Nordnetbloggen

Boeing: Om 3 måneder kan Boeing igen være Max flyvende

De seneste 11 måneder har Boeing, dens aktiekurs og de selskaber som har fly af typen 737 Max 8 været alt andet end flyvende. Nu er der udsigt til at flyene igen i en overskuelig fremtid kommer på vingerne:

  • 737 Max 8 fly fik flyveforbud i marts 2019 efter det andet katastrofale uheld. I alt blev der ved 2 flystyrt dræbt 346 personer.
  • Siden dengang har hundredevis at fly stået uvirksomme hen og Boeing selv har mere end 400 fly ventende på parkeringspladsen. Flyene er produceret men kan ikke overleveres til køberne
  • 737 Max 8 er udset til at blive en af Boeings storsællerter de kommende år. Forud for problemerne var der bestilt ca. 5000 fly til levering.
  • En repræsentant fra FAA (Amerikanske luftfartsmyndigheder), Steve Dickson sagde i går, at FAA (og de europæiske myndigheder) og Boeing i princippet er enige om hvad der skal gøres. Der er altså ikke nye krav, som Boeing skal til at fejlrette nu.
  • Der er ikke sat tider på hvornår de enkelte ting skal ske. Belært af de udfordringer som der har været, forsøger ikke mindst Boeing at underspille hvornår flyvene igen kan være på vingerne. Seneste officielle udmelding er ”midten af 2020”. Den tidsfrist synes nu at være meget sikker. Spørgsmålet er om det kan nås allerede til maj?
  • Flyselskaberne mangler flyene til sommerplanen. Hvis flyvene ikke kan leveres og opereres senest ved starten af sommerplanen, vil selskaberne næppe få dem leveret før efter højsæsonen.
  • De fly som allerede er leveret skal klargøres. Det tager antagelig nogle dage. Når de har stået på startbanen i snart et år, skal de have et fuldt check før de må flyve igen.
  • Piloterne skal igennem simulatortræning, og det kan blive en knap faktor.

Norwegian: Regnskabets time i næste uge

Norwegian har aktuelt 18 Max fly. De skulle have flere leveret i 2019 og endnu nogle stykker her i 2020. Norwegian har tidligere estimeret, at det koster ca. 100 mio. NOK/måned at skulle indchartre andre fly. Norwegian har endnu ikke, i imodsætning til andre flyselskaber indgået kompensationsaftaler med Boeing. Det skyldes formentlig, at Norwegian er hårde forhandlere; at de ikke har brug for pengene så hårdt som i 2019; at de er uenige med Boeing om kompensationsniveauet og også at de både ønsker flere fly, kompensation og også at nogle af de Dreamlinere, som de tidligere har bestilt ikke er helt så brugbare som tidligere efter strategiændringen. Norwegians aktiekurs har de seneste uger været syndebuk for Boeings problemer på trods af de seneste trafiktal har været opløftende og viser, at strategiændringen om at flyve mindre og tjene mere har afspejlet sig de seneste måneder.

I næste uge er det regnskabets time. Her gælder det ikke kun 4. kvartal, men også udsigterne for det kommende år. Set fra investorsynpunkt haster det med at få lavet en god aftale med Boeing. Ikke kun finansielt, men også fordi aktiekursen stiger og falder med udmeldinger om hvorvidt Boeing igen kan levere de bestilte varer.

Dette blogindlæg er udarbejdet til informationsformål og er alene udtryk for Per Hansens egne holdninger og vurderinger. Artiklen/blogindlægget udgør således ikke investeringsmæssig eller anden rådgivning.

Omtalen af de konkrete værdipapirer og investeringer er ikke en anbefaling vedrørende disse og er ikke tilbud eller opfordring til tilbud om køb eller salg.

Du bør altid rådføre dig med egne professionelle rådgivere vedrørende beslutninger om dine investeringer, således at disse afstemmes i forhold til dine konkrete forhold, herunder risikoprofil og økonomiske forhold.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

guest
21 Kommentarer
Ældste
Nyeste Mest populære
Se alle kommentarer
Kurt Lund
Kurt Lund
2020-02-10 08:29

Hej Per, jeg har på Hegnar.no læst noget om, at ejerne af de konvertible NAS-obligationer kan/skal konvertere dem til aktier på et eller andet tidspunkt ude i fremtiden, og at det vil kunne påvirke kursen negativt med NOK 50. Er det derfor kursen ikke rykker på gode trafiktal, og kender du noget til den historie ?

Kurt Lund
Kurt Lund
Svar til  Per Hansen
2020-02-12 11:43

Okay, tak for info. Jeg mener den samlede børsværdi er omkring 6 milliarder i NAS, vil det så betyde, at aktiekursen ved konvertering af de 1,5 milliard konvertible obligationer til aktier dratter ca. 25%, eller kan man ikke regne det på denne måde ? Har du i øvrigt et personligt kursmål for NAS (salgstidspunkt/-horisont), eller holder du det for dig selv:-)

Kurt Lund
Kurt Lund
Svar til  Per Hansen
2020-02-12 13:05

Forståeligt og helt ok for mig, at det er personligt. Jeg er inde med kr. 300.000 og overvejer, om det er en god ide at sælge inden regnskabet i morgen. Men alt hvad jeg læser, peger bare i den rigtige retning, hvilket givetvis vil rykke kursen meget i morgen. Downside tænker jeg er lille, da der p.t. ikke er indregnet ret meget i kursen….

