Spring til hovedindhold

Boeing: Om 3 måneder kan Boeing igen være Max flyvende

De seneste 11 måneder har Boeing, dens aktiekurs og de selskaber som har fly af typen 737 Max 8 været alt andet end flyvende. Nu er der udsigt til at flyene igen i en overskuelig fremtid kommer på vingerne:

  • 737 Max 8 fly fik flyveforbud i marts 2019 efter det andet katastrofale uheld. I alt blev der ved 2 flystyrt dræbt 346 personer.
  • Siden dengang har hundredevis at fly stået uvirksomme hen og Boeing selv har mere end 400 fly ventende på parkeringspladsen. Flyene er produceret men kan ikke overleveres til køberne
  • 737 Max 8 er udset til at blive en af Boeings storsællerter de kommende år. Forud for problemerne var der bestilt ca. 5000 fly til levering.
  • En repræsentant fra FAA (Amerikanske luftfartsmyndigheder), Steve Dickson sagde i går, at FAA (og de europæiske myndigheder) og Boeing i princippet er enige om hvad der skal gøres. Der er altså ikke nye krav, som Boeing skal til at fejlrette nu.
  • Der er ikke sat tider på hvornår de enkelte ting skal ske. Belært af de udfordringer som der har været, forsøger ikke mindst Boeing at underspille hvornår flyvene igen kan være på vingerne. Seneste officielle udmelding er ”midten af 2020”. Den tidsfrist synes nu at være meget sikker. Spørgsmålet er om det kan nås allerede til maj?
  • Flyselskaberne mangler flyene til sommerplanen. Hvis flyvene ikke kan leveres og opereres senest ved starten af sommerplanen, vil selskaberne næppe få dem leveret før efter højsæsonen.
  • De fly som allerede er leveret skal klargøres. Det tager antagelig nogle dage. Når de har stået på startbanen i snart et år, skal de have et fuldt check før de må flyve igen.
  • Piloterne skal igennem simulatortræning, og det kan blive en knap faktor.

Norwegian: Regnskabets time i næste uge

Norwegian har aktuelt 18 Max fly. De skulle have flere leveret i 2019 og endnu nogle stykker her i 2020. Norwegian har tidligere estimeret, at det koster ca. 100 mio. NOK/måned at skulle indchartre andre fly. Norwegian har endnu ikke, i imodsætning til andre flyselskaber indgået kompensationsaftaler med Boeing. Det skyldes formentlig, at Norwegian er hårde forhandlere; at de ikke har brug for pengene så hårdt som i 2019; at de er uenige med Boeing om kompensationsniveauet og også at de både ønsker flere fly, kompensation og også at nogle af de Dreamlinere, som de tidligere har bestilt ikke er helt så brugbare som tidligere efter strategiændringen. Norwegians aktiekurs har de seneste uger været syndebuk for Boeings problemer på trods af de seneste trafiktal har været opløftende og viser, at strategiændringen om at flyve mindre og tjene mere har afspejlet sig de seneste måneder.

I næste uge er det regnskabets time. Her gælder det ikke kun 4. kvartal, men også udsigterne for det kommende år. Set fra investorsynpunkt haster det med at få lavet en god aftale med Boeing. Ikke kun finansielt, men også fordi aktiekursen stiger og falder med udmeldinger om hvorvidt Boeing igen kan levere de bestilte varer.

Dette blogindlæg er udarbejdet til informationsformål og er alene udtryk for Per Hansens egne holdninger og vurderinger. Artiklen/blogindlægget udgør således ikke investeringsmæssig eller anden rådgivning.

Omtalen af de konkrete værdipapirer og investeringer er ikke en anbefaling vedrørende disse og er ikke tilbud eller opfordring til tilbud om køb eller salg.

Du bør altid rådføre dig med egne professionelle rådgivere vedrørende beslutninger om dine investeringer, således at disse afstemmes i forhold til dine konkrete forhold, herunder risikoprofil og økonomiske forhold.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Tilmeld
Informer mig om
guest
21 Kommentarer
Nyeste
Ældste Mest populære
Se alle kommentarer
Gæst
Gæst
2020-02-14 00:04

Jeg studsede meget over, at Geir Karlsen til Q4-præsentationen meget direkte sagde, at han og Norwegian anså det som urealistisk, at Norwegians MAX-fly kom på vingerne før tidligst september, når Boeing (som beskrevet i din artikel, Per) selv er ude og give, hvad der må antages at være relativ forsigtig guidance om, at de regner med medio 2020.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-02-14 06:36

Hej Mads Ingen tør love noget som viser sig ikke at holde. Man skal være fremsynet, men ALDRIG bagefter gå bodsgang til investorer og kunder og sige, at det skete ikke alligevel. Det er læresætning nr. 1 på de finansielle markeder. Jeg tror alle er forsigtige efter det som er sket. Det vigtigste og relevante er at holde øje med NÅR noget sker. Det er her lemming effekten på risikopræmien vil vise sig, og jeg tror jo, jvf. de mange mange indlæg jeg har skrevet, at den også denne gang overrasker os i størrelse Måske er det også en “del… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-02-25 11:33

Hej Per, det er da en ordentlig røvfuld, den har fået i går og i dag…..Tænker, du er en overreaktion eller er spekulationerne om dels en ny emission og coronavirus i EU en reelt trussel og dermed, at nuværende kurs omkring 28 er nogenlunde retningsgivende. Umiddelbart tænker jeg, at der er en overreaktion, men det rammer godt nok nerverne:-) Kunne da godt bruge en afklaring af kompensationen fra Boeing…kender du mere til den ?
Tak for hjælpen.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-02-26 10:49

Hej Kurt Jeg er på ferie, men forstår jo udmærket, at når kurserne skælver og investorerne frygter en total nedsmeltning, som bliver afspejlet i udvalgte aktier, herunder Norwegian, er der efterspørgsel efter en kommentar. Nedturen, som har skåret mere end 1/3 af aktiekursen de seneste 3 dage skyldes først og fremmest Coronavirus, som har fået globale luftfartsaktier til at styrtdykke. Det gælder ikke kun men også Norwegian. Luftfartsaktier er de første til at mærke turbulens og usikkerhed. Det ved investorerne godt, men det kommer alligevel ofte som en uvelkommen påmindelse. Samtidig med mandagens nedtur har norske ABG i en analyse… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-02-26 15:05

Tak for svaret….min investering bliver nok længere end hvad jeg havde forventet, da jeg har besluttet ikke at sælge mine aktier. Overvejer du selv og/eller vil du anbefale at købe flere aktier for at få gennemskursen ned eller er det for risikabelt ?
Vent gerne med at svare til din ferie er veloverstået…..fortsat god ferie:-)

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-02-27 16:21

Hej Kurt Jeg er naturligvis fortsat på ferie, men vil lige kommentere lidt Prisfastsættelsen svarer til at Norwegian går konkurs og ikke vil få mulighed for at fortsætte driften. jeg tror ikke investorerne ser det sådan, men det er det som den nuvæværende markedsværdi på 3,7 mia. NOK indikerer. Det er noget under de værdier, som NAS blev tilført i ny aktiekapital det seneste år. Private investorer panikker og er frygtsomme samtidig med at shortsælgere maser aktien ned. Mine egne overvejelser: Jeg forsøger at holde ferie og slappe lidt af fra aktiemarkedet, men det er meget meget vanskeligt. jeg forstår… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-02-27 21:54

puha…..det er meget psykisk belastende…..men jeg må jo holde ud. Frygter at alle DKK 300.000 er tabt, men jeg håber da, at der kommer en åbenbaring:-) Måske en eller anden byder strategisk på selskabet, hvor det nu kan købes for en slik….tænker du, det kan være aktuel i den nuværende krise situation ?

Gæst
Gæst
2020-02-13 16:36

Hej Per. Er Norwegian stadig den største position i din egen portefølge, her efter regnskabet?
Trods faldet efter regnskab er den stadig neutral YTD.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-02-13 17:19

Hej Rene Tak for spørgsmål. Det giver mig god grund til at opklare. Video med “Derfor er Norwegian min største investering” kom ud den 18/12. Her var aktiekursen 37,57. Kursen falder med 4 % idag, men selv inklusive et valutakurstab på ca. 0,5 % er aktiekursen idag 6 % højere. I forhold til årets start er aktien faldet med 2 %. Hvis grænsen var blevet trukket igår var der tale om 3 % op siden årets start og mere end 10 % siden 18/12. Jeg tørrer øjnene på samme måde, som de investorer som har gjort som jeg: Ladet være… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-02-13 21:06

Hej Per. Det var bestemt heller ikke ment som en kritik. Jeg synes det er positivt, at du melder ud med hånden på kogepladen selv. I en ellers diversificeret portefølje er der jo ikke noget galt i at have en højrisiko-aktie som den største. Jeg har observeret på Shareville at de norske investorer behandler Norwegian med en del national stolthed. Derfor mener jeg også at de vil gå langt for at understøtte selskabet, og penge mangler normændende ikke 😉 Ser frem til dit skriv i morgen. Hvad skete der med den emissionen i 40 NOK? Blev den aflyst fordi NAS… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-02-14 06:33
Gæst
Gæst
2020-02-10 08:29

