Spring til hovedindhold

Luftfartbranchen – update

Jeg skrev en tour-de-force analyse af luftfartbranchen i juli sidste år. I den artikel advarede jeg om at luftfartbranchen var en elendig branche, der har underperformet igen og igen. Siden da er brancheindekset, NYSE ARCA AIRLINE INDEX, faldet 55% fra indeks 99 til indeks 44, jævnfør nedenstående graf.

Siden april 1994 er indekset samlet faldet 56,4% svarende til tab på 3,4% p.a. I samme periode er verdensindekset, MSCI World gross, steget 311%, svarende til afkast på 6,1% p.a. Luftfartbranchen har dermed over 24 år underperformet markedet med ikke mindre end 9,5% p.a. Det har været en sand ørkenvandring at investere i luftfart med mindre man har været heldig og købt de rigtige aktier. Enkelte aktier er således steget i perioden. Det gælder ikke mindst Southwest Airlines, der i dag er verdens mest værdifulde selskab. Uden udbytter er Southwest Airlines steget 538% over 24 år, svarende til 8,0% p.a.

Ovenfor kan du se en tabel med udvalgte nøgletal for 26 store luftfartselskaber, herunder Southwest Airlines, SAS og Norwegian.

Der er nok mange investorer, der tænker at man kan udnytte kursfaldene til at samle billige luftfartaktier op inden de stiger. Den tankegang vil jeg gerne advare imod. Dels er der tale om en taberbranche, hvor der destrueres værdi år for år. Dels er der næsten uffatelig stor risiko forbundet med at investere i luftfart i april 2020, hvor henved 80% af flyvere er taget ud af drift som følge af corona-pandemien. Det er eksempelvis uklart hvornår flyene kommer i luften, ligesom det er uklart om efterspørgslen vil rette sig til niveauet inden krisen.

Mange flyselskaber vil formentlig gå fallit i krisen. De mest oplagte kandidater til at gå fallit er American Airlines (soliditet: 0,3%), Norwegian (soliditet: 4,8%), Air France-KLM (soliditet: 7,5%) og SAS (soliditet: 8,5%). De stærkeste selskaber målt på soliditet, og dermed de mest sikre selskaber er: Singapore Airlines (soliditet 58,3%), Air Arabia (soliditet 43,0%), Ryan Air (soliditet: 42,1%), Southwest Airlines (soliditet: 38,0%), Easyjet (soliditet: 36,6%) og Wizz Air (soliditet: 35,6%). Af disse seks er alle på nær Singapore Airlines deciderede lavprisselskaber. Hvis jeg skulle investe i luftfartaktier ville jeg vælge en af de fem.

Jeg vil i det følgende kort præsentere de seks sikreste luftfartselskaber.

Singapore Airlines, Singapore
Singapore Airlines vandt SKYTRAX prisen i 2018 og blev nummer to i 2019. Som sådan er Singapore en af verdens to bedste luftfartselskaber set fra kundens synspunkt. Indtjeningen er ikke tilfredsstillende med en forventet negativ egenkapitalforrentning på blot 1,7% i 2020.

Air Arabia, Emiraterne
Air Arabia er branchens mindste selskab med omsætning svarende til 8,7 milliarder kroner i 2019. Aktien er børsnoteret i Dubai. Selskabet forventer et solidt overskud i 2020 svarende til en egenkapitalforrentning på 10,5%. Air Arabia giver et solid udbytteafkast på 9,5%.

Ryanair, Irland
Ryanair blev grundlagt i 1984, og har siden 1990 været drevet som lavprisselskab efter Southwest-modellen. Ryanair har betydeligt lavere priser end Easyjet, men har alligevel bedre overskudsgrader, da omkostningerne er helt i bund. Ryanair har således branchens bedste historiske EBIT-overskudsgrad på gennemsnitligt 16,7 pct. i perioden 2006 til 2018. Ryanair ligner en åbenlys branchevinder, og aktien virker rimeligt prissat med P/E2020=11,5 og P/E2021=7,6. Kursen toppede omkring 17,9 euro i august 2017, og er siden faldet 49 procent. Se også ovenstående graf.

