Spring til hovedindhold

Coronavirus: Rygmarvsreaktion giver kursfald til luftfart, tankaktier og olie

For 17 år siden i 2003 frygtede verden SARS. Hvis erfaringerne fra dengang er en god rettesnor (med hensyn til Coronavirus), vil frygten kun vare i en begrænset periode:

  • Frygten for SARS var stor, men viste sig heldigvis at være kortvarig
  • SARS (Severe Acute Respiratory Syndrome) blev prognosticeret til at være epidemisk. Heldigvis uden grund.
  • På aktiemarkedet var frygten overvejende koncentreret om 2 forhold: Asien som region og luftfartssektoren som industri.
  • Hvis der er frygt for en epidemi, vil det første man søger at undgå være at smitten spredes. Det vil alt andet lige sige indskrænkninger i bevægelsesfrihed = mindre rejseaktivitet
  • Asiastiske luftfartsselskaber i stort omfang var der hvor investorerne frygtede effekten kunne være størst.
  • Aktiekurserne i for eksempelvis Cathay Pacific faldt mens risikoen var størst. I årene derefter steg kursen dog markant igen, da risikoen for SARS faldt.
  • En stærkt medvirkende årsag til de efterfølgende aktiestigninger var dog også at aktierne generelt steg fra 2003 og de kommende år. Der var altså medvind fra andet end den reducerede SARS effekt.

Aktieudsalg i luftfart, tankskibe sammen med olieprisfald

Torsdag blev dagen, hvor risikoen for at smitterisiko kan betyde tab af større aktieværdier, blev mærkbar i aktiemarkedet. Her er et par investorobservationer:

  • Luftfartsaktier er generelt faldet de seneste dage og der var torsdag større aktieudsalg i bl.a. SAS og Norwegian med kursfald på 3-4 %. Lidt paradoksalt var det sammenfaldende med bedre end ventede regnskaber fra amerikanske luftfartsselskaber som United Airlines og Southwest Airlines, som steg 2-4 %
  • Tankskibsaktier, som over de seneste måneder har vist markant fremdrift, faldt markant tilbage. Det skyldes, at hvis der enten sker en virusspredning eller hvis mulighederne for at rejse bliver indskrænket, vil det kunne have en stor marginal effekt på olieforbruget og – efterspørgsel og det vil give skibene mindre at sejle med.
  • Oliepriserne er faldet med mere end 10 % over de seneste uger. Det sker som en kombination af at olieprisen igen er faldet til ro efter uroen i Mellemøsten (USA-Iran), men også at Coronavirusset kan betyde lavere efterspørgsel efter bl.a. jetbrændstof til fly og ovenstående generelle mindre efterspørgsel efter olie fra Kina.

Epidemier er heldigvis meget sjældne – Kursfald kan være købsmulighed

Man skal altid være varsom med at tage noget for givet eller at tage for let på risiko. Erfaringerne viser dog, heldigvis, at mange forudsagte risici og katastrofer viser sig at være ubegrundede. For investorerne er der god grund til at følge med i udviklingen. Erfaringerne siger dog , at de reelle risici i hovedsagen bliver overdramatiseret, men det betyder ikke at aktiekursbetydningen undervejs ikke kan være markant. Effekten er som regel kortvarig og overvejende en købsmulighed mere end den gode grund til at sælge ud langsigtet. Aktierne er som altid placeret lige der, hvor alle bekymringer bliver omsat til risici, kan måles og kvantificeres.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Tilmeld
Informer mig om
guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer