Nordnetbloggen

Derfor tilbyder Nordnet ikke en aktiesparekonto fra 1. januar

Som en del af regeringens erhvervspakke indføres der en aktiesparekonto fra årsskiftet – men Nordnet kommer ikke til at tilbyde den nye kontotype før på et senere tidspunkt

Det er altid en god ting, når private investorer får nye og flere valgmuligheder. Og vi hilser selvfølgelig altid tiltag velkommen, som kan give flere private lyst til at kaste sig over investeringerne. Så som udgangspunkt er vi også positive over for strukturen i den nye aktiesparekonto – den kan både give en attraktiv beskatning og en mere enkel skatteindberetning.

Loftet på 50.000 kr. begrænser fordelene

Som vi ser det, så er det store problem ved den nye kontoform det loft, der er sat på indbetalingerne. Du kan nemlig maksimalt indbetale 50.000 kroner på aktiesparekontoen i 2019, hvilket begrænser fordelen ved kontoen markant.

Det kan betyde:

  • Med et årligt afkast på fx 5%, er forskellen på afkastet efter skat mellem aktiesparekontoen og et almindeligt aktiedepot kun 250 kr. det første år.
  • Hvis aktiemarkederne udvikler sig negativt, er der ikke fradragsret i aktie- eller kapitalindkomst.
  • Hvis du har en opsparing på mere end 50.000 kr., tvinges mange kunder endvidere til at have to forskellige kontotyper og opdele deres investeringer mellem forskellige skattemiljøer.

Hvor stor er forskellen?

ASK-kontoen kan kun benyttes til investering i aktieindkomstbeskattede værdipapirer, hvilket vil sige aktier eller aktiebaserede investeringsforeninger, hvorfor vi i vores sammenligning har taget udgangspunkt i netop dette.

Efter 1 år er forskellen mellem aktiesparekontoen og et almindeligt aktiedepot på 250 kr. efter skat, hvis du realiserer gevinsten, når året er gået. Hvis ikke gevinsten realiseres, vil der faktisk være en større fortjeneste ved et almindeligt aktiedepot, da dette ikke er lagerbeskattet.

Sammenligning – efter skat – 1 år

Sammenligning – efter skat – 1 år
Aktiesparekonto Aktiedepot – realisering årligt Aktiedepot – ingen realisering
Totalafkast efter 1 år (5% udvikling) 52.075 51.825 52.500
Mer nettoafkast ved ASK efter 1 år N/a 250 -425

Sammenligning – efter skat – 1 år, med et loft på 100.000 kr.

Efter 1 år er forskellen mellem aktiesparekontoen og et almindeligt aktiedepot på 500 kr. efter skat, hvis du realiserer gevinsten, når året er gået. Hvis ikke gevinsten realiseres, vil der faktisk være en større fortjeneste ved et almindeligt aktiedepot, da dette ikke er lagerbeskattet.

Sammenligning – efter skat – 1 år
Aktiesparekonto Aktiedepot – realisering årligt Aktiedepot – ingen realisering
Totalafkast efter 1 år (5% udvikling) 104.150 103.650 105.000
Mer nettoafkast ved ASK efter 1 år N/a 500 -850

Vi prioriterer andre produkter

Vi forventer at lancere aktiesparekontoen på et senere tidspunkt, men som situationen er i dag, mener vi, at vores IT-ressourcer er bedre anvendt til at give vores kunder andre nye attraktive tilbud. F.eks. kan du se frem til helt nye investeringsmuligheder i det danske marked på baggrund af en digital rådgivningsproces inden for kort tid. Det glæder jeg mig til fortælle meget mere om inden så længe.

