Nordnetbloggen

Hvem er vinderen i autobranchen?

ferrari autobranchen

Autobranchen oplever gyldne tider med fornuftig vækst og rekordindtjening. Trods stærk indtjening og høje udbytter er mange autoaktier forbløffende lavt prissat.

Til vurdering af hvilke selskaber, der har den højeste kvalitet og lønsomhed, har jeg beregnet overskudsgrader for 27 børsnoterede automibilproducenter. Du kan se resultatet nedenfor.

autobranchen EBIT-analyse

Bemærk først, at autobranchens lønsomhed faldt dramatisk  til 1,7% i 2008.  Mange autoproducenter fik enorme underskud i 2008. Eksempelvis General Motors og Chrysler, der begge gik fallit. Men også store selskaber som Ford, Toyota, Nissan og Peugeot fik markante underskud. Krisen fortsatte i 2009 hvor også Daimler, Fiat, Renault mv. fik underskud. Kun få vestlige selskaber klarede sig gennem finanskrisen uden underskud, herunder Volkswagen, Honda og BMW.

Allerede i 2010 var branchen tilbage i lønsomt terræn med en overskudsgrad på 6,2%.  Opturen fortsatte i de følgende år og har nu varet otte år.  Samlet over hele 11-års perioden fra 2007 til 2017  fik autobranchen en gennemsnitlig overskudsgrad på 5,4%.  Mange af de største aktører lå  naturligt nok tæt på gennemsnittet, herunder Toyota (5,6%),  Honda (5,4%), Nissan (5,4%), General Motors (4,9%), Volkswagen (4,7%)  og Fiat (4,0%). Helt i toppen finder vi Ferrari (16,6%), Great Wall Motor (12,1%), Dongfeng Motor (10,7%), Geely Automitive (10,6%) og Tata Motors (8,5%). Helt i bunden finder vi Tesla (-97,9%), BAIC Motor (-2,4%), Peugeot (0,6%) og Guangzhou Automotive (1,7%).

Jeg har beregnet udvalgte nøgletal for disse 27 selskaber. Det blev til 30 aktier i alt, idet Hyundai Motor, BMW og Volkswagen har to aktieklasser. Se resultatet nedenfor.

autobranchen nøgletal

Bemærk først, at autobranchen har en fornuftig soliditet på 35,6% og en fornuftig forventet egenkapitalforrentning på 14,7%. Bemærk også at autobranchen giver et højt udbytteafkast på 3,2% og at aktierne er attraktivt prissat med K/I=1,18 og P/E2018=8,1 og P/E2019=7,0. Nøgletallene tyder umiddelbart på, at autobranchen er billig i  sommeren 2018, og at mange aktier derfor kan være gode investeringer.

Spørgsmålet er som så ofte før, om timingen er rigtig? Er det et godt tidspunkt at købe konjunkturfølsomme aktier 8-9 år inde i en cyklisk optur, der formentlig vil få en dramatisk afslutning før eller siden?

Hvad mener du om den sag?

Disclaimer: Thorleif Jackson ejer aktier i BMW, Great Wall Motor og Hyundai Motor.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

10
Efterlad en kommentar

avatar
nyeste ældste mest populære
Jesper
Gæst
Jesper

Autobranchen har en lav K/I i forhold til andre selskaber – men er det atraktivt? Jeg mener det afspejler dyre investeringer i produktionsanlæg. Investeringer man reelt ikke kan få igen i tilfælde af konkurs eller salg.
Hvis man ser på “capital spending” så kan man se at disse anlæg forældes meget hurtigt – bliver helt erstattet hvert 3-5 år…

K.K
Gæst
K.K

Hej Jesper,
Jeg er fuldstændig enig med dig. Jeg har også kort kommenteret og linket ang. produktionsanlæg og capital spending i det andet indlæg fra Thorleif der kom i går om autobranchen.

Jeg mener ikke at den gennemsnitlige K/I er attraktiv når man sammenholder det med den gennemsnitlige egenkapitalforrentning i autobranchen. De to nøgletal hænger sammen over lang tidshorisont.

Consistently NOT stupid
Gæst
Consistently NOT stupid

Hyundai er faldet gennem gulvet. Oveni i misseren hævede jeg indsatsen markant med Treasure Asa og omstrukturering af Hyundai selskaberne. Det har foreløbigt været både dyrt og måske også dumt. Hyundai er dog på vej tilbage vil jeg tro. Deres Kina salg i juni måned er oppe 140 pct siden sidste år pga uro om thaad missiler. (Viser i min optik at Kina næppe er en reel handelspartner, når de kan stramme så hurtigt når politisk uenighed). Hyundai laver nu aktietilbagekøb. Håb om bedring af deres resultater fremadrettet. Jeg har både BMW og Hyundai. At branchen er billig er vel… Læs mere »

K.K
Gæst
K.K

Hej Thorleif,

Nogle af bilselskaberne ejer kreditselskaber der yder bilfinansiering i forbindelse med bilkøb. Se eksempelvis Ford, som ejer Ford Credit og General Motors som ejer GM Financials. Jeg tror at de laver en breakdown af det i deres regnskaber. Det kunne være interessant at se en sammenligning i mellem selskaberne når man ikke tæller kreditselskabernes tal med. Altså at det bliver de rene auto tal da det ikke er alle bilselskaber der ejer et kreditselskab, Fiat Chrysler ejer eksempelvis ikke sådan et, men overvejer at gøre det ifølge deres seneste forretningplan som løber til og med år 2022.

Mvh.
K.K

Claus Christensen
Gæst
Claus Christensen

Vedrørende om branchen er lønsom gennem en stor del af konjunkturcyklen, vil jeg se på afkastningsgraden og ikke overskudsgraden, fordi der er store investeringer i aktiver. Der er en del negative faktorer for branchen: hård konkurrence, bl.a. mod konkurrenter, der får statssubsidier, store omkostninger til markedsføring, udvikling (herunder omstilling til el-biler) og produktion, som er svære at nedbringe i en krisesituation, som det nævnes er vi formentlig i sidste fase af konjunkturcyklen, som det også nævnes vil der på længere sigt være mindre behov for biler pga. selvkørende taxalignende tjenester og trængsel allerede. Men der er også mange positive faktorer:… Læs mere »

Claus Silfverberg
Gæst
Claus Silfverberg

Grundig og systematisk – som sædvanligt.

Mvh Claus Silfverberg

Mikael Stjerne Nygaard
Gæst
Mikael Stjerne Nygaard

Yes, som altid sobert og dybdegående, mange tak! Virker som om branchen som helhed er underprissat minus Tesla, der jo er en aktie på månen, men måske Musk finder a greater fool i Saudi-fonden. VW er for mig branchevinder med mærker fra billigste, UP, til absolut dyreste, Bugatti. Formentlig branchens vinder på el-biler, hvor en hav af modeller er på vej. Vil man købe disse aktier med yderligere discount, er Porsche SE en mulighed; de handles noget nær halvdelen af indre værdi, og ejer 51 pct. af Folkevogn. Markedet kan formentlig ikke li, at Porsche, hvis værdier stort set kan… Læs mere »

Nyhedsbrev

Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.
Tilmeld

Nyhedsbrev
Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.

Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.
Tilmeld
Tilmeld
Nordnets nyhedsbrev
Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.
Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.
Tilmeld
close-link