Hej Per, jeg har på Hegnar.no læst noget om, at ejerne af de konvertible NAS-obligationer kan/skal konvertere dem til aktier på et eller andet tidspunkt ude i fremtiden, og at det vil kunne påvirke kursen negativt med NOK 50. Er det derfor kursen ikke rykker på gode trafiktal, og kender du noget til den historie ?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-02-10 08:42

Hej Kurt

En konvertibel obl. er en obligation og måske en aktie. Ejerne kan på et tidspunkt vælge at konvertere (bytte) deres obligation og løbende renteindtægt med en aktie ud fra givne ombytningsforhold. Det er nok konverteringskursen på 50 NOK som du forveksler med en negativ effekt på 50. Konsekvensen er når/hvis det sker: Flere aktier, men til gengæld færre renteudgifter.

Med venlig hilsen

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-02-12 11:43

Okay, tak for info. Jeg mener den samlede børsværdi er omkring 6 milliarder i NAS, vil det så betyde, at aktiekursen ved konvertering af de 1,5 milliard konvertible obligationer til aktier dratter ca. 25%, eller kan man ikke regne det på denne måde ? Har du i øvrigt et personligt kursmål for NAS (salgstidspunkt/-horisont), eller holder du det for dig selv:-)

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-02-12 11:52

Nej, sådan kan man ikke regne – slet ikke. Det afhænger af mange ting:-)

Med venlig hilsen

PS: Mine egne eventuelle kortsigtede overvejelser holder jeg for mig selv. Jeg holder fokus på hvad jeg tror på indtil jeg tror på noget andet. Når det sker, opdaterer jeg om det hvis jeg finder det kursrelevant. Bemærk og husk venligst, at en investering i Norwegian er en investering med meget høj risiko og absolut ikke for investorer, som ikke tåler større udsving.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-02-12 13:05

Forståeligt og helt ok for mig, at det er personligt. Jeg er inde med kr. 300.000 og overvejer, om det er en god ide at sælge inden regnskabet i morgen. Men alt hvad jeg læser, peger bare i den rigtige retning, hvilket givetvis vil rykke kursen meget i morgen. Downside tænker jeg er lille, da der p.t. ikke er indregnet ret meget i kursen….

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-02-12 13:47

Det er altid vanskeligt med sikkerhed at vide kortsigtet hvor meget som allerede er indeholdt i aktiekursen. Det eneste som synes at være en given ting er at Norwegian aktien vil bevæge sig en hel del på regnskabsdagen, som det ofte sker. For aktiekursen tror jeg der bl.a. der er 3 faktorer som afgør retningen: 1)Regnskabet for q4 2019; 2)guidance for 2020 (tror den bliver forsigtig efter de seneste 2 års nedtur + Niels Smedegård, bestyrelsesformand kan tænkes at være konservativ 3)Kommer der en annoncering af kompensationsforlig med Boeing og hvor meget bliver der i givet fald offentliggjort? Med venlig… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-02-12 21:22

hmm….satte dem til salg uden dog at få solgt, så nu er jeg med på gamet i morgen. Håber ikke grådigheden betyder tab…..men synes jeg kan se rigtig mange muligheder for en god turnaround aktie her. Normalt er jeg til korte ejer-perioder, så den vil ramme mig, såfremt regnskabet bliver negativt modtaget…
Tak for dine altid gode input:-)

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-02-13 13:40

Hej Per, hvad synes du om 4Q og årstallene 2019…..er casen stadig intakt ? Selv synes jeg, casen blev en smule dårligere. Dels trækker det ud med kompensationen, og dels fik de ikke ret meget ud af motorproblemerne. Og så hænger der, hvilket er nyt for mig, en latent skat på 850 mio. nok, selvom de har 90% sandsynlighed for at vinde sagen. Men som du skrev, melder de forsigtig ud med 2020 guidance, så der er plads til positive overraskelser med stigende kurs til følge. Men på kort sigt synes jeg, det er svært at se en stigende kurs…..men… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-02-13 13:49

Hej Kurt Ingen langsigtet ændring. Når kursen falder er det fordi tallene var en anelse ringere end forventet; Boeing kompensationen lader vente på sig (fordi NAS ikke føler sig meget presset og fordi det ikke kun handler om kompensation (som med andre selskaber), men også om at NAS slet ikke har brug for de fly som er bestilt. Derfor trækker kompensationen ud. Der er mange kortsigtede investorer i NAS, som har taget aktien med ned med 75 % de seneste 2 år, hvor jeg løbende har advaret mod at gå ind i den. Markedsværdien svarer nogenlunde til de seneste kapitaludvidelser.… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-02-13 14:40

Hej Per, tak for dine altid velargumenterede indlæg. Jeg gør mig mine antagelser og beslutter herudfra.