forhånd lagt hans opgaver fast, således at man ikke mister tid ved dette chefskifte. Varesortimentet slankes ved fjernelse af 270 varenumre. Priserne nedsættes målrettet, hvilket vil reducere bruttoavancen med ca. 2,0 procentpoint til omkring 60 %.

Størst betydning har det dog, at forhandlerne får mulighed for at returnere usælgelige varer til Pandora mod at købe for samme beløb af andre med bedre salgsudsigter. Pandora forventer, at denne øvelse vil koste mellem 500 og 800 mio. kr.

Det forekommer dog at være nødvendigt for at lave en ny kick-start af salget og for at tilfredsstille forhandlerne. Endelig skal der igen satses på vækst, idet der planlægges åbnet 200 nye konceptbutikker i år. Man træder altså på bremsen samtidig med at man trykker speederen ned.

Gælden er pr. ultimo kun 209 mio. kr. Efter et år med nettooverskud på lige over 2 mia. kr. foreslår bestyrelsen, at udbyttet sættes op til 5,5 kr. pr. aktie mod 5,0 sidste år. Udlodningen svarer til ca. en tredjedel af årets resultat og vil give nye investorer et direkte afkast på 7,2 % ved kurs 76.

Udbyttebetalingen sammenholdt med de mange igangsatte tiltag vil imidlertid belaste indtjeningen i 2012. Salget vil også gå tilbage som følge af ombytningen af gamle varer med nye. Pandora forventer i 2012 et salg på 6 mia. kr. (6,7 i 2011). Bruttoavancen forventes at lande i den lave ende af 60´erne. EBITDA ventes at blive i den lave ende af 20-niveauet. Det er en markant nedgang i forhold til 34,3 % i EBITDA-marginal i 2011. Jeg estimerer i 2012 et nettoresultat på 850 mio. kr. svarende til en P/E 2012E på 11,0. Niveauet kan forsvares taget de mange ekstraordinære forhold som kendetegner 2012 i betragtning.

Pandora er et trosspørgsmål. Tror man selskabet efter et omstillingsår i 2012 kommer tilbage på vækstsporet med åbningen af en række nye forretninger i Kina og Rusland? Tror man forhandlerne vil udvise ildhu for at sælge Pandora efter gestussen omkring ombytning af varelagrene? Tror man ”modedillen” med salg af Charms-armbånd kan fortsætte i USA og genvinde momentum i Tyskland og andre europæiske lande? Omkring forbrugeradfærden har det stor betydning, om selskabets Charm-armbånd er In eller YT. Sidste år steg salget i USA som en positiv faktor, og her synes forbrugerne fortsat at have lyst til at købe Pandora-smykkerne. Europa var derimod præget af Gældskrisen og forbrugerne holdt igen med alle former for køb. Pandoras største marked i Europa er Tyskland. Her bør der være mulighed for et løft i salget igen i løbet af de kommende år. Asien og Australien fik uændret salg sidste år. Pandora satser stort på etablering på nye markeder i Italien, Frankrig, Rusland, Kina og Japan. Da man går tilbage til basis – Affordable Luxury – bør der være mulighed for at øge salget i de nyrige lande som Ruskland og Kina, hvor middelklassen oplever en stor stigning i købekraften.

Potentialet kan blive ganske betydeligt. En risikofaktor er dog værdien af de bogførte immaterielle aktiver på 4.476 mio. kr. ud af den samlede bogførte egenkapital på 5.411 mio. kr. Enhver nedskrivning af værdien på goodwill vil få negativ indvirkning på aktiekursen.

Personligt har jeg købt aktien (for nylig).

Information om andre analyser via www.aktieinfo.net

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Tilmeld
Informer mig om
guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer