Spring til hovedindhold

Norwegian: Investorerne undervurderer underliggende indtjeningskraft

Norwegian 2019 regnskab var en anelse til den svage side. Aktien faldt 5 % og investorerne er fortsat i tvivl om selskabet kan holde sig økonomisk og aktiemæssigt flyvedygtigt. Den langsigtede investeringscase er dog uændret. Investorerne venter på Boeing kompensationen, men undervurderer den underliggende forbedring af indtjeningskraften.

75 % nedtur tærer på nerverne

De seneste 2 år har Norwegians aktionærer lidt hårdt under nedturen, og aktien er faldet tæt på 75 % fra de tinder, som investorerne besteg, da rygterne om købsinteresse fra bl.a. British Airways (IAG) fik aktien til flyve op imod en markedsværdi på dengang 15 mia. (med meget færre aktier end nu).

Rigtig strategiændring

Meget er sket siden. Norwegian har ændret strategi. Nu gælder det ikke længere om at flyve så mange passagerer som muligt så langt som muligt væk hjemmefra, men om at tjene penge på de passagerer, som flyver. Det er både en markant og rigtig nytænkning af fremtiden for Norwegian.

Let skuffende regnskab

Torsdagens regnskab var let skuffende i forhold til det som investorerne havde sat næsen op efter. Det skyldes ikke alene, at 436 mio. NOK i 4. kvartal i EBITDAR (resultat før renter, skat, afskrivninger og leasing) var marginalt under det forventede, men også at de seneste måneders positivt overraskende trafiktal gjorde, at de ”underliggende” forventninger var større. Lidt under det forventede betyder reelt noget under det håbede, og det var en af primært 2 forhold, som fik aktien til at falde.

Boeing penge mangler

De seneste kvartaler har skiftende Norwegian chefer talt om den kompensation, som Boeing kommer til at betale for de 18, 737 Max 8 fly, som fortsat står uvirksomt parkeret. Indtil videre uden at der er sket meget i den henseende. Den manglende betaling er en meget stor udfordring for risikopræmien på flere fronter.

For det første fordi en kompensation, selv om den ikke eller ikke i hovedsagen vil falde kontant, kan give investorerne en fornemmelse at, at Norwegian har fat i den lange ende. For det andet fordi Norwegian jo allerede har lagt pengene ud og regnskaberne i 2019 og i starten af 2020 har lidt under problemerne. Det haster meget med at få forhandlet den kompensation på plads.

Boeing forhandlinger handler om mange ting

Når det endnu ikke er sket, er det fordi forhandlingerne givetvis handler om mange forhold. Dels de direkte og indirekte økonomiske ”sager”. Med til at gøre historien længere og mere besværlig kan også være, at finansdirektøren Geir Karlsen efter regnskabet nævnte, at Norwegian med de tilpasninger de har lavet i rutenettet enten ikke har brug for eller ikke i samme omfang har brug for de fly, som Boeing skal/skulle levere. Samtidig besværliggør det måske også forhandlingerne, at Norwegian har haft problemer med motorerne i de Dreamliners, som Rolls Royce har leveret til Boeing og dermed Norwegian, og som i 2019 i alt, jævnfør præsentationen, har kostet 750 mio. NOK.

1,75 mia. NOK i ekstraordinære omkostninger

Samlet set har udfordringerne med Max fly og Rolls Royce motorer kostet Norwegian i alt 1,75 mia. NOK i 2019. Korrigeret herfor har resultaterne været langt mere end blot godkendte. Som en bibemærkning kan nævnes, at Norwegian også likviditetsmæssigt har måtte slås med, at kreditkortselskaber har holdt betalinger tilbage. Det forhold burde dog finde sin egen gode løsning i marts 2020, jævnfør kommentar fra finansdirektøren efter regnskabet.

Usikkerhedsfaktorer til hobe

Der er stadig mange usikkerhedsfaktorer i Norwegian, og det er naturligt, at nervøse investorer, ikke mindst efter et 75 % kursdyk, føler om ikke flyskræk og –skam men så investeringsfrygt ved at boarde aktien. Luftfart er langsigtet en svær investeringsstørrelse.

Markedsværdi svarende til seneste kapitaludvidelser

Markedsværdien af Norwegian er ca. 6,9 mia. NOK. I forhold til 2018, hvor IAG var interesseret er der kun tale om den halve værdi. Værre, bedre eller lavere bliver det hvis man til værdien i 2018 lægger de kapitaludvidelser, som er lavet siden. I så fald havner man på en værdi som kun er en skygge af sig selv på trods af at Norwegian i dag står i en meget bedre position. Uden problemerne med Boeing og Rolls Royce ville en prisfastsættelse langt højere end i dag være naturlig.

Ikke for sarte sjæle

Jeg forbliver fuldt investeret i Norwegian. Usikkerhed er aldrig rart, men jeg synes ikke der på afgørende punkter er ændret ved investeringscasen i Norwegian. Økonomien er i bedring og vinder flyvehøjde. En afklaring med Boeing og kompensation mht. motorer vil reducere usikkerheden og den økonomiske belastning. Norwegian flyver ikke til Kina, og hvis der er nogen effekt burde den maksimalt være neutral.

