Spring til hovedindhold

Norwegian: Aflyser 3000 flyvninger – situation er alvorlig

Norwegian har netop meddelt, at de vil aflyse 3000 flyvninger. De har indledt forhandlinger med fagforeninger om arbejdstidsnedsættelser og beder om statslig hjælp og assistance. Situationen er meget meget alvorlig

Udviklingen i Norwegian er så alvorlig, at selskabet lige har meddelt, at de aflyser 3000 afgange. Hvor jeg tidligere har vurderet, at situationen var fornuftig med en gæld som var ”håndterbar”, er situationen nu en anden.

Store aktieudsving og nervøsitet

Norwegian kan, hvis udviklingen fortsætter, ikke kun have vanskeligt ved at udstede ny egenkapital, men det kan blive umuligt at fortsætte uden statslig støtte. Det er et godt og åbent spørgsmål, om Norwegian vil få den støtte fra eksempelvis Norge. Norwegian er ikke, som tilfældet er med eksempelvis SAS, delvist statsligt ejet og derfor er situationen en anden og mere vanskelig.

Norsk støtte men hvor meget?

Den norske statsminister Erna Solberg har umiddelbart efter Norwegians udmelding tilkendegivet, at staten vil hjælpe sektorer, som er særlig hårdt påvirket af Coronavirussen: Turisme og fly. Aktiekursen har de seneste dage bevæget sig ekstremt meget ned i takt med den løbende negative nyhedsstrøm. Tendensen med meget store udsving vil formentlig fortsætte.

Den norske stat har ikke direkte tilkendegivet, at de vil understøtte Norwegian, og udsagnet om at staten vil hjælpe kan derfor ikke tolkes som om, at det er givet, at der vil blive givet en direkte støtte til Norwegian.

1 måned med store konsekvenser

Den seneste måned er der blevet vendt markant op og ned på udviklingen. Hvor Norwegian i starten af året fortsat havde en fornuftig udvikling i deres yield (nedgang i passagerer var mindre end nedgang i flyvninger), og de var initielt ikke ramt af aflyste flyvninger til Kina (hvor de ikke flyver), bliver de nu ramt af, at luftfarten generelt i hele verden bliver meget negativt påvirket af den manglende og indskrænkede mobilitet.

Er bedre indtjening ligegyldig fremtidsmusik?

Norwegian var i færd med at reparere på deres balance og har taget tiltag det seneste år til at forbedre deres bundlinje med 4 mia. NOK frem mod udgangen af 2021. Planerne har været rigtige, men for at de kan være succesfulde, kræver det, at Norwegians økonomi er flyvefærdig.

Going concern kan være i fare

Det er nu desværre et åbent og godt spørgsmål, om Norwegian ved egen kraft kan løfte sin egen opgave. Alle luftfartsselskaber vil potentielt kunne spørge myndigheder om deres økonomiske støtte og assistance.

Anm: Jeg overvejer at reducere min position. Det kan meget vel vise sig at være det forkerte tidspunkt at trække i nødbremsen efter at aktien er styrtdykket. Desværre har situationen ikke udviklet sig som jeg havde håbet og forventet.

Dette blogindlæg er udarbejdet til informationsformål og er alene udtryk for Per Hansens egne holdninger og vurderinger. Artiklen/blogindlægget udgør således ikke investeringsmæssig eller anden rådgivning.

Omtalen af de konkrete værdipapirer og investeringer er ikke en anbefaling vedrørende disse og er ikke tilbud eller opfordring til tilbud om køb eller salg.

Du bør altid rådføre dig med egne professionelle rådgivere vedrørende beslutninger om dine investeringer, således at disse afstemmes i forhold til dine konkrete forhold, herunder risikoprofil og økonomiske forhold.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Tilmeld
Informer mig om
guest
4 Kommentarer
Nyeste
Ældste Mest populære
Se alle kommentarer
Gæst
Gæst
2020-03-16 17:48

Hej Per, jeg blev inspireret af din analyse fra starten af året hvor du anbefalede Norwegian og fortalte at du med ro i maven havde denne som din største position. Jeg tænker at det er den nok ikke længere. Hvor stor en position havde du relativt til din portefølge og har du holdt fast i den? Kan man følge din portefølge på Shareville?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-03-16 18:20

Hej Thomas jeg kender ikke de enkelte Nordnets kunders risikoprofil. Nordnet rådgiver ikke den enkelte kunde og det samme gør jeg heller ikke. Jeg har ikke brugt udtrykket at jeg havde ro i maven over Norwegian. Norwegian var en en turnaround case, og turnaround cases har altid høj risiko. jeg var desværre ikke klogere end WHOs sundhedseksperter på Corona og spredning. Troede tidligt i forløbet at det ville inddæmmes i Kina, hvor Norwegian ikke fløj til. Jeg troede på at selskabet ville få en kompensation fra Boeing, som ledelsen har talt om længe i 2019 og alle de mange andre… Læs mere

Gæst
Gæst
2020-03-14 18:28

Hej Per. Hvor meget kan en evt. erstatning fra Boeing holde NAS kørende, og vil det overhovedet gøre nogen forskel på nuværende tidspunkt? Som vi kan se, så trækker forhandlingerne ud i det vanvittige, og det skyldes måske, at de to selskaber skændes om, hvor meget indtjeningstab, der kan tilskrives Corona, og hvor meget indtjeningstab, der kan tilskrives MAX-flyene?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-03-15 09:57

Hej igen Jeg forstår ikke at erstatningen ikke er kommet, som jeg tidligere har skrevet mange gange. jeg tror ikke NAS/Boeing er så uenige om Corona, men om hvordan fremtiden ser ud. NAS vil givetvis afvise den kommende leverance af Max fly (Leverance bliver mere end 12 måneder forsinket og så kan kontrakten annulleres). jeg synes det er meget mærkeligt, at NAS ikke kommenterer på Boeing relationen, men det har jeg jo også nævnt mange gange. jeg synes det er mærkeligt, at finansdirektør Geir Karlsen i december mente der ville komme en afklaring inden nytår! NAS har brug for likviditet… Læs mere