Kurt Lund
Kurt Lund
Svar til  Per Hansen
2020-02-12 21:22

hmm….satte dem til salg uden dog at få solgt, så nu er jeg med på gamet i morgen. Håber ikke grådigheden betyder tab…..men synes jeg kan se rigtig mange muligheder for en god turnaround aktie her. Normalt er jeg til korte ejer-perioder, så den vil ramme mig, såfremt regnskabet bliver negativt modtaget…
Tak for dine altid gode input:-)

Kurt Lund
Kurt Lund
Svar til  Per Hansen
2020-02-13 13:40

Hej Per, hvad synes du om 4Q og årstallene 2019…..er casen stadig intakt ? Selv synes jeg, casen blev en smule dårligere. Dels trækker det ud med kompensationen, og dels fik de ikke ret meget ud af motorproblemerne. Og så hænger der, hvilket er nyt for mig, en latent skat på 850 mio. nok, selvom de har 90% sandsynlighed for at vinde sagen. Men som du skrev, melder de forsigtig ud med 2020 guidance, så der er plads til positive overraskelser med stigende kurs til følge. Men på kort sigt synes jeg, det er svært at se en stigende kurs…..men… Læs mere

Kurt Lund
Kurt Lund
Svar til  Per Hansen
2020-02-13 14:40

Hej Per, tak for dine altid velargumenterede indlæg. Jeg gør mig mine antagelser og beslutter herudfra.

René Munk
René Munk
2020-02-13 16:36

Hej Per. Er Norwegian stadig den største position i din egen portefølge, her efter regnskabet?
Trods faldet efter regnskab er den stadig neutral YTD.

René Munk
René Munk
Svar til  Per Hansen
2020-02-13 21:06

Hej Per. Det var bestemt heller ikke ment som en kritik. Jeg synes det er positivt, at du melder ud med hånden på kogepladen selv. I en ellers diversificeret portefølje er der jo ikke noget galt i at have en højrisiko-aktie som den største. Jeg har observeret på Shareville at de norske investorer behandler Norwegian med en del national stolthed. Derfor mener jeg også at de vil gå langt for at understøtte selskabet, og penge mangler normændende ikke 😉 Ser frem til dit skriv i morgen. Hvad skete der med den emissionen i 40 NOK? Blev den aflyst fordi NAS… Læs mere

Mads
Mads
2020-02-14 00:04

Jeg studsede meget over, at Geir Karlsen til Q4-præsentationen meget direkte sagde, at han og Norwegian anså det som urealistisk, at Norwegians MAX-fly kom på vingerne før tidligst september, når Boeing (som beskrevet i din artikel, Per) selv er ude og give, hvad der må antages at være relativ forsigtig guidance om, at de regner med medio 2020.

Kurt Lund
Kurt Lund
Svar til  Per Hansen
2020-02-25 11:33

Hej Per, det er da en ordentlig røvfuld, den har fået i går og i dag…..Tænker, du er en overreaktion eller er spekulationerne om dels en ny emission og coronavirus i EU en reelt trussel og dermed, at nuværende kurs omkring 28 er nogenlunde retningsgivende. Umiddelbart tænker jeg, at der er en overreaktion, men det rammer godt nok nerverne:-) Kunne da godt bruge en afklaring af kompensationen fra Boeing…kender du mere til den ?
Tak for hjælpen.

Kurt Lund
Kurt Lund
Svar til  Per Hansen
2020-02-26 15:05

Tak for svaret….min investering bliver nok længere end hvad jeg havde forventet, da jeg har besluttet ikke at sælge mine aktier. Overvejer du selv og/eller vil du anbefale at købe flere aktier for at få gennemskursen ned eller er det for risikabelt ?
Vent gerne med at svare til din ferie er veloverstået…..fortsat god ferie:-)

Kurt Lund
Kurt Lund
Svar til  Per Hansen
2020-02-27 21:54

puha…..det er meget psykisk belastende…..men jeg må jo holde ud. Frygter at alle DKK 300.000 er tabt, men jeg håber da, at der kommer en åbenbaring:-) Måske en eller anden byder strategisk på selskabet, hvor det nu kan købes for en slik….tænker du, det kan være aktuel i den nuværende krise situation ?

Nyhedsbrev

Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.

Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Nyhedsbrev.
Vil du have inspiration til dine investeringer?

Ved at give samtykke til at modtage løbende kommunikation fra os, får du mulighed for at få inspirerende tips om bl.a. relevante investeringsmuligheder, børsnoteringer, webinarer, markedstrends og pension.







Jeg bekræfter, at jeg gerne vil modtage tips, inspiration og nyheder fra Nordnet. Herunder nyhedsbreve, information om tilmelding til webinarer samt spændende information omkring investering, pension, kreditmuligheder og nye produkter. OBS! Du kan altid trække dit samtykke tilbage ved at klikke på Afmeld i bunden af mailen. Vil du vide mere om, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.
Tilmeld
Tilmeld