Nordnetbloggen

Hvad betyder transparens for kunderne? – Transparent Banking trin 2

91,6 % af alle danskere synes, det er vigtigt, at deres bank er transparent. Mens kun 65,5 % synes, at deres bank lever op til det. Det viser en undersøgelse*, som vi har fået lavet for nyligt.

Med den her række af blogindlæg vil vi vise dig, hvordan vi arbejder på at blive så transparente som muligt. I det første indlæg fortalte vores administrerende direktør, Håkan Nyberg, hvordan alle medarbejdere på Nordnet hjulpet med at finde ting, som skal forbedres, så vi lever op til ”Transparent Banking”.

Og der var rigtig mange af jer, der kom med endnu flere ideer til forbedringer. Vi læser dem alle sammen – nogle af dem var allerede på vores ”to do-liste”, resten sender vi videre til vores forretningsudviklere, som så ser på mulighederne for at føre dem ud i livet. Har du et forbedringsforslag, så skriv det i kommentarfeltet herunder.

Vores undersøgelse viser, at tydelig information om, hvad du får og betaler for er den vigtigste faktor for en transparent bank. Derfor bruger jeg og mine kolleger meget tid lige nu på at forbedre vores information.

Her er et par eksempler på, hvad vi arbejder på nu og inden for den nærmeste fremtid:

  • Bedre information om omkostningerne for udenlandsk handel

Du skal få en tydeligere informationen om omkostninger, som er forbundet med handel af udenlandske aktier. Det gælder blandt andet omkostningerne for valutaveksling.

  • Tydeligere og enklere prisliste

For at det skal blive lettere at forstå, hvad du betaler for de forskellige tjenester hos os, er vi begyndt at tydeliggøre prislisten. Det arbejder vi videre med de næste måneder.

  • Bedre information om hvad Nordnet tjener penge på

Vores CFO (økonomichef) vil fortælle om Nordnets forretningsmodel her på bloggen inden længe.

Jeg oplever, at mange af vores kunder allerede i dag opfatter os som mere transparente end de fleste banker og pensionsselskaber. Men jeg er også fuldt ud bevidst om, at vi kan forbedre os og gøre vores produkter og tjenester endnu mere gennemskuelige. Med lanceringen af det sociale netværk Shareville har vi også haft transparens i tankerne. Meningen med Shareville er at skabe endnu en måde at finde inspiration til investeringer. Et sted, hvor du kan få indblik i, hvordan andre gør. Et netværk, hvor investorer kan hjælpe hinanden.

At ville være transparente er altså en indstilling, som vi hos Nordnet har allerede. Nu skal vi bare tage det til et højere niveau. Du hjælper os, hvis du fortæller os, hvad du synes, at vi skal forbedre.

Max Gandrup, landechef Danmark.

*Undersøgelsen er foretaget af CINT og baseret på 1,032 respondenter mellem 15-70 år i perioden 10.-16. november 2014.

InfographicDK (2)

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

15
Efterlad en kommentar

avatar
nyeste ældste mest populære
Gæst
Gæst

Nu ved jeg ikke hvor meget det her har med termen transparent at gøre, men foreslår forbedringer internt mellem afdelingerne. Er glad for at være kunde hos jer, men jeg havde voldsomme problemer med at få overført aktier fra anden bank, samt forhåndsgodkende konti til udbetaling fra mit depot. Det tog et ondt år, og en masse unødvendig hovedpine. Der må være plads til forbedring på den ene eller anden måde i disse situationer, ellers må i endeligt ansætte mig, så skal jeg med glæde sørge for at optimere processerne. – ellers god vind med jeres åbne indstilling. Tiltaler mig… Læs mere »

Gæst
Gæst
Hej Mathias Tak for dit input. Beklager dine startproblemer hos os, men glad for at du nu er en tilfreds kunde. Vi arbejder allerede målrettet med at optimere vores processer, og netop for at gøre flytteprocessen til Nordnet enklere har vi lanceret “Flyttehjælpen”. Her hjælper vi med alt det praktiske i forbindelse med flytten, det eneste man selv behøver gøre er at underskrive Overførselsblanketten. Normalt vil en overførsel af aktier på et almindeligt depot tage ca 2-4 uger, og for overførsel af en pensionsordning ca 4-8 uger. /Max
Gæst
Gæst

I 1. del skrev jeg lidt omkring valutaveksling og manglende transparens og nu vil jeg gerne tage den frem igen, da det åbenbart er lidt af en akilleshæl. Ved et tilfælde stødte jeg ind i følgende på jeres hjemmeside omkring superfondene: “Nordnets kunder kan investere i fondene uden at betale nogen forvaltningsomkostninger eller gebyrer for køb eller salg. Når det gælder de udenlandske fonde, er der dog en valutamarginal i og med, at fondene er noteret i hhv. norske kroner, svenske kroner og euro.”. Hvis I vil være transparente skulle det ikke være så besværligt at melde klart ud hvad… Læs mere »

Gæst
Gæst

Hej René Super at du godt kan lide vores nye koncept. Personligt er jeg også glad for at du og andre kunder her peger på de ting, som I vil have gjort mere gennemskuelige. At der bruges forskellige termer om valuta er med til at gøre tingen mindre gennemskueligt, og vi vil snart blive mere tydelige i vores kommunikation på nordnet.dk – det er virkelig ikke vores hensigt at pakke tingene ind. Når det gælder Superfondene for de øvrige nordiske lande, så er valutaspreaden på 0,5 %. Dvs. mellem købs- og salgskurs er der en forskel på 0,5 %. I… Læs mere »

Gæst
Gæst

Fint at i bl.a. vil være transparente med valutaveksling. Ét er ord, noget andet er praksis. Så jeg ser frem til at det bliver praktiseret. Når i har tjent på jeres spread og veksling er foretaget. Og jeg ganger den reelle kurs med beløbet, så mangler der ofte 1 eller 2 danske kroner. Det vil jeg kalde et dobbelt spread og det kan der tjenes mange penge på. Hvem veksler? En medarbejder hos Nordnet eller jeres bankforbindelse? Fint at i går foran og vil være transparente. Hatten af for det. For flere banker er det ikke. Og mæglere gemmer sig… Læs mere »

Gæst
Gæst

Hej Poul Tak for dine kommentarer, og du har helt ret i at ord skal følges op med handling. Vi arbejder for at få et enklere setup for valutaveksling, så det bliver enklere at gennemskue. Men i dag er der to setups, alt efter om du bruger valutakonti eller automatisk veksling. Standardopsætningen hos Nordnet er automatisk veksling. Her gennemføres vekslingen i forbindelse med købet/salget, og kursen ligger derfor meget tæt på den kurs, du ser på nordnet.dk, men plus/minus ca. 0,25 %, uanset valuta. Spreadet mellem køb og salg af valutaen er altså 0,5 %. Har du et aktiedepot, kan… Læs mere »

Gæst
Gæst

Generelt er jeg yderst tilfreds med Nordnet. Jeg har en firmaportefølje. Og en lille detalje, som jeg har lært mig – trods at det tager en del ekstra bogføringstid: Man kan ikke stole på jeres afregninsnota, med mindre handlen er foretaget på NYSE eller DAX. Der stemmer notaen på decimal. Hvis jeg handler i København eller Stockholm så runder i op eller ned – UDEN at det fremgår af notaens kurtagebeløb. Så jeg kan ikke bare bogføre den nota I laver. Jeg er nødt til hver gang lige at beregne den præcise kurtage som adskiller sig fra notaens. Et ubetydeligt… Læs mere »

Gæst
Gæst
Hej Richardt Tak for dit input. Jeg giver det videre til vores forretningsudvikler, som vil undersøge om vi evt. kan ændre vores afrunding, så firmaer også kan anvende vores notaer direkte. /Max
Gæst
Gæst
Der mangler en advarsel når man sælger aktier fra et alderspensionsdepot: at depotet er omfattet af 20%-begrænsningsreglerne!! Det fremgår nemlig ikke af kontooplysningerne, at denne ikke-fradragsberettigede opsparingsform ER omfattet af 20%-reglen – det opdager jeg først, da jeg vil genkøbe min portefølje: nixen-bixen, handel afvist. Jeg føler mig snydt af denne manglende oplysning og havde da aldrig solgt, om grundlaget havde været tilstrækkeligt oplyst. SÅ en form for advarsel for denne slags handler, tak!
Gæst
Gæst
Hej Asbjørn Tak for dit input. Vi vil se på, hvordan vi kan være tydeligere med information om 20%-reglen. Reglen er kun gældende ved købstilfældet, det er derfor altid muligt at sælge. Skal du købe nye værdipapirer til depotet, gælder 20%-reglen dog igen. /Max
Gæst
Gæst
Gør det muligt at oprette en valutakonto i pensionsdepoter på nøjagtig samme måde som i aktiedepot,det er der vel ingen tekniske forhindringer ved,hvis der veksles tilstrækkelig mange gange kan hele depotets værdi veksles væk,det er godt for nordnet men ikke for kunderne.
Gæst
Gæst
Hej Kaj Tak for din kommentar. Desværre kan vores administrative systemer for pension ikke håndtere valutakonti pt. Men der er flere kunder, der har efterlyst det, så vi vil undersøge de tekniske muligheder nærmere. /Max
Gæst
Gæst
Hej Max Det er vi mange der ser hen til. Saxo Bank har længe kunnet håndtere valutakonti på pension.
Gæst
Gæst
På min valutakonto, hvor jeg er i et stort plus også i danske kr., står der et minus på 13 kr. På næste kapitaliseringsdato vil det blive modregnet har jeg læst mig frem til. Hvad betyder det, oversat til forståeligt dansk? Hvilken dato drejer det sig om og hvorfor kan det ikke straks modregnes? Jeg har dog trods alt plus på min valutakonto.
Gæst
Gæst
Hej A. Pedersen Jeg kan desværre ikke lige fortælle dig, hvad der er sket eller forklare delen med modregningen. Udlånsrente/overtræksrente trækker vi hver måned, mens indlånsrenten kun tilskrives per 31.12 – vi har 0% på alm. frie midler og pt. 0,5% på vores opsparingskonto. Hvis du kontakter vores Kundeservice på telefon 70 20 66 85 eller sender en besked i meddelelsescentralen, kan de undersøge sagen nærmere, og forklare hvordan overtrækket er opstået, og hvorfor vi har trukket 13 kr. /Max

Nyhedsbrev

Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.

Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Nyhedsbrev.
Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.











Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.
Tilmeld
Tilmeld
Nyhedsbrev.

Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.
Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.
Tilmeld
close-link