Nordnetbloggen
Thorleif Jackson
Nordnet Ekspert

Hvem er vinderen i tankskibsbranchen – update

Er det tid til at købe sig ind nu hvor vi måske befinder os nær “point of maximum pessimism”? Hvis ja, hvilke aktier bør man købe? Ofte ser man jo at de svageste aktører stiger mest i et rally, men på den anden side risikerer de svageste aktører at gå fallit, hvis krisen fortsætter.

[Opdateret 20. juni 2017 med Gener8 Maritime i nøgletalstabel]

Jeg skrev i december 2013 et debatindlæg om tankskibsbranchen her på bloggen.

Hvem er vinderen i tankskibsbranchen?

Indlægget fra december 2013 gav anledning til hele 69 kommentarer, herunder flere, der opfordrede til en opfølgning. Jeg har taget udfordringen op, og lavet en opdateret analyse. Den kommer her.

Der er i juni 2017 ligesom i december 2013 krise i shippingbranchen. Ikke mindst indenfor tankskibsbranchen, der netop nu oplever de laveste spotrater i 25 år. Se nedenstående graf (Suezmax spot rates):

De lave rater er naturligvis udfordrende for branchens aktører, der har svært ved at tjene penge. Nedenstående tabel viser ti ledende aktørers EBIT-overskudsgrader over de seneste 15 år.

Man kan næsten sige at krisen er blevet kronisk i tankskibsbranchen. Nedenstående graf viser et indeks for børsnoterede tankskibsrederier over de seneste 15 år (Baltic Dirty Tanker Index):

Dette indeks toppede i indeks 3.000 helt tilbage i oktober 2004, og er siden faldet godt 75% til indeks 733 i juni 2017.

Jeg har beregnet udvalgte nøgletal for de ti ledende børsnoterede tankskibsrederier. Se nedenstående tabel.

Som det fremgår, oplever ingen af de ledende aktører tilfredsstillende indtjening i 2017. Som gruppe forventes de at forrente egenkapitalen med -1,2%. Og det kun hvis man ekskluderer den mindst lønsomme aktør Overseas Shipholding. Den lave indtjening og den kroniske krise har dog omvendt medført, at alle aktørerne er vurderet under indre værdi. I gennemsnit er gruppen vurderet svarende til kurs/indre værdi, K/I=0,54. De er dermed endnu lavere vurderet end i december 2013.

Set fra et investorsynspunkt er det positivt at selskabernes soliditet er ret høj efter en række restruktureringer og kapitaliseringer. I gennemsnit er gruppens soliditet hele 46,3% pr. 31. marts 2017. Det virker betryggende højt. Til sammenligning var gruppens gennemsnitlige soliditet blot 33,5% i september 2013.

Her er en opdateret graf for Nordic American Tankers:

Hvad skal man mene om krisen i tankskibsbranchen? Er det tid til at købe sig ind nu hvor vi måske befinder os nær “point of maximum pessimism”? Hvis ja, hvilke aktier bør man købe? Ofte ser man jo at de svageste aktører stiger mest i et rally, men på den anden side risikerer de svageste aktører at gå fallit, hvis krisen fortsætter. Bør man i stedet købe en af de stærkeste aktører, der formentlig vil klare sig godt uanset om der kommer et rally eller om krisen fortsætter et par år endnu? Og hvilke aktører er for øvrigt de svageste hhv. de stærkeste?

Disclaimer: Thorleif Jackson ejer ikke selv aktier i tankskibsbranchen.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

Efterlad en kommentar

24 Kommentarer på "Hvem er vinderen i tankskibsbranchen – update"

avatar
Sorter efter:   nyeste | ældste | mest populære
Tomas
Gæst

Hej

Troede du kom med DET rigtige selskab at købe…

NAT har før været en god “raket” med godt udbytte også

Jens Jensen
Gæst

Hej Thorleif
Off-topic: Efter at have hørt Helge Larsen snakke om laksesektoren i de sidste par år, kunne det være rigtig interessant med en brancheanalyse – er det noget, du har overvejet? 🙂

Mads
Gæst

NAT var tidligere et selskab du var lun på, hvad er dit syn på den i dag? Overlever den? Hvad ville være dine top-picks i sektoren?

wpDiscuz

Nyhedsbrev

Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.
Tilmeld

Nyhedsbrev
Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.
Tilmeld
Tilmeld
Vil du teste Nordnet Beta? Tilmeld dig her:
Tilmeld

Obs! E-mailadressen skal være den samme, som du har registreret på nordnet.dk under indstillinger.