Anne Buchardt, landechef, Nordnet Danmark

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

110
Efterlad en kommentar

avatar
nyeste ældste mest populære
Gæst
Gæst

Hej, Jeg tænker at der måske er nogle huller i denne argumentation. 1. I jeres beregning med et gevinst på 425 kr medregner i slet ikke skat. Den skal jo dog betales når man på et eller andet tidspunkt realiserer sin gevinst. 2. Det kan også være en fordel at få spredt sine investeringer over 2 skattemiljøer således at man undgår top beskatning i aktiebeskatningen 3. Hvis i fremdiskonterer skattefordelen over eksempelvis 30 år, vil fordelen være markant større da rentes rente så kommer til sin ret. Her vil forskellen efter min bedste regning være på tkr. 141 og 163… Læs mere »

Gæst
Gæst
Hej Claes Vi er helt enige med dig i, at der er fordele ved ASK-kontoen – ikke mindst på langt sigt. Det er også derfor vi gerne vil lancere en ASK-konto på et tidspunkt i fremtiden. På kort sigt er fordelen bare så begrænset for den enkelte investor, at vi som nævnt har valgt at prioritere vores IT-ressourcer til fordel for, hvad vi mener er nyskabende produkter på det danske marked og videreudvikling af vores platform. Venlig hilsen Anne
Gæst
Gæst
Det er ikke en gratis omgang at køre på frihjul. Hvis ikke nordnet bakker op risikrer man at ordningen ender i fiasko og droppes. I bør være ambassadører for alm. små opsparere, og I bør omgøre den beslutning.
Gæst
Gæst
Hej! Vi bakker som udgangspunkt op om produkter, som er til gavn for den private investor. Som tidligere nævnt, så er ASK-kontoen i sin nuværende form bare ikke attraktiv nok til, at vi kan prioritere den over andre projekter. Venlig Hilsen Anne
Gæst
Gæst

Uforståelig argumentation fra Nordnet. Det virker som om man ikke helt har forstået hvad det er man får. Læs http://www.morningstar.dk/dk/news/163106/aktiesparekonto-med-stort-potentiale.aspx/ For det første er der skatte fordelen som er vældig stor med de 17 % i stedet for 27/42 % godt nok med lagerbeskatning. Det ses at ASK ikke er rentabel ved et afkast over 10-15 % efter 10 år, men hvem beholder sine aktier i 10 år hvis det ikke er for dividender/udbytter og så er lagerbeskatning jo ligegyldig, da der alligevel er en realisation hvert år. Dertil kommer at hvis man spekulerer med nogle penge som en gang… Læs mere »

Gæst
Gæst
Hej Thomas Tak for de pæne ord om vores platform – og jeg er selvfølgelig ked af, hvis det betyder, at du vælger at flytte pengene til en af vores konkurrenter. Jeg håber selvfølgelig, at vi løbende vil få højere indskudsgrænser på kontoen, så den bliver mere attraktiv for den enkelte investor – og som sagt har vi bestemt også planer om at lancere den som et tilbud til vores kunder på et senere tidspunkt. På den korte bane har vi valgt at prioritere vores IT-ressourcer til både produktudvikling og udvikling af vores platform. Venlig hilsen Anne
Gæst
Gæst

Hej Anne Tak for svar. Jeg tror at det er en fejltagelse af Nordnet ikke at tilbyde denne vare. I undervurderer hvor meget folk i DK gerne vil spare penge i skat. Hvis der er noget der er urimeligt i DK, så det er det den høje aktiebeskatning og hvis man kan spare bare lidt i skat så synes jeg at man skal bruge den mulighed Hvis jeg vil have en ASK så får jeg en ved en konkurrent og så bliver det svært for Nordnet at overtale mig til at flytte kontoen med det besvær det indebærer…og hvem ved… Læs mere »

Gæst
Gæst
Hej Thomas Nu er der flere aspekter at tage i betragtning, når man vælger sin investeringsbank. Jeg mener stadig, at Nordnet har en attraktiv pakke, også uden ASK-kontoen. Jeg håber selvfølgelig, at du trods alt vil forblive kunde ved os 🙂 Venlig hilsen Anne
Gæst
Gæst
Du har muligvis ret; men pointen er, at dem der gerne vil have aktiesparekontoen (herunder en del nye kunder) ikke har mulighed for at vælge jer. Om ASK er super eller ej; er det altså en mærkværdig beslutning i har taget.
Gæst
Gæst
Ærgeligt. Men forhåbentligvis et vink med en vognstang til Regeringen om at de har sat loftet alt for lavt, hvis ingen udbydere gider det administrative besvær med at tilbyde kontoen. Svenskerne har jo fx ingen maks grænse på hvor meget de må indsætte på deres tilsvarende ordning(kaldet investeringssparkonto)
Gæst
Gæst
Hej Bo Ja, vi er meget enige med dig i, at det er ærgeligt, at den danske udgave af ASK hverken er lige så attraktiv som den svenske ISK eller den norske ASK konto! Venlig hilsen Anne
Gæst
Gæst
Det var da utroligt dårligt nyt – læser man ikke aviser og konteksten, man opererer i? Det er en ommer hos Nordnet. I takt med at gebyrerne heller ikke er konkurrencedygtige i ft. til fx DeGiro, hvorfor ikke følge med tiden – og give os de nye muligheder, som politikerne har vedtaget.
Gæst
Gæst
Hej Christian Tak for dit indspark. Vi vil som udgangspunkt også rigtig gerne kunne tilbyde alle relevante produkter til vores kunder, men vi mener altså ikke, at ASK kontoen i sin nuværende form er attraktiv nok til at tilsidesætte andre projekter. Og så lige en kommentar omkring Degiro – hvis du sammenligner hele pakken, så vil jeg gerne stå på mål for at vi har et konkurrencedygtigt produkt både i forhold til Degiro og branchen som helhed. Ha’ en god aften! Venlig hilsen Anne
Gæst
Gæst
helt enig med nordnets begrundelse – det er småpenge og til øget besvær… selv vil jeg heller ikke gide at spilde tid og penge på den ordning. husk stem aldrig på DF!
Gæst
Gæst
Det virker ikke så gennemtænkt. Beløbsgrænsen hæves gradvist til 200.000 kroner om året. Alle os, der åbner en Aktiesparekonto i 2019 hos en konkurrent, rykker den jo ikke til Nordnet, når I en dag vælger at hoppe med på vognen.
Gæst
Gæst
Beløbet *kan* hæves gradvist… Ingen garanti for, at det sker. Og alt andet lige, så tvivler jeg på, at det som Nordnet, Saxo Bank, etc. kunne tjene på at indføre ASK slet ikke vil stå mål med de omkostninger, der er ved at rulle produktet ud.
Gæst
Gæst
Hej Morten Vi er helt enige med dig i, at ASK bliver mere attraktiv, når/hvis indskudsgrænsen forhåbentlig løbende forhøjes. Det krydser vi fingre for, at politikerne vil fokusere på, når de skal beslutte forhøjelserne ved de kommende års finanslovsforhandlinger. Venlig hilsen Anne
Gæst
Gæst

Kære Nordnet, det var dog en yderst skuffende udmelding, for kunder i 42% skatteniveauet* er det jo en ganske betydelig besparelse man kan få hen over årene, og forstår vitterlig ikke at I ikke vil bruge ressourcer på dette. I mit personlige lille netværk kan jeg hurtige tælle en 20-25 personer der havde gjort klar til at oprette aktiesparekontoen hos jer – vi må nu til at se os om efter andre muligheder. Personligt ser jeg priser og produkter, som det vigtigste og så må jeres hjemmeside for min skyld gerne ligne noget der er løgn, ligesom digitale rådgivere har… Læs mere »

Gæst
Gæst
Basalt set er det vel et spørgsmål om kundepleje og opdaterede investeringstilbud eller ej, Det er åbenbart ikke umagen værd.
Gæst
Gæst
Hej T. Jacobesen Netop kundeplejen og opdaterede investeringstilbud er det, som vi har prioriteret vores ressourcer ud fra, og derfor blev konklusionen, at ASK-kontoen må vente lidt endnu. Vi håber, at den positive fremtid, der har været på tale for ASK-kontoen bliver en realitet – og så er vi klar til at udvikle produktet til vores kunder. Venlig hilsen Anne
Gæst
Gæst
Helt enig her. Man vælger netop ikke Nordnet pga en digital rådgivningsproces. Alle de “gode” råd har jeg sagt nej tak til i min bank og andre steder. Man vælger Nordnet pga en no-nonsense brugerflade der er nemt at gå til og som har de funktioner de fleste efterspørger. Nordnet skal tilbyde denne konto som et supermarked tilbyder mælk…ikke fordi de nødvendigvis tjener mange penge på det, men fordi kunderne går et andet sted hen hvis ikke de kan få det her.
Gæst
Gæst
Hej Thomas Tak for dit input. Jeg forstår udemærket dit synspunkt, men som nævnt i nogle af mine tidligere svar, så mener vi altså ikke, at ASK-kontoen i sin nuværende form er attraktiv nok til at tilsidesætte andre projekter. Venlig hilsen Anne
Gæst
Gæst
Hej Gert Vi vil gerne bruge ressourcer på udvikling af ASK-kontoen, når produktet forhåbentligt bliver mere attraktivt med en højere grænse end i dag. Men for nu føler vi ikke, at det er attraktivt nok ift. de andre projekter, som vi også ønsker at udvikle – og som vi er sikre på, at vores kunder vil få mere glæde af. Venlig hilsen Anne
Gæst
Gæst
Jeg føler mig så også tvunget over på en anden platform for at åbne en aktie sparekonto. Personligt syntes jeg det er lidt af et sats fra Nordnets side, da kontoen jo ikke bliver flyttet igen samt at den “nye” platform kunne vise sig at være interessant.
Gæst
Gæst
Hej Morten Vi ser det ikke ligefrem som et sats. Vi forstår godt, at mange af jer er skuffede over nyheden, men ASK-kontoen er ganske enkelt ikke attraktiv nok for os at prioritere over andre igangværende projekter. Venlig hilsen Anne
Gæst
Gæst
Meget skuffende udmelding. Både min kone og jeg kunne få glæde af denne konto, da vi er oppe og betale den høje aktieskat. Vi vil helt sikkert etablere en ASK et andet sted. Ærgerligt når man ellers er stor Nordnet fan. Mon ikke denne beslutning kan koste tiltlen som den bedste aktiemægler i 2019.
Gæst
Gæst
Hvilken eksistensberettigelse har Nordnet efterhånden?… Platformen er dårligere end Saxo’s, til gengæld er priserne højere… Eneste grund til at brugerne forbliver på Nordnet er vist af gammel vane…
Gæst
Gæst
Hej Nicolas Vi er selvfølgelig kede af at skuffe dig, og vi håber, at Nordnet kan tilbyde en mere attraktiv ASK-konto i fremtiden. Venlig hilsen Anne
Gæst
Gæst
Jeg er helt enig. Man kan kun oprette een aktiesparekonto. Det vil sige, at hvis man opretter en sådan hos et pengeinstitut kan det ikke sådan flyttes. Andre etablerede af slagsen bliver så ikke fradragsberettigede. Jeg vil helst oprette en hos Nordnet, da handel hos jer er enkelt og nemt at regulere og gennemføre. På denne måde tvinger i mig og min mand til at etablere en ASK hos andre – OG FORBLIVE DER. Tænk lige over det!! SAXO Bank har tilbudt ordningen, og jeg er gået i tænkeboks for at overveje, om det så er sådan det bliver.
Gæst
Gæst
Hej Marianne Selvom jeg ikke kan tilbyde dig ASK-kontoen i løbet af 2019, så håber jeg på at kunne det året efter. Skulle du have oprettet en ASK-konto et andet sted i mellemtiden, så er jeg sikker på, at vi nok skal finde en løsning på det også. Ha’ en god weekend, når du kommer så langt. Venlig hilsen Anne
Gæst
Gæst
Det er næppe klogt. Det er da bedre at støtte op om ordningen, for så har den også bedre chance for at blive udvidet. Når Nordnet ikke bruger den, så er der stor chance for, at man selv medvirker til ordningens tidlige død.
Gæst
Gæst
Det er en dårlig ordning. Nu får vi et femte (!!!) skatteregime til investeringer. Hvorfor skal man beskattes på så mange forskellige måder?? 🙁 Jeg kan godt se at Aktiesparekontoen har nogen relevans for ydere efter skattelovens §8A stk. 2; og for spekulanter som handler hele tiden og ikke vil have en kilometerlang årsopgørelse. Men for os andre? Til regeringen: Var det 400 mio. den kostede? Sæt dog i stedet de en af to procenter lidt ned. Det her er bare en joke. Til Nordnet: Glimrende I ikke gider bruge tid på ordningen. Jeg ville alligevel ikke oprette en.
Gæst
Gæst
Hej David Tak for inputtet. Vi er helt enige med dig i, at produktet i sin nuværende form ikke er så spændende for den brede målgruppe. Vi synes dog stadig, at det er et positivt tiltag og et skridt i den rigtige retning, så lad os håbe, at det udvikler sig til noget endnu bedre. Venlig hilsen Anne
Gæst
Gæst
Det er kun et positivt tiltag, hvis det er bedre end det bedste alternativ. Mener I virkeligt ordningen er bedre end at sænke aktieindkomstskatten til fx 23/38%, (som jeg her gætter på ville koste det samme)?
Gæst
Gæst
Hej David Det mener vi ikke nødvendigvis. Vi prøver bare at sige, at produktet trods alt er et skridt i den rigtige retning, men dog er det langt fra optimalt i sin nuværende form. Venlig hilsen Anne
Gæst
Gæst

Som IT-mand i finanssektoren forstår jeg godt argumentet, at man skal afveje potentiale og økonomi inden man udvikler ny funtionalitet. Alligevel undres jeg, at man ikke vil bruge ressourser på ASK, for vi er helt åbenlyst mange, som vil oprette ASK næste år. Hvis størrelsen på indskud er afgørende, er det besynderligt, at I understøtter Aldersopsaringen, her er beløbsgrænsen jo endnu mindre – og nu gjort helt latterlig lav for os, som stadig har nogle år til pension. Selvfølgelig vil jeg oprette ASK hos min ‘rigtige’ bank, men det bliver nødtvungent, for det havde da været mere bekvemt at have… Læs mere »

Gæst
Gæst
Hej Ken Som jeg har nævnt i nogle af mine svar til de andre kommentarer, så vil vi også gerne udvikle ASK og bruge ressourcer på det. Men som du selv er inde på, så skal vi overveje potentialet ift. andre ting, som vi har på tegnebrættet. Vi ønsker ikke at nedprioritere nogle af vores andre projekter til fordel for aktiesparekontoen, som det ser ud nu – men vi vil meget gerne tilbyde kontoen på et senere tidspunkt. Venlig hilsen Anne
Gæst
Gæst

Hej Anne Tak for svar, og det er jo helt legitimt, at vælge at satse på andre projekter. Med et folketingsvalg og dermed en ny regering (uanset om den bliver rød eller blå) indenfor det næste halve års tid, kan man jo også frygte at ordningen bliver nedlagt igen. Så jeg forstår godt, man lige vil se tiden an. Og så er der jo penge til andre aktiviteter: Et område, som virkelig trænger til en kærlig hånd er jeres ETF side; den er i sandhed slem. Funktionalieten er elendig og den ligner tilmed noget, som er udviklet til Netscape browseren… Læs mere »

Gæst
Gæst
Hej Ken Jeg er meget enig med dig, at vores ETF tilbud trænger til en kærlig omgang, og det får den også. Vores nye platform har været længe undervejs, og det er netop derfor, at der prioriteres mere fokuseret nu, så vi kan blive færdige og starte på andre spændende projekter. ETF’er har vi stor fokus på, så jeg tør næsten godt love, at det er noget, vi kommer til at forbedre i nær fremtid. Dejligt at høre, at du ellers er tilfreds! Venlig hilsen Anne

Nyhedsbrev

Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.

Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Nyhedsbrev.
Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.











Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.
Tilmeld
Tilmeld
Nyhedsbrev.

Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.
Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.
Tilmeld
close-link