Nordnetbloggen

Sektoranalyse: Online Travel Agencies

Online Travel Agencies (OTA) er en branche i vækst. Omsætningen for de fire største aktører er 13½-doblet fra 2.503 millioner dollars i 2002 til 33.815 millioner dollars i 2019, svarende til gennemsnitlig vækst på 16,5% p.a. Branchens driftsindtjeningen er steget endnu mere fra 171 millioner dollars i 2002 til 7.159 millioner dollars i 2019, svarende til gennemsnitlig vækst på 24,6% p.a. Se figur 1.

Figur 1. Omsætning og driftsindtjening for Top 4 selskaberne i Online Travel Agency branchen.

OTA selskabernes (Top 4) driftsindtjening er vokset hurtigere end toplinen, idet den gennemsnitlige overskudsgrad er øget fra 6,8% i 2002 til 21,2% i 2019. En nærmere analyse viser, at ét selskab (Booking Holdings) har øget overskudsgraden markant fra -2,3% til 35,5%, mens dette selskabs tre største konkurrenter Expedia, Trip.com og TripAdvisor har oplevet faldende lønsomhed i perioden.

Jeg har beregnet udvalgte nøgletal for de ti største børsnoterede selskaber i OTA branchen. Se figur 2.

Figur 2. Udvalgte nøgletal for Top 10 selskaberne i Online Travel Agency branchen.

Som det fremgår af tabel 1, fik tre af de ti selskaber underskud i 2019, nemlig indiske MakeMyTrip, Luxemburgske eDreams Odigeo og argentinske Despegar.com. De øvrige syv selskaber fik overskud, og de handles i september 2020 til en gennemsnitlig prissætning svarende til P/E2019=19,7. De billigste aktier målt på dette nøgletal er hollandske LastMinute.com (P/E2019=8,1) og australske Webjet (P/E2019=8,4. De 10 OTA aktier har en gennemsnitlig soliditet på 42,9%. De mest solide selskaber er indiske MakeMyTrip (soliditet: 80,7%), og tyske Trivago (79,2%), mens de mindst solide selskaber er amerikanske Expedia Group (14,6%) og amerikanske Booking Holdings (19,1%). Målt på kurs/indre værdi er de billigste aktier luxembourgske eDreams Odigeo (K/I=0,74) og tyske Trivago (K/I=0,94). Målt på Price/Sales er Booking Holdings (P/S2019=5,14) højest prissat efterfulgt australske Webjet (P/S2019=5,03) og kinesiske Trip.com Group (P/S2019=3,49), mens eDreams Odigeo (P/S2019=0,49) og LastMinute.com (P/S2019=0,60) er lavest prissat.

I 2020 har Coronapandemien ramt rejsebranchen som et lyn fra en klar himmel. Alle flyselskaber er i krise, hovedparten af verdens hoteller kører på vågeblus, og alle rejsebureauet bløder, herunder samtlige 10 selskaber i OTA branchen.

Alle selskaberne på nær Booking Holdings forventes pt. at få underskud i 2020.

OTA branchens tre vigtigste aktører er Booking Holdings, Expedia Group og Trip.com Group. Disse tre selskaber stod i 2019 for hele 87% af branchens omsætning, og hele 94% af branchens driftsindtjening.

OTA branchen ligner en branche, hvor de største aktører har åbenlyse stordriftsfordele. Lad os kigge lidt nærmere på branchens tre vigtigste aktører.

Booking Holdings, USA

Booking.com blev skabt i år 2000 ved en fusion af to hollandske selskaber bookings.nl og bookings.org. Selskabet var fortsat hollandsk efter fusionen og fik hovedkontor i Amsterdam. Booking.com blev i 2005 købt af amerikanske Priceline.com (Priceline Group) for 133 millioner dollars. Priceline Group havde kort forinden købt et andet europæisk online booking selskab ved navn ActiveHotels.com. ActiveHotels skiftede navn til Booking.com og senere skiftede Priceline Group navn til Booking Holdings. Pricelines køb af Booking.com er blevet kaldt en af internetæraens bedste akkvisitioner. I dag omfatter koncernen udover Priceline.com og Booking.com også Agoda, OpenTable, Rentalcars.com, Kayak og Momondo. 10% af omsætningen hentes i USA. Resten hentes i Europa og Asien. Figur 3 viser Booking Holdings omsætningsudvikling siden 2002.

Figur 3. Booking Holdings. Udvikling i omsætning om driftsindtjening (EBIT) i perioden 2002 til 2019 samt fremskrivning for 2020 til 2022 ifølge MarketScreener.com

Som det fremgår, er selskabets omsætning vokset fra 963 millioner dollars i 2005 til 15.066 millioner dollars i 2019, svarende til gennemsnitlig vækst på 22% p.a. Driftsresultatet (EBIT) er vokset endnu hurtigere fra 36 millioner dollars i 2005 til 5.345 millioner dollars i 2019, svarende til svimlende vækst på 43% p.a. Indtjeningen er vokset langt hurtigere end omsætningen fordi driftsmarginen er forbedret markant fra 3,7% i 2005 til 35,3% i 2019. Se figur 4.


Figur 4. Booking Holdings. Udvikling i EBIT-margin i perioden 2003 til 2019 samt fremskrivning for 2020 til 2022 ifølge MarketScreener.com.

Marginen er forbedret fordi omkostningerne er vokset langsommere end indtægterne som følge af stordriftsfordele. Booking Holdings har vist sig at være en pengemaskine, der bliver bedre og bedre til at tjene penge år for år. Marginen ville endda være markant højere i 2019, hvis ikke selskabet havde anvendt ca. fem milliarder dollars eller 33% af indtægterne/omsætningen til markedsføring og reklamer. Disse penge kan ses som branding eller som en investering i fremtiden, og beløbets størrelse siger noget om hvor svært det er at opnå og fastholde en førende position indenfor online booking.

I 2020 forventes omsætningen at falde 49% til 7.645 millioner dollars, mens driftsresultatet forventes at falde 89% til 594 millioner dollars. Indtjeningen pr. aktie forventes at falde fra 102,6 dollars til 11,4 dollars.

Aktiekursen toppede omkring 2.175 dollars i april 2018, og er siden faldet 13% til 1.892 dollars i september 2020. Se figur 5.

Figur 5. Booking Holdings. Udvikling aktiekursen i perioden december 1999 til september 2020.

Expedia Group, USA

Hovedkonkurrenten Expedia Group omfatter følgende brands: Expedia.com, hotels.com, Vrbo, Trivago og Egencia. Expedia brugte ligesom Booking.com ca. fem milliarder dollars på markedsføring i 2019. Men da Expedia kun har omsætning/indtægter på 12 milliarder dollars i 2019 udgjorde markedsføringskontoen hele 42% af Expedias omsætning. Med et så stort reklamebudget, er det ikke plads til fede marginer.

Expedia Groups historiske marginer er vist på figur 6.

Figur 6. Udvikling Expedia Groups overskudsgrad (EBIT margin) i perioden 2002 til 2019 samt fremskrivning for 2020 til 2022 ifølge MarketScreener.com

Expedia Group var dobbelt så stor som Booking Holding midt i nullerne (2003 til 2007), og selskabet nød markant højere overskudsgrader. Expedias overskudsgrad toppede med 18,7% i 2005 – samme år Princeline.com købte Booking.com. Expedia var størst frem til 2010, hvor Booking Holdings overtog positionen som brancheleder indenfor online booking. På det tidspunkt var Expedia allerede i problemer med et underskud på 2,3 milliarder i 2008, svarende til en negativ overskudsgrad på 83%. Expedias driftsunderskud i 2008 var større end selskabets samlede driftsindtjening de seks forudgående år! Til sammenligning oplevede Booking Holdings både omsætningsvækst og forbedrede marginer i 2008. Expedias problemer er igen tydelige under Coronakrisen i 2020, hvor overskudsgraden forventes at falde fra 7,5% i 2019 til -41% i 2020. Expedias drifstunderskud i 2020 er ligeså stort som den samlede driftsindtjening i 2017, 2018 og 2019.

Expedias aktiekurs toppede omkring 157 dollars i juli 2017, og er siden faldet 37% til 99,27 dollars. Se figur 7.

Figur 7. Udvikling i Expedia Groups aktiekurs siden december 2003.

Trip.com Group, Kina

Branchens tredjestørste aktør er kinesiske Trip.com Group. Selskabets omsætning er 79-doblet fra 65 millioner dollars i 2005 til 5.122 million dollars i 2019, men indtjeningen er ikke helt fulgt med. Selskabets EBIT-overskudsgrad toppede således med 42,4% helt tilbage i 2005. Siden 2011 har overskudsgraden ikke været over 16%. I 2020 forventes overskudsgraden at falde fra 14,1% til -13,3% som følge af Coronakrisen.

Trip.coms aktiekurs toppede omkring 60 dollars i juli 2017, og er siden faldet 49% til 30,19 dollars i september 2020. Se figur 8.

Figur 8. Udvikling i Trip.com Groups aktiekurs siden december 2003.

Hvad mener du om ovenstående analyse? Er det værd at investere i Online Travel Agencies (OTA)? Hvilket betydning får Coronakrisen på kort og lang sigt? Hvilket selskab tror du vil klare sig bedst i fremtiden? Og hvilken aktie vil få den bedste kursudvikling fremover?

Disclaimer: Thorleif Jackson ejer ikke aktier i de nævnte selskaber.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer

Nyhedsbrev

Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.

Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Nyhedsbrev.
Vil du have inspiration til dine investeringer?

Ved at give samtykke til at modtage løbende kommunikation fra os, får du mulighed for at få inspirerende tips om bl.a. relevante investeringsmuligheder, børsnoteringer, webinarer, markedstrends og pension.







Jeg bekræfter, at jeg gerne vil modtage tips, inspiration og nyheder fra Nordnet. Herunder nyhedsbreve, information om tilmelding til webinarer samt spændende information omkring investering, pension, kreditmuligheder og nye produkter. OBS! Du kan altid trække dit samtykke tilbage ved at klikke på Afmeld i bunden af mailen. Vil du vide mere om, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.
Tilmeld
Tilmeld