Investorrisiko større end økonomisk risiko

For investorerne er det vigtigt at huske, at aktiekursen bevæger sig langt mere end de økonomiske forhold som påvirker selskabet. Den største kortsigtede usikkerhed knytter sig derfor efter min mening mere til om investorernes risikofornemmelse stiger end om økonomien i Norwegian kan holde sig flyvende.

Dette blogindlæg er udarbejdet til informationsformål og er alene udtryk for Per Hansens egne holdninger og vurderinger. Artiklen/blogindlægget udgør således ikke investeringsmæssig eller anden rådgivning. Omtalen af de konkrete værdipapirer og investeringer er ikke en anbefaling vedrørende disse og er ikke tilbud eller opfordring til tilbud om køb eller salg.

Du bør altid rådføre dig med egne professionelle rådgivere vedrørende beslutninger om dine investeringer, således at disse afstemmes i forhold til dine konkrete forhold, herunder risikoprofil og økonomiske forhold.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Tilmeld
Informer mig om
guest
17 Kommentarer
Nyeste
Ældste Mest populære
Se alle kommentarer
Gæst
Gæst
2020-02-27 20:37

Hvad er din strategi for Norwegian aktierne?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-03-09 19:38

Ny situation Per, er Norwegian-aktierne stadig billige eller livsfarlige IYO?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-03-09 19:50

Hej Lasse

Oliepriser som halverer på 2 måneder; en Coronavirus som helt naturligt gør befolkningerne og investorer bange og aktiemarkeder, som falder tæt på 20 % på indeksniveau i løbet af 3 uger sender et klart signal om finansiel undtagelsestilstand. Det er på den baggrund naturligt, at Norwegian kommer i modvind. Kort sagt: Mit scenarie var jo uden turbulens; uden Coronavirus og uden risiko for en kapitaludvidelse. Altsammen risikofaktorer som er aktuelle

Med venlig hilsen
Per

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-03-09 21:16

Det er lidt for nemt at undskylde NAS faldet på 70% i den sidste måned med corona virus og andre ikke forudsete ting. Faldet er langt større end konkurrenter med samme udfordringer SAS -36%, Easyjet -34%, Ryanair -25%, Southwest Airlines -23%. Markedet er bekymret for emission, udvanding eller i værste fald konkurs. Per har tidligere i tråden afvist at gælden er noget problem for NAS. Luftfart er konjunkturfølsomt, kapitalintensivt, lønintensivt, reguleret eller med andre ord en elendig branche for de fleste investorer. Peter Lynch; historiens bedste fundmanager var god til at finde vindere i elendige brancher. Lad mig citere Peter… Læs mere

Gæst
Gæst
2020-02-27 13:12

Av av av – NAS er kollapset totalt under Corona-virus. Knap 55% ned på en uge. Et hårdt papir at være tungt lastet i. Er det regulær og ubegrundet panik, eller er det en cocktail af usikkerhed om gæld og driftsøkonomi koblet med frygt for væsentligt indtjeningstab som følge af en potentiel epidemi?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-02-27 16:27

Jeg tror du rammer det godt med den cocktail du beskriver. NAS falder jo væsentlig mere end peers. På kort sigt overreagerer markedet ofte, men når stormen raser vil de svage træer uden stærke rødder falde først. Jeg tror ingen nu kan spå om corona virussen udvikler sig og vil have en længerevarende effekt, men markedet hader usikkerhed og søger mod lavere risici.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-02-27 16:33

Hej Mads Har du set mine tidligere svar her på bloggen under min ferie? Se venligst i den henseende nederst i denne blogkommentar. Norwegian prisfastsættes som om selskabet går konkurs. Jeg tror ikke investorerne ser det sådan, men det er det som en markedsværdi på blot 3,7 mia. NOK tilsiger. Private investorer er meget nervøse og jeg savner jo meget en udmelding fra Norwegian (ikke i relation til den udmelding som kom idag om den konvertible obligation), men om likviditetsituationen, Boeing kompensation, frasalg af fly, MAX 8 strategi etc. Hvis jeg var Norwegian ville jeg meget overveje at lave sale… Læs mere

Gæst
Gæst
2020-02-25 15:00

Hej Per, har du en kommentar, at knytte ovenpå de store fald i NAS-aktien, som vi har set i de seneste dage? Særligt efter ABG’s analyse i kombination med de nye udbrud af Coronavirus i Italien…

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-02-26 10:48

Hej Thomas Jeg er på ferie, men forstår jo udmærket, at når kurserne skælver og investorerne frygter en total nedsmeltning, som bliver afspejlet i udvalgte aktier, herunder Norwegian, er der efterspørgsel efter en kommentar. Nedturen, som har skåret mere end 1/3 af aktiekursen de seneste 3 dage skyldes først og fremmest Coronavirus, som har fået globale luftfartsaktier til at styrtdykke. Det gælder ikke kun men også Norwegian. Luftfartsaktier er de første til at mærke turbulens og usikkerhed. Det ved investorerne godt, men det kommer alligevel ofte som en uvelkommen påmindelse. Samtidig med mandagens nedtur har norske ABG i en analyse… Læs mere

Gæst
Gæst
2020-02-24 13:34

Hej Per, Har du nogen kommentarer til ABG Sundal colliers analyse? “Vår hovedbekymring er selskapets likviditetssituasjon, hvor selskapet hadde 3,1 milliarder i kontanter ved utgangen av 2019 mot vårt estimat på 5 milliarder. Selskapet må adressere den negative utviklingen i arbeidskapital, spesielt med tanke på at selskapet har gjeldsforfall på 600 millioner kroner og levering av to Dreamliner estimert til 1 milliard i første kvartal 2020”, skriver meglerhuset. ABG Sundal Collier mener derfor det er en økende risiko for en ny emisjon i Norwegian. Meglerhuset skriver videre at de er overrasket over verdsettelsen i aksjen, og peker på at selskapet… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-02-26 10:49

Hej “Bekele” Jeg er på ferie, men forstår jo udmærket, at når kurserne skælver og investorerne frygter en total nedsmeltning, som bliver afspejlet i udvalgte aktier, herunder Norwegian, er der efterspørgsel efter en kommentar. Nedturen, som har skåret mere end 1/3 af aktiekursen de seneste 3 dage skyldes først og fremmest Coronavirus, som har fået globale luftfartsaktier til at styrtdykke. Det gælder ikke kun men også Norwegian. Luftfartsaktier er de første til at mærke turbulens og usikkerhed. Det ved investorerne godt, men det kommer alligevel ofte som en uvelkommen påmindelse. Samtidig med mandagens nedtur har norske ABG i en analyse… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-02-26 13:00

Hej Per, Mange tak for udførligt svar og forsat god ferie. Vi er ikke helt enige om gælden er et problem. Jeg synes et konjukturfølsomt og kapitalintensivt selskab er meget sårbart i nedgangstider når gælden er så stor. Husk også at NAS har forpligtelser på +9 MIA USD på fremtidige flyleveringer som IKKE er finansieret. Jeg tror NAS er det eneste flyselskab som bestiller fly til ruter de endnu ikke har. De er hidtil lykkedes med at sælge “overskydende fly” uden tab indtil videre, men det er en risikabel strategi og de kan på et tidspunkt blive fanget i dette.… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-02-27 16:25

Hej Bekele

Jeg skriver ikke at gælden ikke er noget problem. Jeg skriver, at Citat: En stor gæld kan være men behøver ikke være noget meget stort problem, hvis det modsvares af meget store aktiver. Når man sammenligner gæld i luftfartsselskaber, er det derfor relevant at se på hvorfor gælden er stor. Hvis flyflåden er gammel og gælden er stor er det et faresignal. Hvis gælden er stor vil det formentlig være en håndterbar udfordring, hvis flyflåden er ung……… Gælden er stor det er inddiskutabelt. Mine udtryk er “en håndterbar” gæld”.

Med venlig hilsen
Per

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-02-27 19:56

Hej Per, Nej en stor gæld er ikke nødvendigvis noget problem, hvis man også har et stabilt godt cash flow fra driften, men det har NAS aldrig haft. I september måtte de forlænge obligationslån til kuponrente 7,25%, da de ikke var i stand til at overholde deres forpligtelser. Det er dyrt at være fattig i tider med negative renter. Samtidig har de enorme CAPEX forpligtelser, hvor de er afhængige af flysalg. Dette er en farlig strategi, hvis markedet kollapser og de bliver fanget med fly uden ruter og et marked med pressede priser og samtidig vil de ikke have handlefrihed… Læs mere

Gæst
Gæst
2020-02-17 11:58

Hej Per
Har du en kommentar til HBK holdings TRS-aftale?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-02-17 12:03

Hej Frederik

Jeg tilstræber at Nordnetbloggen skal være det sted i Danmark, hvor investorerne skal lede først efter et relevant svar på et spørgsmål, som er knyttet til investering. Desværre er det ikke alle spørgsmål, som falder indenfor kategorien “findes det så findes det her”. Hvad HBK gør eller ikke gør falder lidt udenfor Norwegians driftsøkonomi:-)

Med venlig hilsen
Per

Gæst
Gæst
2020-02-15 06:48

Jeg er ikke så imponeret af det underliggende driftsresultatet. Fuel cost har jo været væsentligt lavere end sidste år og økonomien går generelt godt. Du nævner heller ikke Norweigan har en nettogæld på 57 mia. NOK incl. leasing og enorme fremtidige CAPEX forpligtelser, som de flere gange har måtte udskyde og få nye aftaler med. Jeg vurderer ikke deres forhandlingsstyrke med Boeing er særlig stor. Boeing har allerede været velvillige den anden vej for at undgå konkurs i Norwrigan. Jeg synes risikoen er enorm og jeg ville aldrig investere i et så konjunkturfølsomt selskab med en så stor gæld og… Læs mere