Nordnetbloggen

Boeing: Om 3 måneder kan Boeing igen være Max flyvende

De seneste 11 måneder har Boeing, dens aktiekurs og de selskaber som har fly af typen 737 Max 8 været alt andet end flyvende. Nu er der udsigt til at flyene igen i en overskuelig fremtid kommer på vingerne:

  • 737 Max 8 fly fik flyveforbud i marts 2019 efter det andet katastrofale uheld. I alt blev der ved 2 flystyrt dræbt 346 personer.
  • Siden dengang har hundredevis at fly stået uvirksomme hen og Boeing selv har mere end 400 fly ventende på parkeringspladsen. Flyene er produceret men kan ikke overleveres til køberne
  • 737 Max 8 er udset til at blive en af Boeings storsællerter de kommende år. Forud for problemerne var der bestilt ca. 5000 fly til levering.
  • En repræsentant fra FAA (Amerikanske luftfartsmyndigheder), Steve Dickson sagde i går, at FAA (og de europæiske myndigheder) og Boeing i princippet er enige om hvad der skal gøres. Der er altså ikke nye krav, som Boeing skal til at fejlrette nu.
  • Der er ikke sat tider på hvornår de enkelte ting skal ske. Belært af de udfordringer som der har været, forsøger ikke mindst Boeing at underspille hvornår flyvene igen kan være på vingerne. Seneste officielle udmelding er ”midten af 2020”. Den tidsfrist synes nu at være meget sikker. Spørgsmålet er om det kan nås allerede til maj?
  • Flyselskaberne mangler flyene til sommerplanen. Hvis flyvene ikke kan leveres og opereres senest ved starten af sommerplanen, vil selskaberne næppe få dem leveret før efter højsæsonen.
  • De fly som allerede er leveret skal klargøres. Det tager antagelig nogle dage. Når de har stået på startbanen i snart et år, skal de have et fuldt check før de må flyve igen.
  • Piloterne skal igennem simulatortræning, og det kan blive en knap faktor.

Norwegian: Regnskabets time i næste uge

Norwegian har aktuelt 18 Max fly. De skulle have flere leveret i 2019 og endnu nogle stykker her i 2020. Norwegian har tidligere estimeret, at det koster ca. 100 mio. NOK/måned at skulle indchartre andre fly. Norwegian har endnu ikke, i imodsætning til andre flyselskaber indgået kompensationsaftaler med Boeing. Det skyldes formentlig, at Norwegian er hårde forhandlere; at de ikke har brug for pengene så hårdt som i 2019; at de er uenige med Boeing om kompensationsniveauet og også at de både ønsker flere fly, kompensation og også at nogle af de Dreamlinere, som de tidligere har bestilt ikke er helt så brugbare som tidligere efter strategiændringen. Norwegians aktiekurs har de seneste uger været syndebuk for Boeings problemer på trods af de seneste trafiktal har været opløftende og viser, at strategiændringen om at flyve mindre og tjene mere har afspejlet sig de seneste måneder.

I næste uge er det regnskabets time. Her gælder det ikke kun 4. kvartal, men også udsigterne for det kommende år. Set fra investorsynpunkt haster det med at få lavet en god aftale med Boeing. Ikke kun finansielt, men også fordi aktiekursen stiger og falder med udmeldinger om hvorvidt Boeing igen kan levere de bestilte varer.

Dette blogindlæg er udarbejdet til informationsformål og er alene udtryk for Per Hansens egne holdninger og vurderinger. Artiklen/blogindlægget udgør således ikke investeringsmæssig eller anden rådgivning.

Omtalen af de konkrete værdipapirer og investeringer er ikke en anbefaling vedrørende disse og er ikke tilbud eller opfordring til tilbud om køb eller salg.

Du bør altid rådføre dig med egne professionelle rådgivere vedrørende beslutninger om dine investeringer, således at disse afstemmes i forhold til dine konkrete forhold, herunder risikoprofil og økonomiske forhold.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

16
Efterlad en kommentar

avatar
nyeste ældste mest populære
Kurt Lund
Gæst
Kurt Lund
Hej Per, jeg har på Hegnar.no læst noget om, at ejerne af de konvertible NAS-obligationer kan/skal konvertere dem til aktier på et eller andet tidspunkt ude i fremtiden, og at det vil kunne påvirke kursen negativt med NOK 50. Er det derfor kursen ikke rykker på gode trafiktal, og kender du noget til den historie ?
René Munk
Gæst
René Munk
Hej Per. Er Norwegian stadig den største position i din egen portefølge, her efter regnskabet? Trods faldet efter regnskab er den stadig neutral YTD.
Mads
Gæst
Mads
Jeg studsede meget over, at Geir Karlsen til Q4-præsentationen meget direkte sagde, at han og Norwegian anså det som urealistisk, at Norwegians MAX-fly kom på vingerne før tidligst september, når Boeing (som beskrevet i din artikel, Per) selv er ude og give, hvad der må antages at være relativ forsigtig guidance om, at de regner med medio 2020.

Nyhedsbrev

Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.

Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Nyhedsbrev.
Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.











Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.
Tilmeld
Tilmeld
Nyhedsbrev.

Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.
Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.
Tilmeld
close-link