Spring til hovedindhold

Norwegian: Aktien falder, og det er ikke så mærkeligt

Nogle investorer undrer sig måske over, at Norwegian falder efter weekendens nyheder om problemer hos Thomas Cook. Det lyder måske mærkeligt at en ”kollegas/konkurrents” nedtur kan være et problem, men det er nu ikke så mærkeligt:

  • Norwegian har længe haft en anstrengt økonomi og ikke mindst likviditet
  • I sidste uge fik selskabet obligationsejernes tilladelse til at udskyde betaling af obligationer som forfalder i 2019/2020. Det drejer sig om i alt 3,5 mia. NOK
  • De økonomiske udfordringer i Norwegian er ikke blevet just mindre af, at Boeing 737 Max 8 fly fortsat har flyveforbud. Det kan meget vel være Boeing ender med at skulle betale kompensation til Norwegian, men Norwegian skal ”lægge” penge ud likviditetsmæssigt, som de ikke har.
  • Norwegian fik i marts tilført 3 mia. NOK i ny aktiekapital, som medførte en betydelig udvanding for bestående aktionærer.
  • Udfordringerne i Thomas Cook viser ikke kun hvor presset rejsebranchen er. Det samme gælder et betydeligt antal luftfartsselskaber.
  • Udover Thomas Cook er også franske XL Airways de seneste dage stoppet med at sælge billetter og er i økonomiske problemer.
  • Rygterne har svirret mange gange og i 3 tilfælde har spanske aviser ment, at nu var IAG (moderselskab for British Airways og Iberia) på vej med et opkøbstilbud. Hver gang har det indtil videre vist sig at være kun rygter. Når disse rygter lige netop kommer fra Spanien skyldes det givetvis ikke mindst, at Iberia er spansk. Det eneste vi ved med sikkerhed er, at der var forhandlinger i 2018; at IAG købte 3,5 % af aktier, som de efterfølgende solgte igen med et betydeligt tab og siden har sagt, at de ikke har nogen interesse i selskabet og i øvrigt afvist at kommentere rygterne yderligere.

Kortsigtede muligheder, men langsigtede problemer

På kort sigt kan nedturen hos Thomas Cook måske være med til at fylde flyene hos Norwegian. Det er dog lidt som under SAS strejken: Den økonomiske effekt af at sælge flere billetter er kun et lille plaster på de meget store udfordringer. Norwegian nævnte i forbindelse med obligationsaftalen, at de kommer til at gøre mere. Det er også påkrævet. I den henseende er det positivt, at de amerikanske luftfartsmyndigheder nu ser ud til at være så komfortable med Boeing 737 Max 8 flyvene, at det er op til de nationale landes luftfartsmyndigheder igen at give flytilladelse, når det føler sikkerhedsdokumentationen er i orden. Det blev meddelt mandag aften 23/9. Uanset hvad skal Norwegian gøre mere for at overbevise investorerne om, at de er økonomisk stærke nok til at klare sig igennem krisen, og at fremtiden ikke udelukkende handler om hvorvidt IAG vender tilbage til forhandlingsbordet eller ej.

Luftfart er langsigtet en svær investeringscase

Udfordringerne hos Norwegian bekræfter den langsigtede problematiske investeringscase i luftfartsaktier. Selskaber er de første til at møde økonomisk turbulens, og investorerne tjener over lange perioder alt for lidt til at kunne retfærdiggøre risikoen. Indimellem opstår der ”investeringslommer”, hvor prisfastsættelsen og mulighederne gør det legitimt at prøve lykken. Langsigtet gælder mundheldet for de fleste luftfartsaktier stadig: ”You can fly them, but you should not buy them”.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Tilmeld
Informer mig om
guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer