Nordnetbloggen

Børsnotering: Lækker hovedret eller mest en appetitvækker?

For at få det maksimale ud af det minimale – helt specifikt, få det maksimale ud af en investering i nye, små og mindre selskaber, der søger notering på børsen – er der en række faktorer, du som investor med fordel kan holde øje med.

Ikke alle nye selskaber er lige børsegnede, men der er flere indikationer, du kan holde øje med for at forstå, om en specifik mikro-IPO har det der skal til for at klare sig på børsen.

Opskriften på den perfekte mikro-IPO:

  • Godt, stærkt og levedygtigt selskab, som du rent faktisk vil være medejer af.
  • Hvor pre IPO-investorer bakker op, men ikke kunstigt har inflateret prisen.
  • Med en større, men ikke meget stor grad af cornerstone-investorer.
  • Hvor de bestående investorer validerer prisfastsættelsen gennem nykøb.
  • Hvor yderligere cornerstone-investorer venter på sidelinjen og kan agere stødpude mod utålmodige og kortsigtede investorer.
  • Massiv overtegning.
  • Med en klart defineret kapitalplan.
  • Hvor IR arbejdet er et aktivt tilvalg.

Kvalitet er hovedretten og prisen en appetitvækker

Et godt selskab er en investering, som du ønsker at være medejer af. Kvaliteten er hovedretten, mens prisen ofte ikke er mere end en appetitvækker og har en forbigående og kortsigtet attraktion.

Hænger tidlige investorer på?

Nogle investorer var der tidligere end andre, og de er der (forhåbentlig) fortsat; fordi de tager ejerskab som medejere. At de kom tidligere ind og at prisen efterfølgende er steget har ikke haft nogen nævneværdig effekt på deres interesse. Det validerer, at proportionerne er på plads, hvis og når prisudviklingen kan forsvares og forklares ved den tilsvarende værdiudvikling.

Husk teknikken

En børsintroduktion er forbundet med en meget stor portion teknik. Mange investorer venter utålmodigt trippende ved indgangen. De giver indtryk af at være investorer, men bliver næppe medejere. Det er nogle af disse, som får efterspørgslen til at se større ud, end den er i praksis.

Fuldtegnet men ikke udsolgt

Børsnoteringer kan sagtens være udsolgt uden at være reelt fuldtegnet. Der findes ikke nogen endegyldig tommelfingerregel, men hvis en mikrocap IPO ikke er 150 % tegnet, er den reelt ikke udsolgt. Det øger risikoen for hurtigt kurssmæk. Udfordringen er at du som investor har vanskeligt ved at få fat i den information, og skille de attraktive fra de gennemsnitlige over de uinteressante noteringer. Derfor er det vigtigt, at du er bevidst om hvilken investortype du er, inden du eventuelt går med fra start.

Underbemanding på IR fronten

Kun de færreste af de mindre selskaber har nogen særlig IR plan, og det er trist! I modsætning til større børsnoteringer, er der nemlig meget stor behov for guidance og for at give investorerne indblik i selskabet. Det er derfor lidt paradoksalt, at små selskaber, som har ekstra brug for IR hjælp, bruger relativ færre (eller ingen) ressourcer på at forventningsstyre. Større selskaber bruger derimod mange flere kræfter på at fortælle om deres DNA. Det burde være lige omvendt.

Ny på børsen

I supermarkeder bærer nyansatte et “ny i job” skilt. I trafikken står et “L” for learner: At du kører bagefter en “før-kørekortsaspirant på formentlig 17 år. Noget tilsvarende kunne gælde for nye selskaber i en overgangs- og startperiode.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Efterlad en kommentar

avatar

Nyhedsbrev

Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.

Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Nyhedsbrev.
Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.











Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.
Tilmeld
Tilmeld
Nyhedsbrev.

Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.
Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.
Tilmeld
close-link