Nordnetbloggen

Menneskelig fejl skyld i for høj kurs i Månedsopsparingen

Hver måned handler vores mæglere ETF’er og investeringsforeninger for omkring 5.000 kunder til deres automatiske Månedsopsparinger. Og det er gået godt siden 2013 – lige indtil den 5. april, hvor der skete en manuel fejl.

Her købte vores mæglere en for stor mængde af investeringsbeviset Sparinvest INDEX Globale Akt Min Risiko. Det betød, at i stedet for en kurs på 137,62 – så betalte knap 1.600 kunder 139,15 per investeringsbevis. Det er en afvigelse på 1,5 % fra indre værdi.


Kunderne er blevet kompenseret

Vi beklager selvfølgelig, at fejlen skete. Vi har nu gennemgået vores processer – for vi skal jo lære af sådan en episode, så det ikke sker igen. Og de berørte kunder er blevet kompenseret, så de har fået deres investeringsbeviser til den rigtige kurs.

Et unikt produkt

Nordnets Månedsopsparing er stadig et unikt produkt, som jeg håber, at du har lyst til at bruge. Du kan starte en automatisk opsparing i ETF’er og investeringsforeninger uden købskurtage. På den måde kan det betale sig at spare selv et mindre beløb op hver måned.

/Anne Buchardt, landechef

Læs mere om Månedsopsparingen her

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

12
Efterlad en kommentar

avatar
nyeste ældste mest populære
Gæst
Gæst
Hej Anne Det er desværre ikke første gang, det er sket. Jeg har tidligere påpeget en lignende fejl, der så efterfølgende blev rettet. Kan du ikke fortælle, hvad fejlen består i og hvilke nye processer, der nu er blevet implementeret for at undgå gentagelser i fremtiden? Mvh Thomas
Gæst
Gæst

Hej Thomas Vi har ikke tidligere oplevet samme fejl, som skete den 5. april. Du har til gengæld ret i, at vi på et tidspunkt havde en case, hvor der blev opnået en ufordelagtig pris på en delhandel. Dengang indførte vi en række advarselslamper, der lyser, hvis vores ordrer overstiger volumen på salgssiden. Derfor har vi heller ikke siden oplevet denne fejl. I den aktuelle situation er der tale om en menneskelig fejl, og derfor arbejder vi først og fremmest med at gennemgå vores procedurer og rutiner for at sikre, at det ikke opstår igen. Det er selvfølgelig helt afgørende… Læs mere »

Gæst
Gæst

Hej Anne. Den tidligere fejl, som jeg refererer til, er fra december 2016 og var også en manuel fejl i forbindelse med køb af samme investeringsbevis. Fejlen blev rettet, men kun fordi jeg selv opdagede den og rettede henvendelse til jer. Da I eksekverer disse handler manuelt, bestod fejlen formentlig i, at jeres trader lagde en ulimiteret købsordre (eller alternativt: en ordre med for høj limit) ind i systemet uden hensyntagen til bevisets indre værdi og det maksimale emissionstillæg – måske fordi trader’en var en svensker i Stockholm, der ikke kendte til det danske system med investeringsforeingner, emmissionfradrag/-tillæg og market… Læs mere »

Gæst
Gæst

Hej Thomas, tak for dit spørgsmål. Det er helt rigtigt, at Nordnets mæglerteam sidder i Stockholm. Teamet består dog af personer fra alle de markeder, hvor vi driver forretning – og hermed også Danmark – og de har naturligvis et grundigt kendskab til det danske marked. Vores handel med både ETF’er og investeringsforeninger i forbindelse med Månedsopsparingen er automatiseret med nogle manuelle elementer, og der findes naturligvis processer for at sikre den bedst mulige eksekvering. Jeg kan ikke her give dig en detaljeret redegørelse for selve processerne, men hovedfokus er uden tvivl på spread og likviditet. Vi kan ikke garantere… Læs mere »

Gæst
Gæst

Hej Anne. Hvis I skal genoprette tilliden til Månedsopsparing, tror jeg, at det er vigtigt, at I er åbne omkring de fejl, der er begået, og – vigtigst – fortæller hvordan I nu håndterer købsordre. Det er trods alt gået galt et par gange, og det lyder som om, at det er kunderne – og ikke Nordnet – der opdager og indberetter fejlene. Så jeg forsøger igen: Vedr danske investeringsbeviser, hvilke procedurer er der for at sikre, at der ikke betales mere end maximalt indre værdi plus max emissionstillæg? Og et Forslag: Hvorfor publicerer I ikke jeres købsprocedurer på Nordnet.dk… Læs mere »

Gæst
Gæst

Hej Thomas, jeg er selvfølgelig ked af, hvis du ikke føler, du kan have tillid til vores processer. Set fra min stol taler det sit eget helt tydelige sprog, at vi har gennemført tusindvis af handler uden problemer siden Månedsopsparingen blev etableret i 2013. I de helt enkeltstående tilfælde, hvor der har været problemer, og som du peger på, har vi naturligvis kompenseret de berørte kunder. Samtidig mener jeg, at der er fuld gennemsigtighed og rene linjer i og med at både du og andre kunder kan sammenholde købskursen med markedskurserne over dagen. Vores helt interne procedurer for eksekveringen af… Læs mere »

Gæst
Gæst

Hej. Jeg kan helt tilslutte mig Thomas indlæg. Har selv været udsat for, at det er sket før i tiden og jeg må desværre sige, at jeg ikke længere har tillid til, at kurserne på månedsopsparingen altid bliver afregnet til den rigtige pris. Det betyder, at månedsopsparing hos Nordnet er et afsluttet kapitel for mit vedkommende. Som kunde er det altafgørende, at man kan stole på og være tryg ved, at der afregnes til korrekte kurser. Iøvrigt kan man undre sig over, at de fejl (som der er sket flere gange gennem tiden) har betydet, at man som kunde altid… Læs mere »

Gæst
Gæst

Hej Kim Det er jeg selvfølgelig ked af at høre. Som du ved, har Månedsopsparingen eksisteret siden 2013, og og vores erfarne mæglere handler hver måned et stort antal papirer – uden problemer. I forbindelse med handlen af Sparinvest INDEX Globale Akt Min Risiko den 5. april blev papirerne som følge af en menneskelig fejl afregnet 1,5% højere end de skulle – og den fejl har vi selvfølgelig kompenseret de berørte kunder for. Du har ret i, at korrektionen først skete i slutningen af april. Det skyldtes dog udelukkende, at vi havde nogle tekniske problemer med at makulere de fejlagtige… Læs mere »

Gæst
Gæst

“Og så kan måske også undre sig lidt over, at den fejl der er sket d. 5.april først bliver korrigeret d.29.april (efter flere opringninger og rykkere til Nordnet)” Det kan efter min opfattelse bl.a. skyldes, at man som kunde ikke længere kan skrive direkte til ledelsen, men er afhængig af, at den aktuelle medarbejder i Nordnets kontaktafdelingen kan forstå forskellen på er fejl, som “bare lige kan fikses” for en enkeltkund, og et principielt problem, som kræver at der træffes overordnede ledelsesbeslutninger. Når Nordnets ledelse ikke vil sikre kunderne en kontaktmulighed til ledelsen, forsvinder tilliden til selskabet og ikke mindst… Læs mere »

Gæst
Gæst

Hej BJN Jeg undrer mig først og fremmest over, hvorfor du mener, at der ikke er adgang til ledelsen i Nordnet. Som landechef modtager jeg løbende henvendelser fra vores kunder – både direkte og via vores Kundeservice. Og jeg er selvfølgelig i tæt dialog med alle involverede parter, hvis der opstår problemer. Du er altså meget velkommen til at henvende dig, og så gør vi altid vores bedste for at få løst tingene hurtigst muligt. Og for god ordens skyld vil jeg lige nævne, at det selvfølgelig også er muligt at henvende sig direkte til vores klageansvarlige i Stockholm. Venlig… Læs mere »

Gæst
Gæst

Jeg har ikke kunnet finde en kontaktadresse til dig på Nordnets hjemmeside. Jeg har to gange foresøgt at sende brevet til dig via kundecentret, både direkte fra jeres hjemmeside og via en mail. Jeg har bedt jeres kundecenter bekræfte, at de har videresendt min mail til dig. “…en meget principiel sag. Der er også derfor, jeg har bedt om, at få videresendt min tidligere mail direkte til Anne Buchardt. Kan du oplyse mig, om det er sket?” Det har jeg ikke fået bekræftet, men i dag i stedet fået dette “ikke-svar”: “Sagen ligger hos vores klageansvarlige. Du vil få besked… Læs mere »

Gæst
Gæst
Hej BJN, Jeg beklager, at du ikke oplever, at du har fået et tilstrækkelig tydeligt svar fra vores Kundeservice. Jeg kan forsikre dig om at vi er i gang med at løse din sag, og at du hører fra os, så snart der er nyt! Mvh Anne

Nyhedsbrev

Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.

Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Nyhedsbrev.
Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.











Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.
Tilmeld
Tilmeld
Nyhedsbrev.

Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.
Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.
Tilmeld
close-link