Nordnetbloggen

Coronavirus: Fald i Norwegian virker “markant”.

Den seneste uge er Norwegians aktiekurs faldet med mere end 5 %. Det skyldes ikke kun men også usikkerheden med hensyn til Coronavirus. Luftfartsaktier som Norwegian og for den sags skyld også SAS er under pres på grund af frygten for at passagerer vil flyve mindre; i det mindste i en overgangsperiode. Kursfaldet er dog nok alt i alt ”markant” og har under alle omstændigheder mange årsager:

  • Norwegian flyver ikke til Kina. Den direkte effekt af Coronavirus her og nu er derfor minimal. SAS derimod beflyver Kina og har tilbudt, at kunder som har købt billetter til Kina kan ændre datoen på billetterne. Der kan derfor være en mindre direkte sammenhæng mellem SAS’ aktiekursfald og Coronavirusset.
  • De seneste 2 uger er oliepriserne generelt faldet dramatisk. Først kom der en stigning på 8 % i kølvandet på USA’s drab på general Soleimani. Sidenhen er den stigning blevet ”vekslet” til et dobbelt så stort fald på mere end 15 %. Dels fordi situationen i Mellemøsten, i hver fald her og nu og kortsigtet, er faldet lidt til ro. Dels har frygten for at Coronavirusset kan betyde noget for den kinesiske økonomi og dermed indirekte den globale olieefterspørgsel fået priserne til at falde markant. En varig ændring i olieprisen på 10 % betyder en ændring i brændstofudgifterne hos Norwegian på +/- ca. 1 mia. NOK
  • Norwegian har vedtaget en strategiplan, som de eksekverer på. De kommende år skal den forbedre indtjeningen med samlet 4 mia. NOK
  • De seneste trafiktal for november/december viser at Norwegian flyver mindre, men antallet af passagerer falder mindre end flyvningerne går ned. Det er godt for indtjeningen.
  • De seneste 2 år har investorerne lidt utrolig meget og aktiekursen er faldet med mere end 2/3. Det giver naturligvis investorerne bekymringer, uagtet at Norwegian er i gang med at levere på sin strategiændring om at flyve mindre og tjene mere.
  • Norwegian har 18, 737 Max 8 fly, som aktuelt har flyveforbud på grund af problemer hos Boeing. Norwegian er ikke det eneste luftfartsselskab, som har de udfordringer. I 2019 har problemerne kostet Norwegian mere end 1 mia. NOK til indchartring af erstatningsfly.
  • Nogle selskaber har indgået kompensationsaftaler med Boeing, men det har Norwegian endnu ikke. Det betyder dog ikke at Norwegian er ”glemt”. Hovedparten af selskaber i verden har endnu ikke lavet en endelig aftale med Boeing. Norwegian er lidt speciel på den front, idet de kun har fly fra Boeing. 171 i alt hvor 18 af dem er det uheldsramte fly. Norwegian vil sikkert gerne flere ting (bl.a. udskyde leverancer) på én gang, og det kan være en af årsagerne til at forhandlingerne trækker ud.
  • Hver gang der er (dårlige) nyheder fra Boeing, bliver Norwegians aktiekurs påvirket. Norwegian er således blevet synonym med Boeings nedtur på trods af at tabene ”trods alt” kun er på 100 mio. NOK per måned i 2019 og sikkert faldende i 2020 og ikke mindst: Sandsynligheden for at Norwegian bliver kompenseret er meget stor (Tæt på hvis ikke 100%). Norwegian er ikke Boeings største kunde, men med 171 Boeing fly er Norwegian en kunde, som har betydning.
  • Norwegian har mange private investorer, som har reageret meget nervøst de seneste uger.

Skaber Boeing regnskabsklarhed den 29/1?

Boeing aflægger deres 2019 regnskab på onsdag. Her bliver de nødsaget til at løfte sløret for deres bedste bud på hvornår Max 8 flyene igen kommer til at flyve; hvornår de genoptager produktionen; hvor meget de har hensat til problemerne og hvor mange selskaber de har lavet fremtidige kompenserende aftaler med. Der kan komme en annoncering af en aftale også med Norwegian.

Dette blogindlæg er udarbejdet til informationsformål og er alene udtryk for Per Hansens egne holdninger og vurderinger. Artiklen/blogindlægget udgør således ikke investeringsmæssig eller anden rådgivning.

Omtalen af de konkrete værdipapirer og investeringer er ikke en anbefaling vedrørende disse og er ikke tilbud eller opfordring til tilbud om køb eller salg.

Du bør altid rådføre dig med egne professionelle rådgivere vedrørende beslutninger om dine investeringer, således at disse afstemmes i forhold til dine konkrete forhold, herunder risikoprofil og økonomiske forhold.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

12
Efterlad en kommentar

avatar
nyeste ældste mest populære
Keld Volder
Gæst
Keld Volder
Det er et nyt slag i ansigtet på Norwegian. Jeg håber, at de klarer den – men ovenpå Boeing krisen bliver det svært.
Bear
Gæst
Bear
Erstatning blev offentligtgjort i forbindelse med seneste trafiktal
Bear
Gæst
Bear
Og derudover har SAS, Lufthansa været teknisk svage. Gældsspørgsmålet er uafklaret, og det er ikke indregnet at Max aldrig kommer til at flyve igen. Solgte selv ved seneste trafiktal, og andet end hurtig bull trade har jeg ikke planer om, hvis vi skulle se niveau 30 igen.
Mads
Gæst
Mads
Kære Per Tak for gode analyser. Har du selv et godt bud på, hvornår erstatningen fra Boeing rammer? En tidshorisont, du selv arbejder med? Jeg har købt hårdt op i NAS, og jeg er ikke bekymret. Min strategi er at være i aktien i 2020 og så sælge omkring nytår. Jeg ønsker ikke at være i flyselskaber på lang sigt. Alligevel kan det bekymre, at aktien falder som den gør, når der ligger den ene gode nyhed efter den anden og venter på NAS i 2020 (i min optik). Det er den største “no brainer”-investering jeg har lavet i mange år.
Peter
Gæst
Peter
P er Hansen pusher som sædvanlig aktier han har i sin egen portefølje

Nyhedsbrev

Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.

Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Nyhedsbrev.
Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.











Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.
Tilmeld
Tilmeld
Nyhedsbrev.

Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.
Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.
Tilmeld
close-link