Nordnetbloggen
Thorleif Jackson
Analytiker

Er det tid til at købe tørlastrederier

Tørlastbranchen har været igennem en ørkenvandring siden markedet toppede for snart ti år siden. Er det tid til at købe aktier i stærke aktører, der formentlig vil komme styrket ud af krisen. Læs her om tre gode bud.

Tørlast fragtrateindekset Baltic Dry Index (BDI) har eksisteret siden december 1985. Se nedenstående.

Indekset varierede i 1980’erne og 1990’erne i intervallet 800-2300, svarende til gennemsnitlige daglige rater på ca. 8.000-23.000 USD pr. dag.  Indekset bundede omkring 843 i november 2001. Indekset toppede omkring indeks 11.648 (116.000 USD pr. dag) seks et halvt år senere i maj 2008. BDI lavede en ny bund omkring 290 (2.900 USD pr. dag) i februar 2016. Det var den laveste registrerede indeksværdi nogensinde, og markerede dermed et vendepunkt. Siden da er BDI steget til 1.306 (13.060 USD pr. dag) i april 2018. Tørlastbranchen har lidt gevaldigt de senere år, hvilket kan ses på aktørernes overskudsgrader. Se nedenstående EBIT-analyse.

Som det fremgår, fik 12 børsnoterede selskaber samlet set driftsunderskud i årene 2012, 2014, 2015 og 2016. Kun få selskaber fik overskud i de år.  2017 var et lidt bedre år med en gennemsnitlig EBIT-overskudsgrad på 4,9%.  Renteudgifter, nedskrivninger og skat betød dog at kun tre ud af 12 selskaber fik overskud i 2017: D/S Norden, Pacific Basin og Belships. Jeg har beregnet udvalgte nøgletal for de 12 selskaber. Se nedenstående skema.

Jeg vil idag omtale tre tørlastrederier, der skiller sig lidt ud. Først græske Safe Bulkers, der historisk har haft branchens bedste gennemsnitlige EBIT overskudsgrad.  Hemmeligheden er nok gode kontrakter, gamle skibe og generelt meget lave omkostninger. Her er en graf, der viser kursudviklingen siden selskabets børsintroduktion lige inden finanskrisen (god timing for sælger). Safe Bulkers er branchens næstbilligste selskab med P/E2019=6,1.

D/S Norden ligner også en branchevinder i mine øjne.  Norden er analysens klart billigste aktie målt på Price/Sales. Dette kunne tyde på at aktiekursen er for lav. Her er en graf, der viser selskabets kursudvikling siden  december 2000, hvor aktiemarkedet toppede.

Jinhui Shipping skiller sig ud ved at være branchens billigst aktie målt på P/E2018 og P/E2019. Jinhui Shipping ejer 21 supramaxskibe og to panamaxskibe. Som sådan er indtjeningen meget afhængig at fragtraterne i supramaxsegmentet. Her er en graf, der viser udviklingen i spotrater for supramaxsegmentet sammenholdt med Jinhui Shippings totale omkostninger.

Jinhui Shipping fik et lille overskud i 4. kvartal 2017. Siden da har fragtraterne holdt niveauet, hvilket lover godt for indtjeningen i 1. halvår 2018. Her er en graf der viser kursudviklingen siden december 1998.

Hvad mener du om tørlastbranchen og de tre selskaber jeg har præsenteret i analysen?

Disclaimer: Thorleif Jackson ejer aktier i D/S Norden og Jinhui Shipping.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

6
Efterlad en kommentar

avatar
nyeste ældste mest populære
Consistently not stupid
Gæst
Consistently not stupid

Det er svært. Raterne er fortsat lave, trods at verdensøkonomien buldrer derudad. Et par kommentarer til Jinhui. De har solgt ud af flåden for at dække gæld. Men de mangler grundlæggende en strategi frem. Nuværende ledelse har siddet i mange år, og samtidig har de skåret flåden ned. Spørgsmålet er vel om de er rette ejer, eller de burde sætte sig selv til salg inden længe. Det må være svært for Jinhui blot igen at låne penge og købe flere skibe. Samtidig er flåden vel nu nærmest for lille til at være blandt de bedste på omkostningerne. Jinhui er Kina… Læs mere »

Casper
Gæst
Casper

Hej Thorleif og andre debattører :o) Jeg er enig med dig Thorleif langt hen af vejen, men jeg bliver en smule skeptisk, når ledelsen i JINHUI vælger at købe sig ind i et ejendomsprojekt i Shanghai til 10 mio USD. Hvorfor ikke anvende pengene til, at tilgodese JINHUI´s aktionærer? Så skal det være fordi ledelsen mener, at kunne forrente aktionærernes “penge” bedre ved dette ejendomsprojekt, men jeg synes ikke at kunne se at ledelsen har meldt klart ud. Hvorfor ikke anvende 10 mio USD til at styrke JINHUI shipping ved køb af nye både? Jeg kan ikke lide at de… Læs mere »

Geir Lorentsen
Gæst
Geir Lorentsen

Aksjen faller mye på høye volum etter resultatet fremlegges. Får litt bange anelser om at det samme skal skje med Jin som det gjorde med Trina Solar og Ming Yang Windpower.

Noen som har tanker rundt selskapet?

Nyhedsbrev

Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.
Tilmeld

Nyhedsbrev
Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.

Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.
Tilmeld
Tilmeld
Nordnets nyhedsbrev

Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.
Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.
Tilmeld
close-link