Nordnetbloggen
Thorleif Jackson
Analytiker

A. P. Møller – Mærsks forfejlede strategier

A. P. Møller – Mærsk har nærmest gjort alting forkert de seneste 15 år, og aktien har følgelig underperformet aktiemarkedet katastrofalt. Spørgsmålet er om bunden er nået, eller om der venter flere skær forude?

De to A. P. Møller selskaber D/S Svendborg og D/S 1912 fusionerede i 2002, hvorved selskabet A. P. Møller – Mærsk blev født. Fusionen var en succes, der fik værdierne frem i lyset. Eksempelvis steg selskabet indre værdi pr. aktie i forbindelse med fusionen, som skitseret på nedenstående graf.

Samtidigt med fusionen blev det af ledelsen annonceret, at man ville begynde at fokusere selskabet ved at frasælge ikke-kerne forretninger. Siden fulgte en lang række salg af virksomheder som  tørlastskibene (til D/S Norden), Mærsk Data (til IBM), Mærsk Medical (Unomedical), DISA, Rosti mv. Senere fulgt også salget af Danske Bank og Dansk Supermarked (til Salling). Endelig i 2017 fulgte salget af Mærsk Olie & Gas (til Total) og Mærsk Tankers (til APM Holding). I 2018 er to store selskaber endnu til salg: Mærsk Drilling og Mærsk Supply. Sideløbende med frasalget af disse mange sideforretninger, har ledelsen investeret massivt i Mærsk Line med opkøb af Sealand, Safmarine, P&O Nedloydd og Hamburger Süd. Desuden har selskabet bestilt masser af nye gigantiske skibe, og investeret milliarder i havneterminaler.

Det lyder alt sammen meget godt, men skindet bedrager. Frasalgene og investeringerne har nemlig i næsten alle tilfælde været præget af dårlig timing. Eksempelvis solgte man tørlastskibene på bunden i 2002, umiddelbart inden en ny guldalder med rekord høj indtjening i over 10 år. Og lige nu forsøger man at sælge Mærsk Drilling og Mærsk Supply på et tidpunkt, hvor disse selskaber har underskud for første gang i mange år. Jeg er helt overbevist om, at aktionærerne havde været bedre tjent med at ledelsen havde gennemført besparelser (bl.a. på direktionsgangen) men i øvrigt havde siddet på hænderne og beholdt alle de lønsomme forretninger, der jo tilsammen sikrede høje overskud år for år uanset konjunkturer, fragtrater, oliepris og dollarkurs. I stedet har aktionærerne været vidne til en række tossede handler og investeringer, der har resulteret i et noget mere fokuseret selskab, der dog samtidigt er langt mere følsomt overfor konjunkturer, fragtrater, oliepris og dollarkurs. Et meget synligt resultat af ledelsens forfejlede strategi ,var selskabets først underskud i over 100 år i 2009. Se nedenstående graf.

Siden fulgte nye underskud i 2016 og 2017 – trods global vækst og højkonjunktur på alle væsentlige markeder. Altså tre underskud indenfor 10 år, efter mere end 100 år uden underskud! Underskudene var så store og så karakteristiske og forudsigelige, at man i dag må beregne A.P. Møller – Mærsk som et usædvanligt konjunkturfølsomt selskab, der igen må forventes at få deciderede underskud ,når konjunkturerne vender. Og det gør de helt sikkert før eller siden.

Ledelsen har taget den optimistiske hat på, og fortalt markedet, at man forventer god indtjening i 2018. Det havde selvfølgeligt været mere klædeligt med strengt konservative forventninger, og et ydmygt håb om fremgang. Men det er nye tider på Esplanaden, og i det moderne Mærsk er det åbenbart tilladt at lave tossede handler og i øvrigt opføre sig som en superoptimist. Analytikerne lægger sig som altid op ad ledelsens forventninger, og markedet forventer derfor kraftig fremgang i 2018 – helt ligesom man gjorde for et år siden, og året før! Hmm. Det endte som bekendt med underskud i både 2016 og 2017. Et kvalificeret gæt herfra er, at 2018 også kommer til at byde på en blodrød bundlinje.

Er APM aktierne dyre eller billige for tiden? Tja, med underskud i 2017 giver det ikke rigtig mening at snakke og Price/Earnings. Jeg har i stedet optegnet aktiekursen i forhold til indre værdi. En sådan graf giver et bedre grundlag for at vurdere, hvorvidt kursen er høj eller lav. Se nedenstående graf.

Som det fremgår, er indre værdi de seneste tre år faldet fra 13.060 kroner til 8.930 kroner. Faldet skyldes dels det høje udbytte udbetalt i forbindelse med salget af Danske Bank, og dels de store milliard underskud i 2016 og 2017. Aktiekursen toppede d. 30. marts 2015 i kurs 15.810 kroner, svarende til K/I=1,21. Kursen faldt siden til 7.285 kroner d. 11. februar 2016, svarende til K/I=0,66. Siden steg kursen igen til 13.430 kroner i juli 2017 (K/I=1,40) i forventning om høj indtjening i 2017 og ekstra udbytter ved salg af Mærsk Olie & Gas mv. I februar 2018 er kursen faldet tilbage til 9.720 kroner, svarende til K/I=1,09. Er det dyrt eller billigt?

Jeg synes ikke aktien virker billig. Personlig vil jeg først for alvor blive fristet, hvis aktien falder til 6.000 kroner, svarende til K/I=0,67.

Hvad mener du om A. P. Møller – Mærsks strategier? Synes du de giver mening? Er APM blevet et bedre eller et dårligere selskab efter fokuseringen? Er ledelsens udmeldinger for optimistiske? Hvilken vurdering fortjener aktien?

Thorleif Jackson ejer ikke selv aktier i A. P. Møller – Mærsk.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

11
Efterlad en kommentar

avatar
nyeste ældste mest populære
Claus Silfverberg
Gæst
Claus Silfverberg

Flot analyse, som jeg i vid udstrækning er enig i, desværre.

Michael h Rasmussen
Gæst
Michael h Rasmussen

Har Arbejdet 20 år for Mærsk (har), er lige stoppet for et halvt år siden . 4 år Lindø 15 år Nordsøen + det løse .
Når du arbejder på bunden og du mærker tiltagne bliver skører og skører , til sidst løber man væk.
ja forretningen var meget sund . Thorleif ja jeg må klart give dig ret i din analyse .
Ejer ikke længer aktier i Mærsk.

Lasse Pedersen
Gæst
Lasse Pedersen

Fin analyse og enig dine betragtninger. Det ligner at man skiftede fokus til at tilfredsstille investorer i stedet for at bibeholde Mærsk stilen, hvor fokus var sund forretning med spredte aktiviteter. De ser sårbare ud grundet deres få forretningsområder og hvis de ikke for etableret flere “støtteben” i form af andre indtægtskilder, kan fremtiden se mindre positiv ud for Mærsk.

Consistently NOT stupid
Gæst
Consistently NOT stupid

Howard Marks:” I think it’s essential to remember that just about everything is cyclical. There’s little I’m certain of, but these things are true: Cycles always prevail eventually. Nothing goes in one direction forever. Tree’s don’t grow to the sky. Few things go to zero. And there’s little that’s as dangerous for investor health as insistence on extrapolating today’s events into the Future” Mærsk har investeret i borerigge og havneterminaler, som om det var det sikre guld uden risiko. Og for at betale for det har de solgt guld alt for billigt. Se bare deres frasalg af Dfds aktier som… Læs mere »

Consistently NOT stupid
Gæst
Consistently NOT stupid

I lyset af Mærsk manglende evne til at få strategier omsat til værdi, så kan det undre at de ser svaret på deres problemer at være endnu et top Down projekt.

De burde vel i stedet bare gå i gang og se hvad virker i praksis.

At de vil gøre container drift helt digitalt, er nok godt for kunden, men det gør vel også deres egen forretning mindre.

Carsten Thrane
Gæst
Carsten Thrane

Hej Thorleif, det var jo et konglomerat og konglomerater bliver altid beskyldt for at være for brede og for u-fokuserede. At have bank, detail, og skibe mv i een og samme butik er for diverst. Mærsk skulle vel trimme forretningen til, så den ikke stak ud til alle sider. At timingen så åbenbart har været elendig er synd. At satse 100% på transport med store skibe syns jeg er fornuftigt. Mærsk ønsker at blive nr 1 i verden på et felt. Det kan kun lade sig gøre, hvis forretningen trimmes så de små forretningsområder fases ud, og provenuet fra salget… Læs mere »

Mikael Stjerne Nygaard
Gæst
Mikael Stjerne Nygaard

Fremragende analyse og tak for, at du laver den – der er almindeligvis en så overdreven respekt for APM, at selskabet analyseres i et gyldent skær. Ja alt er gjort forkert, men ser ud som Maersk fonden gør de gode køb; den købte Danske Bank til langt under nugældende kurs, har netop købt tankdelen, nu hvor alle i markedet taler om en forestående vending. Er denne “inside” handel virkelig fair overfor APM aktionærerne? At APM solgte olien til Total med olie prisen absolut i bund er så købmandsmæssigt håbløst, at man knap fatter det – og det er den nuværende… Læs mere »

Kenneth
Gæst
Kenneth

Det er fint beskrevet. Shipping/Containertransport er commodity. Vinderen på sigt er rederiet med de laveste omkostninger, men problemet er at der ikke er nogen fri konkurrenceregulering, hvor de dårlige forretninger dør og kapaciteten dermed tilpasses efterspørgslen. Konkurrenterne i Asien er i stor stil er statssubsidieret og kører med enorme underskud år efter år. Mærsk skal værdiansættes i dette perspektiv og som en meget cyklisk aktie – K/I på 0,6-0,7 er et godt bud.

Nyhedsbrev

Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.
Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.
Tilmeld

Nyhedsbrev
Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.

Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.
Tilmeld
Tilmeld
Vil du teste Nordnet Beta? Tilmeld dig her:
Tilmeld

Obs! E-mailadressen skal være den samme, som du har registreret på nordnet.dk under indstillinger.
Nordnets nyhedsbrev

Få inspiration, tips og nyheder direkte i din indbakke.
Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.
Tilmeld
close-link