Southwest Airlines, USA
Southwest er Amerikas største luftfartsselskab målt på antal indenrigspassagerer. Southwest har over 750 stk. Boring 737 fly, og over 130 millioner passagerer i 2018. Udover stigende udbytter har selskabet et massivt aktietilbagekøbsprogram. Southwest har historisk været branchens bedste investering, og aktien virker endnu rimeligt prissat med P/E2020=20,6 og P/E2021=8,1. Berkshire Hathaway ejer 10,4% af aktierne.

EasyJet, Storbritannien
EasyJet blev grundlagt i 1995 som lavprisselskab efter Southwest-modellen. Selskabet er siden vokset til at være Europas næststørste flyselskab målt på antal passagerer. Det første udbytte blev erklæret for 2013. Udbyttet for 2019 på 0,44 pund, giver et attraktivt udbytteafkast på 7,8 pct. Selskabets kontanter overstiger gælden, så selskabet reelt er gældfrit. Trods overbevisende historiske resultater, er EasyJet attraktivt prissat med P/E2020=43 og P/E2021=6,0. Kursen toppede omkring 18,8 pund i marts 2015, og er siden faldet 70 procent. Se også ovenstående graf.

Wizz Air, Ungarn
Wizz Air blev grundlagt i 2003 som lavprisselskab efter Southwest-modellen. Selskabet bruger fortrinsvis mindre kendte lufthavne som Malmø for at holde omkostningerne i bund. Wizz Air havde 10 millioner passagerer i 4. kvartal 2019. Omsætningen er de senere år steget ca. 20 pct. årligt, hvilket gør Wizz Air til et af branchens hurtigst voksende selskaber. Wizz Air fik underskud frem til 2011, men har siden 2011 oplevet bedre drift end branchen generelt. Aktien blev noteret på London-børsen i februar 2015. Indtjeningen forventes at stige en smule i 2020 (trods corona), og at stige yderligere i 2021. Aktien virker rimeligt prissat med P/E2020=8,2 og P/E2021=6,1. Kursen toppede omkring 42 pund i januar 2020, og er siden faldet 47 procent. Se også ovenstående graf.

Hvad mener du om luftfartbranchen. Er der “lavthængende frugter”, der er lige til at plukke, eller er der kun “rådne æbler”?


Disclaimer
: Jeg ejer ikke aktier i nogle af de nævnte selskaber.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Tilmeld
Informer mig om
guest
4 Kommentarer
Nyeste
Ældste Mest populære
Se alle kommentarer
Gæst
Gæst
2020-04-06 10:46

Det er ikke korrekt at Wizz og Ryanair kører efter Southwest modellen. Southwest har i alle årene haft de mest tilfredse medarbejdere i USA. Alle medarbejdere er fastansatte og får bonusser.hvert år. Ryanair og endnu værre Wizz air har flest kontraktsansatte og et meget stort gennemtræk af ansatte. De har branchens mest utilfredse medarbejdere. Easyjet kører derimod en mere Southwest lignende model. Man kan som Wizz og Ryanair i lang tid udpine sine medarbejdere, men på et tidspunkt vil det give bagslag og koste dyrt.
Jeg ville kun købe Ryanair ekstremt kortsigtet.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-04-06 11:18

Hej Navnebror,
Tak for din indsigt. Det er mystisk at Ryanair og Wizz Air kan være så succesrige uden at behandle medarbejderne ordentligt. Jeg tror meget på ordenlighed hele vejen igennem. For mig er det et rødt flag, hvis ikke medarbejderne er tilfredse. Jeg ville helt sikkert undersøge sagen nærmere, inden jeg kastede penge efter Ryanair eller Wizz Air.

Gæst
Gæst
2020-04-06 09:22

Soliditet er ligegyldigt. Soliditet kan ikke konverteres til cash, som er den rette parameter at måle efter, hvis du gerne vil sortere efter de de mest modstandsdygtige flyselskaber. Analysen anvender dermed et forkert målepunkt til at nå sine (med al sandsynlighed) forkerte konklusioner.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-04-06 11:14

Hej Frederik,
Du har sikkert ret. Min analyse er meget simpel. Det er muligt man kan lave en mere sofistikeret analyse, der er mere korrekt og retvisende. Jeg tror bare man risikerer at miste overblikket, hvis man dykker for meget ned i detaljerne. “It is better to be roughly right, than precisely wrong”. John Meynard Keynes)))).